یک فعال بخش خصوصی گفت: محدودیت‌های ارزی کشور باعث شده دولت توزیع دلار 4200 تومانی برای کالاهای اساسی را در سال 99 نصف و حداکثر به 8 میلیارد دلار محدود کند.

به گزارش نسیم اقتصاد، مجید موافق قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه محدودیت‌های ارزی کشور باعث شده که دولت توزیع دلار 4200 تومانی برای کالاهای اساسی را در سال 99 نصف و حداکثر به 8 میلیارد دلار محدود کند، گفت: آمار سه ماهه بانک مرکزی نشان می‌دهد که دولت برای تأمین همین میزان ارز 4200 تومانی هم مشکلات جدی دارد و برای همین است که هفته‌ای یک کالا را از لیست ارز 4200 تومانی خارج می‌کند.

وی تصریح کرد: بنابراین معادله پیچیده‌ای نیست که بگوییم دولت حدود 60 هزار میلیارد تومان یارانه نهاده‌های دامی را به واردکننده می‌دهد و واردکننده بخشی از یارانه را نگه می‌دارد و بقیه آن را منتقل می‌کند به دلال. دلال نیز بخشی از یارانه را نگه می‌دارد و بقیه آن را می‌دهد به عمده‌فروش. عمده‌فروش بخشی از یارانه را نگه می‌دارد و مابقی را به خرده فروش می‌دهد و تا کالای مورد نظر بدست مصرف‌کننده برسد، چیزی از 60 هزار میلیارد تومان نمانده است.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: برای یارانه ای که دولت بر روی ارز 4200 تومانی می‌دهد، به افزایش رفاه عموم مردم منجر نشده است و اگر دولت 60 هزار میلیارد تومان را مستقیماً به کارت مردم واریز کند، این یارانه به جای اینکه نصیب دلال رانتی شود، به همه مردم می‌رسد و به بهبود رفاه کمک می‌کند؛ ضمن اینکه از التهاب بازار ارز می کاهد؛ البته رفاه دلال نیز کمتر می‌شود.

به گفته وی در 2 ماهه امسال 2 میلیون و 520 هزار و 700 تن جو، کنجاله و ذرت به ارزش 653 میلیون و 100 هزار دلار وارد کشور شده که از نظر وزنی واردات ذرت 18 درصد افزایش، جو 18 درصد کاهش و کنجاله سویا 37 درصد کاهش داشته است. همچنین از نظر ارزشی به ترتیب 14 درصد افزایش، 25 درصد کاهش و 44 درصد کاهش ثبت شده است ضمن اینکه مجموع واردات این نهاده‌ها از نظر وزنی 1 درصد کاهش و از نظر ارزشی نیز 12 درصد کاهش داشته است.

لینک کوتاه
تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی نصف کاهش ۴۴درصدی واردات کنجاله

اخبار مرتبط

نظرات شما