بازار خودرو سال 1399 بازاری پر از نوسان، التهاب و چالش بود. در حالی که در نیمه اول سال گذشته روندی صعودی طی کرد اما مدتی بعد فروکش کرد. شهریور ماه دوباره روند صعودی خود را از سر گرفت و حدودا دو ماهی هم ادامه داد اما در نهایت از آبان ماه دیگر رمقی برای افزایش نداشت، با ثبات نرخ ارز و کنترل شدن آن و همچنین عرضه کافی خودروسازان به بازار، روند بازار خودرو سال را کاهشی و باثبات به پایان رساند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، سال گذشته برای بازار خودرو، سالی متفاوت و با حاشیه‌های فراوان بود. این در حالی است که در پس برکناری رضا رحمانی از سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت، موضوع افزایش نجومی قیمت خودرو در بازار مطرح بود و در نهایت پس از  جلسه روز 22 اردیبهشت ماه 1399 ستاد تنظیم بازار و اتخاذ تصمیمات جدید در رابطه با قیمت خودرو، رئیس جمهوری  با صدور حکمی حسین مدرس خیابانی را به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد و رضا رحمانی را از راس این وزارتخانه کنار گذاشت.
 
البته که تصمیم‌گیری برای آنکه قیمت خودروهای سایپا 23 درصد و قیمت محصولات ایران‌خودرو 10 درصد افزایش یابد و قیمت خودرو در کف بازار هم شامل قیمت درب کارخانه به علاوه حداکثر 10 درصد سود باشد (هرچند که هیچگاه این قیمت‌گذاری در تعیین قیمت خودروها در بازار اجرایی نشد) نیز در تغییر روند بازار موثر بود و برای چند وقتی بازار را به سمت نزولی شدن کشاند.
 
اما در تشریح سال 1399 برای بازار خودرو می‌توان گفت که سالی که گذشت، نوسانات زیادی در بازار خودرو دیده شد. در ابتدای سال به دنبال شیوع ویروس کرونا، که از اسفند ماه 1398 کاهش قیمت‌ها و خالی شدن بازار از مشتریان را به وجود آورد، ادامه داد. باتوجه به شیوع کرونا، فروردین ماه 1399 بازار خودرو تعطیل و آغاز کار بازار خودرو بطور رسمی از اردیبهشت ماه آغاز شد.
 
در روزهای نخست اردیبهشت 1399، قیمت‌ها پایین بود و اختلاف چندانی با قیمت‌ها در اسفند 1398 نداشت. اما از اواخر اردیبهشت ماه و علی‌الخصوص خرداد ماه، افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو آغاز شد و تا اوایل مردادماه نیز ادامه داشت اما در مردادماه نوسانات کمی به خود دید. این نوسانات محدود و حداقلی، تا یکماه پس از آن ادامه داشت.
 
اما  از اواخر شهریور ماه، قیمت‌ها در بازار خودرو مجدد روندی صعودی در پیش گرفت و تا اوایل آبان ماه نیز این روند افزایشی را ادامه داد؛ اما از آبان ماه روند کاهش قیمت‌ها شروع شد که این روند نزولی تا پایان سال 1399 یز ادامه‌دار بود.
 
طی سال 1399 نوسانات زیادی در بازار خودرو تجربه شد اما در هرصورت در روزهای پایانی سال، همان کاهشی حدودا 35 درصدی که از آبان ماه با 21 درصد آغاز شد و تا 35 درصد پیش رفت، حفظ شد و همان فاصله قیمتی باقی ماند. البته با این تفاوت که در روزهای پایانی سال ( ازنیمه اسفندماه 1399 به بعد) مشتری چندانی به بازار مراجعه نکرد و معاملات در بازار خودرو در نقطه صفر قرار داشت و بازار خودرو سال 1399 را بی‌مشتری و متقاضی به پایان رساند.
 
در روزهای پایانی سال خریداری در بازار دیده نمی‌شد و فروشنده بسیار بود و دیگر آن تقاضاهای کاذب در زمان اوج بازار خودرو که به جهت سرمایه‌گذاری بود، فروکش کرده بود. طی ماه‌های پایانی سال تقاضاهای محدودی هم که وجود داشت و افراد برای خرید به بازار مراجعه می‌کردند، نیاز واقعی به خودرو داشتند و مصرف‌کننده واقعی بوده‌اند.
 
قیمت خودرو در بازار وابسته به نوسانات ارزی و میزان عرضه
 

شایان ذکر است که طبق اعلام کارشناسان بازار خودرو، افزایش یا کاهش قیمت‌ها در  بازار خودرو کاملا وابسته به نوسانات ارزی و میزان عرضه خودرو به بازار توسط خودروسازان بستگی دارد. چنانچه نوسانات ارزی وجود نداشته باشد و افزایش عرضه به بازار ایجاد شود، شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها نیز خواهیم بود و فاصله قیمتی کارخانه و بازار کمتر و کمتر خواهد شد.
 
آنطور که سعید موتمنی- رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران- به این خبرگزاری اعلام کرده است: بطور مثال کوییک R اتوماتیک که به میزان قابل توجهی عرضه و تحویل مشتریان شد، حدود 30 الی 32 میلیون تومان زیر قیمت مصوب کارخانه در بازار مورد معامله قرار گرفت.
 
 بنابراین پرواضح است که با افزایش عرضه، فاصله قیمتی بازار و کارخانه کمتر می‌شود. ضمن اینکه با کاهش و کنترل نرخ ارز نیز در کنار این افزایش، قیمت‌ها واقعی‌تر خواهد شد. لذا پیش‌بینی فعالان بازار خودرو برای سال 1400 نیز این است که چنانچه نوسان ارزی چندانی در بازار ایجاد نشود و خودروسازان به میزان کافی که تامین‌کننده نیاز بازار باشد، عرضه داشته باشند، تقاضای کاذب دیگر ایجاد نخواهد شد و شاهد ریزش قیمت خواهیم بود.
 
اما بالعکس چنانچه نوسانات ارزی شدید در بازار ارز رخ دهد و در حقیقت در رفتن فنر ارز باشیم یا عرضه خودروسازان با مشکل مواجه شده و پاسخگوی نیاز مشتریان نباشد، قطعا خودرو بازهم تبدیل به کالایی سرمایه‌ای خواهد شد و شاهد افزایش مجدد قیمت‌ خودروها خواهیم بود. بنابراین نرخ ارز و میزان عرضه به بازار دو عامل تاثیرگذار اصلی بر روند قیمت‌ها در بازار خودرو است. به عنوان نمونه سمند LX  در سال 1398 که نرخ ارز در محدوده 14 هزار تومان قرار داشت، 97 میلیون تومان قیمت داشت اما در روزهای صعودی شدن نرخ ارز تا 32 هزار تومان و افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو، تا 210 الی 215 میلیون تومان هم پیش رفت اما با کنترل نرخ ارز در آخرین روز سال 1399 در محدوده 176 میلیون تومان قرار گرفت.
 
یا بطور مثال  پراید 111 در اسفند ماه 1398، حدود 62 میلیون تومان و پراید 131 حدود 60 میلیون تومان بود اما در همین ایام در سال 1399، پراید 131 حدود 98 تا  100 میلیون تومان، تعیین قیمت شده بود. بنابراین با افزایش قیمت ارز، تورم هم ایجاد شد و با کنترل آن قیمت‌ها از اوج خود و غیرواقعی شدن، فاصله گرفت. بنابراین تاکید می‌شود که قیمت خودرو رابطه مستقیم با نرخ ارز و روند عرضه خودروسازان به بازار متناسب با تقاضای بازار است.

لینک کوتاه
صعود قیمت ها بازار خریدار ماه های پایانی سال

اخبار مرتبط

نظرات شما