رییس کل سازمان توسعه تجارت گفت: متنوع‌سازی بازارهای هدف، تسهیل صادرات خدمات و کالاهای دانش‌بنیان و توانمندسازی بنگاه‌های تجاری به عنوان اهداف و برنامه‌های این سازمان در سال 1400 تعیین شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، ایرنا نوشت: «حمید زادبوم» با اشاره به شیوع ویروس کرونا و اعمال تحریم در سال 99، اظهار داشت: با وجود تمام مشکلات موجود در سالی که گذشت توانستیم به اهدافی مانند گسترش روابط تجاری به ویژه با کشورهای همسایه دست پیدا کنیم.
 
وی با بیان اینکه برنامه های بلندمدتی در دستور کار ایران برای توسعه روابط تجاری قرار دارد، تصریح کرد: یکی از اهداف در سال 1400، تسهیل صادرات برای گروه‌های کالایی با ارزش افزوده بیشتر است که شامل کالاهای دانش بنیان و فنی و مهندسی می‌شود تا کشورهای جهان با توانمندی‌های ایران در این زمینه آشنایی بیشتری پیدا کنند.
 
وی افزود: از دیگر برنامه‌های سازمان توسعه تجارت در سال 1400 کمک به توانمندسازی بنگاه‌های صادراتی کوچک و بزرگ در سال جدید است تا شرایط را برای گسترش روابط تجاری ایران فراهم کنند.
 
زادبوم خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مقرر شده تا رایزنان بازرگانی به بازارهای اولویت‌دار اعزام شوند و با مذاکراتی در زمینه تجارت در جهت متنوع‌سازی بازارهای صادراتی ایران اقدام کنند.
 
وی با بیان اینکه صادرات در سال 99 با وجود شیوع کرونا روند مثبتی را پشت سر گذاشت، گفت: در 11 ماهه سال 99، پتروشیمی و میعانات گازی 51 درصد، معدن و صنایع معدنی 21 درصد، کشاورزی و صنایع غذایی 18 درصد، صنعت 10 درصد، فرش و صنایع دستی چهار دهم درصد از سهم صادراتی کشور را برعهده داشتند.
 
رییس کل سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: در این مدت چین، عراق، امارات، ترکیه، افغانستان، هند، پاکستان، اندونزی، روسیه و تایلند 86 درصد سهم ارزشی از کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.
 
وی درباره صادرات کالا به تفکیک گروه های اقتصادی، خاطرنشان کرد: ایران به سازمان همکاری های اسلامی OIC 64 میلیون و 216 هزار تن به ارزش 18 میلیارد و 795 میلیون دلار، سازمان همکاری اقتصادی اکو 16 میلیون و 725 هزار تن به ارزش 6 میلیارد و 3 میلیون دلار، شورای همکاری های خلیج فارس 19 میلیون و 770 هزار تن به ارزش چهار میلیارد و 866 میلیون دلار، کشورهای مستقل مشترک المنافع CIS چهار میلیون 371 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 622 میلیون دلار، کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا سه میلیون و 553 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 409 میلیون دلار، اتحادیه اقتصادی اوراسیا 2 میلیون و 420 هزار تن به ارزش 933 میلیون دلار، اتحادیه اروپا 277 هزار تن به ارزش 500 میلیون دلار صادرات انجام داده است.
 
زادبوم در خصوص واردات کالا در 11 ماهه سال 99، اظهار داشت: در این مدت واردات کالاهای واسطه ای 28 میلیون و 623 هزار تن به ارزش 24 میلیارد و 121 میلیون دلار، سرمایه ای 466 هزار تن به ارزش چهار میلیارد و 621 میلیون دلار و مصرفی یک میلیون و 728 هزار تن به ارزش پنج میلیارد و 489 میلیون دلار بود.
 
وی با بیان اینکه چین، امارات، ترکیه، هند، آلمان، انگلستان، روسیه، هلند، سوییس و ایتالیا 84 درصد سهم ارزشی از کل واردات را انجام دادند، خاطرنشان کرد: سهم واردات از سازمان همکاری های اسلامی OIC 11 میلیون و 139 هزار تن به ارزش 13 میلیارد و 565 میلیون دلار، شورای همکاری های خلیج فارس پنج میلیون و 752 هزار تن به ارزش هشت میلیارد و 878 میلیون دلار، اتحادیه اروپا چهار میلیون و 313 هزار تن به ارزش چهار میلیارد و 563 میلیون دلار، سازمان همکاری اقتصادی اکو چهار میلیون و 793 هزار تن به ارزش چهار میلیارد و 162 میلیون دلار، کشورهای مستقل مشترک المنافع CIS سه میلیون 266 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 232 میلیون دلار، کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا یک میلیون و 753 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 44 میلیون دلار، اتحادیه اقتصادی اوراسیا 2 میلیون و 852 هزار تن به ارزش 977 میلیون دلار بوده است.
 
 کارنامه تجارت ایران در مجموع 11 ماه سال جاری، 134 میلیون تن کالا به ارزش 65 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده که سهم صادرات 103 میلیون و 90 هزار تن به ارزش 31 میلیارد و 198میلیون دلار و سهم واردات 30 میلیون و 818 هزار تن کالا به ارزش 34 میلیارد و 321 میلیون دلار بوده است.

لینک کوتاه
زادبوم صادرات کالاها ارزش افزوده اولویت تجارت 1400

اخبار مرتبط

نظرات شما