به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، 2040 میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای حق ورودی خودروها در بودجه سال آینده، با تقسیم میان 2873 دستگاه خودرو با در نظر گرفتن نرخ 25 هزار تومانی دلار، به رقم 710 میلیون تومان برای هر خودرو می‌رسیم که رقم قابل قبولی برای واردات خودرو نخواهد بود و صرفا درآمد دولت از بابت ترخیص احتمالی خودروهای باقیمانده از گمرکات خواهد بود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، در پی بحث و بررسی اعضای مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوع آزادسازی واردات خودرو در قالب طرح ساماندهی صنعت خودرو و پس از آن در راستای ردیف درآمدی و ارقام پیشنهادی که دولت برای حقوق ورودی خودروها در بودجه سال آینده در نظر گرفته است، این سوال پیش می‌آید که آیا دولت قصد دارد با حفظ ردیف درآمدی از این محل در بودجه 1400، واردات خودرو را در صورت موافقت مجلس با طرح واردات، در سال آینده عملیاتی کند؟
 
در لایحه بودجه 1400 که دولت به مجلس ارائه کرده است، حقوق ورودی خودروها 2040  میلیارد تومان، درآمد اخذ عوارض شماره‌گذاری بر خودروهای وارداتی که برای اولین بار شماره‌گذاری می‌شوند، متناسب با میزان آلودگی و ارزش گمرکی آن‌ها 100 میلیارد تومان و همچنین درآمد حاصل از افزایش عوارض واردات خودروهای سواری به میزان 5 درصد قیمت روی کشتی نیز 10 میلیارد تومان، در نظر گرفته شده است.
 
در رابطه با احتمال از سرگیری واردات خودرو با توجه به ارقام پیشنهادی دولت در بحث خودروهای وارداتی در لایحه بودجه 1400، مهدی دادفر- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: چنانچه این 2040 میلیارد تومان تعیین شده در لایحه بودجه سال آتی را تقسیم بر 2873 دستگاه خودرو و نرخ 25 هزار تومانی ارز کنیم، حدودا برای هر خودرو 710 میلیون تومان می‌رسیم که معادل3000 دستگاه خودرو بیشتر نیست که رقم قابل قبولی برای واردات خودرو نخواهد بود.
 
وی افزود: عملا این مصوبه بر اساس موضوع واردات بنا نشده است و صرفا درآمد دولت از بابت ترخیص احتمالی خودروها از گمرکات خواهد بود (خودروهای وارد شده پیش از ممنوعیت‌ها که هنوز ترخیص نشده‌اند). در حالی دولت در بودجه سال آینده رقمی از محل حقوق ورودی خودرو پیشنهاد کرده است که از سال 1397 عملا واردات خودرو متوقف و در بودجه سال های 1398 و  1399 این ردیف درآمدی صفر بوده است. حال لحاظ کردن ردیفی در لایحه بودجه، حکایت از موافقت ضمنی دولت و وزارت صمت با واردات احتمالی خودرو است، هرچند باید منتظر ماند تا ببینیم مجلس با این موضوع موافق یا مخالف خواهد بود.
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: البته که رقم پیشنهادی دولت در بودجه سال آتی، چندان عدد بزرگی نیست که بخواهد مجلس با آن مخالفت کند؛ ضمن اینکه اگر مجلس بخواهد سوار بر موج روانی بازار خودرو شود باید با ردیف درآمدی دولت از واردات خودرو موافقت کند. ورود خودروهای خارجی 100 درصد به تعادل هرچه بیشتر بازار کمک خواهد کرد. در همین مدت اخیر که از سرگیری واردات خودرو مجدد مطرح شده و در مجلس بررسی می‌شود، بازار خودرو تاحدودی تکان خودرو است.
 
دادفر خاطرنشان کرد: همانطور که پیش از این نیز اشاره شد،   در بهترین حالت با وجود استانداردهای 85 گانه، چنانچه همین امروز واردات خودرو آزاد شود، مهرماه سال آینده نخستین خودرو وارد کشور خواهد شد؛ هرچند که شخصا احتمال آزادسازی واردات را بعید می‌دانم.

لینک کوتاه
اظهارنظر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بودجه تعیین‌شده واردات

اخبار مرتبط

نظرات شما