طرح پرداخت یارانه غذا برای بررسی نهایی به شورای نگهبان ارسال شده است . در صورت تصویب این طرح 60 میلیون نفر از جمعیت کشور ماهانه 60 هزار تومان یارانه غذا دریافت می کنند . اما در حالی طرح پرداخت یارانه خرید کالاهای اساسی در مجلس تصویب و نهایی شد که دولتی‌ها همچنان مخالف آن هستند و از نبود بودجه لازم برای اجرای آن می‌گویند.

به گزارش نسیم اقتصاد ، احمد میدری، معاون وزیر کار معتقد است که منبع مالی آن وجود ندارد و دولت با این طرح مخالف است. البته این تنها دولتی ها نیستند که مخالف افزایش یارانه پرداختی به مردم هستند. کامران ندری عضو پژوهشکده پولی و بانکی در این باره به نسیم اقتصاد می گوید: بسیاری از طرح‌هایی که قرار است به بهتر شدن وضع زندگی مردم منجر شود، خود شرایط زندگی مردم را بدتر می کند. او با اشاره به کسری بودجه دولت در امسال، گفت: در شرایطی  که درآمدهای نفتی کشور به شدت کاهش یافته و هزینه های دولت افزایش یافته، تامین منابع مالی طرح هایی از این دست جز با استقراض از بانک مرکزی و البته چاپ پول شدنی نیست.
اما فرید موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به نسیم اقتصاد می گوید: در شرایط فعلی که بسیاری از دهک های درآمدی به زیر خط فقر سقوط کرده اند و پاندمی کرونا بسیاری از مشاغل را تحت تاثیر خود قرار داده ، نمایندگان مردم چاره ای جز ارائه این طرح نداشتند. این کار باید خود دولت انجام می داد اما  کوتاهی او ، بهارستان نشین ها وادار به انجام این کار کرد.
او می گوید: بهای برخی از کالاها  در 7 ماه گذشته تا 300 درصد افزایش یافته در حالیکه افزایش حقوق کارگران به 30 درصد هم نمی رسد.در چنین شرایطی دولت باید حمایت از مردم به ویژه دهک های پایین درآمدی را در دستور کار خود قرار دهد.
 
افزایش یارانه پرداختی به 160 هزار تومان
 
یارانه معیشتی و حالا کالابرگ معیشتی مجموع یارانه‌هایی است که دولت به خانواده‌های ایرانی می‌پردازد که از این میان 45 هزار و 500 تومان یارانه نقدی و 55 هزار تومان یارانه معیشتی است. حالا  در صورت تصویب طرح پرداخت یارانه خرید کالاهای اساسی به طور تقریبی می توان گفت که میزان یارانه پرداختی دولت تقریبا به 160 هزار تومان افزایش می یابد. یارانه ای که این روزها معادل خرید تقرییا یک کیلو گوشت گوسفندی است، بار مالی سنگینی را به دولت تحمیل می کند .
به گفته ندری، اگر قرار بر آن باشد که این کمک‌ها منجر به رشد پایه پولی و نقدینگی در کشور و متعاقب آن‌ها رشد تورم شود، نه تنها راه‌گشای مشکلات نیست؛ بلکه مشکلات مردم با آهنگ بیشتر افزایش پیدا می‌کند. زیرا آثار تورمی بسیار سنگینی می‌تواند بر جای بگذارد.
او همچنین با اشاره به ابهامات موجود در اجرای این طرح، گفت: حال مشخص نیست محل تامین هزینه‌ها در طرح نمایندگان چه محلی است و باید منتظر جزئیات این طرح بود.

بی برنامگی در کنترل نرخ تورم

بر اساس آنچه مهدی قمصریان، سخنگوی سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده ، دولت در سال گذشته  بیشتر از 53 هزار و 800 میلیارد تومان بابت پرداخت یارانه نقدی و کمک معیشتی پرداخت کرده است. حالا اگر طبق آنچه بهارستان نشین ها اعلام کرده اند، قرار باشد 30 هزار میلیارد تومان هم بابت یارانه غذا تامین کند، مجموع یارانه آشکار پرداختی دولت به  114 هزار تومان  افزایش می یابد. ندری کارشناس پولی و بانکی می گوید: در حالی این حجم از یارانه نقدی در کشور قرار است پرداخت شود که عملا هیچ تقشی در بهتر شدن زندگی مردم ندارد. آنگونه که آمارها نشان می دهد نرخ تورم در کشور در آستانه 40 درصد  قرار دارد و قیمت کالا و خدمات مدام در حال افزایش است  با این وجود دولت هیچ برنامه برای کنترل تورم در کشور ندارد .
او ادامه داد: دولت  کم کاری خود را با ایجاد رونق در اقتصاد و بخش تولید توجیه می کند. این در حالی است که رونق تولید بدون کنترل نرخ تورم حاصلی جز بدتر شدن شرایط اقتصادی و حتی  ورشکستگی بنگاه های اقتصادی در دراز مدت نخواهد داشت .
او معتقد است که هدف اصلی بانک مرکزی باید کنترل تورم باشد، نه کنترل نرخ ارز یا حتی جهش تولید . اما متاسفانه شاهد هستیم تنها مساله ای که به آن توجه نمی شود ، تورم است.
 
حداکثر یارانه غذای یک خانواده 600 هزار تومان
 
بر اساس آنچه رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده، دولت موظف است که حدود 31 هزار میلیارد تومان از منابع بودجه 99 را  به طرح پرداخت یارانه غذا اختصاص دهد . گفته می شود که منابع لازم برای اجرای این طرح قرار است که از محل مالیات بر ماشین های لوکس و ارزی 4200 تومانی که برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داده می شده، تامین شود.
جدای از این طبق گفته های  موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، قرار است که بخشی از منابع مورد نیاز این طرح از محل درآمدهایی که دولت از محل فروش دارایی خود در بورس و واگذاری برخی از شرکت ها در قالب خصوصی سازی کسب کرده ، تامین شود.
او توضیح داده است که هر 3 یا 4 ماه این کارت‌ها شارژ می‌شود و منابع نقدی آن قابل برداشت نیست و خانواده‌ها تنها می‌توانند با اعتبار این کارت کالاهای اساسی شامل برنج، روغن، شکر، چای و ... بخرند.
موسوی لارگانی  همچنین گفته است که بر اساس این طرح میزان یارانه غذای افراد متفاوت خواهد بود ولی حداکثر یارانه غذای در نظر گرفته شده 600 هزار تومان برای یک خانواده 5 نفره است .
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید، در این طرح قرار نیست که پولی به صورت نقدی به مردم پرداخت شود و مردم تنها مجاز هستند که با این یارانه مواد غذایی مورد نیاز خود را خریداری کنند.
 
با یارانه جدید چقدر غذا می‌شود خرید؟
 
اما یارانه جدید چقدر مواد غذایی نصیب خانواده‌های ایرانی می‌کند؟ قیمت مواد غذایی در بازار ایران جهش قابل توجهی را تجربه کرده است. این روزها  هر کیلو برنج ایرانی در بازار 35 هزار تومان رسیده است . قیمت ها در بازار مواد پروتینی هم جهش قابل ملاحظه ای را تجربه کرده به طوری که هر کیلو گوشت گوساله کیلویی 130 هزار تومان و گوشت گوسفندی هم به 160 هزار تومان  فروخته می شود . بهای مرغ هم بعد از کلی اعتراض هم اکنون به قیمت 25 هزار تومان رسیده است . با این اوصاف  یک خانواده 4 نفره در حالت عادی باید ماهانه 240 هزار تومان یارانه بابت خرید مواد غذایی دریافت کند . یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که این میزان یارانه تنها معادل خرید یک کیلو گوشت البته از نوع گوساله ، دو کیلو برنج و 1.5 کیلوبرنج می شود .
قیمت یک کیسه 10 کیلوگرمی برنج هندی در بازار ایران به 200 تا 208 هزار تومان رسیده و قیمت یک کیلوگرم برنج نیم‌دانه در فروشگاه‌های اینترنتی از 22 تا 30 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
 
حالا باید منتظر ماند و دید که طرح حمایتی بهارستان نشین ها به تایید شورای نگهبان هم می رسد یا  اینکه مردم ناچارند ماه های پایانی سال بدون هیچ کمکی سپری کنند.

لینک کوتاه
آیا شورای نگهبان به طرح حمایتی جدید رای مثبت می دهد / حداکثر یارانه غذا 600 هزار تومان