عضو کمسیون برنامه, بودجه و محاسبات می گوید : معمولا تهران و سایر کلان شهرهای بزرگ سهم بیشتری از تسهیلات بانکی را به خود اختصاص می دهند ، اما بانک پارسیان این سنت را شکسته و اولویت اصلی خود را روی حمایت از دهک های پایین درآمدی و شهرها و روستاهای محروم قرار داده است . ادامه این روند می تواند ما را در داشتن ایرانی آباد یاری کند.

به گزارش نسیم اقتصاد، جعفرقادریعضو کمسیون برنامه, بودجه و محاسبات با اشاره به انتخاب شعار سال تحت عنوان " تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها " از سوی مقام معظم رهبری ، با بیان اینکه رونق اشتغالزایی و تولید در مناطق محروم اهمیت بالایی دارد، ادامه داد : برخی از بانک ها در این حوزه عملکرد خوبی را از خود نشان داده اند به عنوان مثال بانک پارسیان در سال های گذشته عملکرد مطلوبی در حمایت  از تولید و اشتغال زایی در مناطق محروم داشته است.
  نماینده مردم شیراز گفت: اقتصاد ایران در وضعیت قرمز قرار گرفته و تورم بالا و رکورد تورمی فعالیت بسیاری از واحدهای تولیدی را با چالش مواجه کرده است . در چنین شرایطی بانک ها می توانند نقش بسیار موثری را در احیای اقتصاد داشته باشند .
این نماینده مجلس با یادآوری اهمیت نظام بانکی در تأمین مالی بخش تولید، گفت: با وجود اینکه تولیدکنندگان می‌توانند بخشی از نیاز خود را از طریق بازار سرمایه رفع کنند، اما از آنجایی که عمق بازار سرمایه در کشور ما محدود است، نظام بانکی اهمیت ویژه‌ای در این حوزه دارد و بیش از 90 درصد از تامین مالی معولا توسط نظام بانکی صورت می گیرد.
عضو کمسیون برنامه, بودجه و محاسبات افزود: در حال حاضر این انتقاد مطرح است که  تهران و سایر کلان شهرهای بزرگ سهم بیشتری از تسهیلات بانکی را به خود اختصاص می دهند ، اما پارسیان این سنت را شکسته و اولویت اصلی خود را روی حمایت از دهک های پایین درآمدی و شهرها و روستاهای محروم قرار داده است .  ادامه این روند می تواند ما را در داشتن ایرانی آباد یاری کنند .
 
پس اندازهای کوچک به پروژه های سود ده اقتصادی
 
نماینده مردم شیراز همچنین نقش بانک ها در شرایط سخت کرونایی را مورد اشاره قرار داد و گفت : برآوردها نشان می‌دهد در موج اول شیوع کرونا در ایران تا پایان تیرماه، مجموع اصناف بالغ بر 158 هزار میلیارد تومان از فروش بالقوه خود را از دست داده‌اند. بدیهی است بار بخشی از رکود به دوش بانک هاست . چرا که بسیاری از واحدهای صنفی و تولیدکنندگان نه تنها قادر به بازپرداخت تسهیلات دریافتی خود نبودند، بلکه نظام بانکی موظف به حمایت از کسب و کارهای متضرر از پاندمی کرونا هم بود .
قادری  عملکرد بانک ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: بانک به عنوان یک نهاد مالی از یک طرف نقدینگی لازم برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و طرح‌های بخش عمومی را از طریق تجهیز پس‌اندازهای کوچک فراهم می‌آورد و از طرف دیگر پس‌اندازهای تجهیز‌شده را به صورت بهینه تخصیص می‌دهند.
این عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد : به عبارت دیگر بانک ها  پس‌اندازهای کوچک را به سودآورترین  و کاراترین بخش‌ها و پروژه های اقتصادی هدایت می کند  و به این ترتیب  ضمن اینکه تامین مالی  شرکت‌ها، به نوعی  ریسک بازگشت پول و دریافت سود برای سپرده‌گذاران را کاهش می‌دهند.

افزایش تسهیلات پرداختی با وجود معوقات بالای بانکی

به گفته قادری ،آمارهای اعلامی از افزایش میزان تسهیلات پرداختی در سال گذشته خبر می دهد. این در حالی است که حجم معوقات بانکی بیشتر شده است. به عبارت دیگر برخی از بانک ها حتی بیش از توان خود حامی بخش تولید بوده اند که باید قدردان آنها بود .
او ادامه داد: البته مسئولین و نمایندگان مجلس باید تمام تلاش خود را برای کاهش تسهیلات تکلیفی  به کار گیرند تا موجب منفی شدن تراز نامه بانک ها نشوند.
نماینده مردم شیراز همچنین  البته عملکرد برخی از بانک ها در اعتبار سنجی متقاضیان دریافت تسهیلات را مورد انتقاد قرار داد و  گفت: آمارهای اعلامی نشان می دهد که بخش زیادی از تسهیلات پرداختی انحراف داشته و برخی تولیدکنندگان بخش‌های زیادی از این اعتبارات را به سمت بازارهای مالی برده‌اند زیرا در آنجا سود بیشتری نسبت به تولید وجود داشته است.

لینک کوتاه
تبعات اقتصادی کرونا بانک ها بانک پارسیان

اخبار مرتبط

نظرات شما