عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق گفت: کاش کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری مشاوران اقتصادی خودشان را معرفی می‌کردند تا بدانیم طرح‌های اقتصادی آنها در مشورت با چه کسانی تدوین شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، در آستانه برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، بازار شعارهای اقتصادی کاندیداها بسیار داغ است، از تخصیص یارانه انرژی به تمامی مردم تا پرداخت یارانه 450 هزار تومانی و وام 500 میلیونی به زوج‌های جوان و ... همگی طرح‌هایی هستند که می‌توانند توجه افکار عمومی را به خود جلب کنند.
 
 کامران ندری، کارشناس اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق اما نظر دیگری درباره این شعارها دارد. وی معتقد است از تمامی شعارهای اقتصادی مطرح شده بوی تورم به مشام می‌رسد.
 
 وی در مصاحبه‌ مجازی با کافه خبر خبرآنلاین با اشاره به اینکه متاسفانه سطح سواد عمومی مردم ایران در حوزه اقتصاد، حتی در بین تحصیلکردگان چندان بالا نیست، گفت: همین امر نگرانی را بیشتر می‌کند که مبادا اقتصاد به ورطه ساده‌انگاری بیفتد و همین مساله زمینه را برای تشدید بحران مهیا نماید.
 
مهمترین بحران اقتصاد ایران چیست؟
 
 او گفت: متاسفانه اقتصاد ایران با مشکلات زیرساختی بسیار عمیقی روبروست، کسری بودجه، مشکل رشد فزاینده نقدینگی و تورم دیرپا و بحران نظام بانکی و مالیاتی و ... همگی مشکلاتی هستند که اقتصاد ایران را سال‌هاست درگیر کرده‌اند اما شعارهای کاندیداها به صورتی است که نشان می‌دهد اصل مشکل برای آنها روشن نیست.
 
 وی در توضیح این مطلب ادامه داد: خلق نقدینگی یا به زبان ساده‌تر چاپ پول، سبب شده است تورم موجود در کشور طی سال‌های طولانی استمرار پیدا کند و همه این شعارها نیز باز بر استفاده از منابع بانکی و خلق پول و رشد تورم استوار هستند.
 
او گفت: این شعارها یعنی اگر فردا فروش نفت ایران از سر گرفته شود، باز هم پول نفت خرج امروز روزمره خواهد شد. او گفت: این حرف‌ها نشان می دهد فکری نو در میان کاندیداها وجود ندارد و درمان اصلی دردها برایشان روشن نیست.
 
ندری گفت: با این دست شعارهای اقتصادی انتظار رشد اقتصادی از پس یک دهه رشد منفی را ندارم چرا که حتی اگر صادرات نفت از سر گرفته شود و تحریم برداشته شود، باز هم اتفاق بنیادینی رخ نخواهد داد و نگرانی بزرگ همین‌جاست.به گفته وی وقتی همه شعارها معطوف به مساله اقتصاد است باید مشاوران اقتصادی کاندیداها معرفی شوند.
 
مشکل اقتصاد راه‌حل ساده ندارد
 
 این کارشناس حوزه بانکی با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصاد ایران راه حل ساده ندارد، گفت: من دوست داشتم کاندیداها درباره راهکارهایشان در خصوص اصلاح نظام مالیاتی ایران سخن بگویند یا اینکه از برنامه چهارساله شان برای حل بحران ساختاری نظام بانکی رونمایی کنند. هنر یک دولتمرد این است که بگوید چگونه می‌خواهد با حفظ سطح رفاه، مشکلات اقتصادی را برطرف کند اما متاسفانه چنین نگرشی در میان کارشناسان وجود ندارد.
 
وی گفت: کاندیداهای ریاست‌جمهوری مشاوران اقتصادی و اقتصاددانانی که به آنها مشورت می‌دهند را معرفی کنند تا بدانیم این نظرات از کجا سرچشمه می‌گیرند.
 
وی گفت: متاسفانه ما هیچ گاه برنامه منسجمی نداشتیم، بارها شعار ممانعت از خام فروشی را مطرح کردیم اما در عمل نفت و مواد معدنی و ... فروختیم و ممکلت اداره شد در حالی که صنایع ایران با مشکل بسیار بزرگی مواجه هستند و باید در نظر داشت که این مشکلات را چگونه می‌توانیم حل کنیم.
 
 او تاکید کرد: کاندیداها به طور روشن بگویند برای مشکل صنایع ایران چه چاره‌ای اندیشیده‌اند؟ ندری با اشاره به ارائه طرح‌های استوار بر پرداخت نقدی و یارانه و تسهیلات گفت: سالهای قبل آقای روحانی اعلام کرد که قصد دارد یارانه کسانی که نیاز دارند را قطع کند و یارانه نیازمندان را فزایش دهد اما در عمل این امر هنوز محقق نشده است و حالا کاندیداها به جای تمرکز بر این هدف از افزیش یارانه سخن می‌گویند.
 
عضو هیات علیمی دانشگاه امام صادق با اشاره به این‌که در این کشور هنوز شناسایی مودیان مالیاتی با بحران روبروست گفت: در این شرایط کسانی دم از پرداخت 500 میلیون تومان وام از منابع بانک‌هیایی دم می‌زنند که با ناترازی و بحران روبرو هستند.
 
اقتصاد زیر سایه سیاست
 
او با اشاره به اینکه متاسفانه بی توجهی به زیرساخت‌های پولی سبب شده است در برخی از حوزه‌ها از عراق و افغاستان نیز عقب بیفتیم، گفت: این دو کشور جنگ زده درگیر تورم نیستند، باید بررسی کارشناسی صورت گیرد که چطور نظام پولی آنها به واسطه انضباط مالی بالا درگیر تورم نیست.
 
او ادامه داد: کسانی که درباره اقتصاد صحبت می‌کنند و وعده می‌دهند، به این نکته توجه ندارند که ریشه مشکلات اقتصادی را باید در سیاست جستجو کرد.
 
 وی در توضیح این مطلب افزود: ما سال‌هاست درگیر مساله اف‌ای‌تی‌اف هسیم، حال چطور یک کاندیدا می‌خواهد پول ایران را به قدرتمندترین پول منطقه تبدیل کند در حالی که نظر شفافی درباره اف‌ای‌تی‌اف نمی‌دهد؟
 
وی گفت: بهتر است کاندیداها شفاف درباره میزان مراوده بین‌الملی ایران، موضوع اف‌ای‌تی‌اف و ... صحبت کنند تا روشن شود وضعیت اقتصادی ایران چه خواهد بود، مگر می‌شود پول کشوری با این شرایط، قدرتمندترین پول در منطقه باشد؟
 
ضرورت بهره‌گیری از نظر متخصصان بین‌المللی در حوزه اقتصاد

 
او با اشاره به اینکه ایران برای رشد هسته ای خود از برجسته‌ترین دانش روز بهره برده است، گفت: چرا برای حل مشکل اقتصاد از دانش روز جهان بهره‌ای نمی‌گیریم؟ چرا برای حل بحران صندوق‌های بازنشستگی اصلاح ساختار بازار سرمایه و همچنین ساختار مالیاتی و نظام بانکی و ... خود را از متخصصان بین‌المللی بی‌نیاز می‌بینیم.
 
او گفت: ای کاش کاندیداها تنها یک اولویت اقتصادی اعلام می‌کردند، مثلا کسی می‌گفت در چهار سال مشکل کشاورزی مبتنی بر آب را حل می‌کنم در این صورت می‌دانستیم قرار است با بحران تنش آبی خداحافظی کنیم و یا اگر اصلاح نظام بانکی مدنظر قرار می‌گرفت، مشخص بود با اصلاح نظام بانکی ریشه تورم در کشور زده می‌شود اما متاسفانه در این دوره نیز شعارها از سوی کسانی که سال‌هاست خودشان مسئولیت دارند، مبتنی بر خلق پول و رشد تورم است.
 
وقتی تصمیم نمی‌گیریم
 
او با اشاره به تجربه عدم اتخاذ تصمیم به موقع برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی گفت: در حالی که ما درگیر بحث در این حوزه بودیم، چین با استفاده از همین فرصت سازمان تجارت جهانی و موقعیت بهره‌گیری از تعرفه‌ها و ... خود را به قدرت بزرگ اقتصاد جهان تبدیل کرد در حالی که مساله تجارت ما هنوز همین تعرفه‌های سنگین است. حالا همین تجربه در مورد اف‌ای‌تی‌اف و دیگر مسائل در حال تکرار است.
 
 ندری با تاکید به اینکه تعرفه های کمرگی ما بالاتر از کشورهای منطقه است، ادامه داد: وقتی مبنا اشتباه باشد، سیاستگذاری اشتباه صورت می‌گیرد. ما نفت می فروشیم و با وارد کردن نفت به آمار، شاخص تجارت خارجی مان نسبت به تولید بالا می‌رود در حالی که مساله اصلی صادرات کالای تولیدی و صنعتی با ارزش افزوده بالا در کشور است.

لینک کوتاه
کارشناس کاندیداهای ریاست‌جمهوری مشاوران اقتصادی‌