عضو انجمن صنایع همگن قطعه سازان گفت: در صورتی که مشکلی از بابت نقدینگی وجود نداشته باشد و تزریق تسهیلات داشته باشیم خودروها ظرف همان مدت 3 ماهه که اعلام شد به دست مشتریان خواهد رسید.
به گزارش
نسیم اقتصاد، این روزها وضعیت بازار خودرو نسبت به چند ماه قبل کمی متفاوت شده است. تصمیماتی برای فروش خودرو توسط کارخانجات و همچنین در بازار گرفته شده که تاثیراتی را نیز به همراه داشته است. اما آیا تصمیماتی که گرفته شده منجر به کاهش قیمتها در بازار میشود؟ شیوهای که برای فروش خودرو به صورت قرعهکشی در نظر گرفته شده صحیح است؟ آیا خودروهای فروش فوقالعاده ظرف مدت 3 ماه به دست مشتریان میرسد یا تاخیر دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با احمدرضا رعنایی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازان گفتوگویی ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را میخوانید.
تاثیر تصمیمات جدید بر بازار خودرو
وی ابتدا در خصوص قیمت خودرو گفت: تصیمات جدیدی که برای بازار خودرو گرفته شده باعث شده قیمتها تا حد زیادی در بازار کاهش پیدا کند اما این که روند کاهش قیمتها تا چه زمانی ادامه داشته باشد مشخص نیست.
رعنایی ادامه داد: در خصوص قرعهکشی نیز این کار در تمام دنیا صورت نمیگیرد و شرایط کشور ما از لحاظ تولید و عرضه خاص است. به همین دلیل به سمت قرعهکشی خودرو رفتیم. این وضعیت در حالی است که امکان واردات خودرو به کشور وجود ندارد به همین دلیل قرعهکشی انجام میشود.
چرا واردات خودرو آزاد نمیشود؟
وی در پاسخ به این سوال که تولید خودرو کم است و پاسخگوی میزان تقاضا در بازار نیست پس چرا واردات خودرو نداریم؟ به گسترشنیوز گفت: در خصوص واردات خودرو نیز نمایندگان مجلس قبلی پیشنهاداتی در مورد ورود نمونههای هیبرید به کشور داشتند. چنین ایدهای بد به نظر نمیرسد و بهتر است که نمایندگان مجلس یازدهم سراغ این پیشنهاد بروند. البته مشکل اصلی در خصوص واردات بحث ارز است. این نکته را نیز باید گفت که قیمت خودروهای هیبریدی متوسط و رو به بالاست بنابراین اکثر مردم نمیتوانند آنها را خریداری کنند. در کشور خودمان نیز یک سری تحقیقات روی این نوع خودروها انجام شده و در آینده شاهد تولید آنها خواهیم بود.
وضعیت نامساعد قطعه سازان
این عضو انجمن صنایع همگن در خصوص روند فعالیت قطعهسازان اظهار کرد: وضعیت قطعهسازان در حال حاضر مساعد نیست و مشکل تامین نقدینگی همچنان وجود دارد. در صورتی که این مسئله حل شود مشکل دیگری باقی نمیماند. یک سری تسهیلات نیز قرار بود که به قطعهسازان داده شود؛ بخشی از آن پرداخت شد اما هنوز کامل نشده است. ایران خودرو میزان بیشتری از تسهیلات را نسبت به سایپا به قطعهسازان داده است.
رعنایی در پایان اشارهای به جزئیات جلسه با سرپرست وزیر صمت کرد و گفت: اخیرا جلسهای با حضور سرپرست وزارت صمت با قطعهسازان نیز صورت گرفت. اکثر صحبتها در این جلسه در خصوص جهش تولید بود. قطعهسازان نیز بحث تامین نقدینگی را مطرح کردند. لازم به ذکر است که یک سری فروش فوقالعاده نیز صورت گرفته است و اگر نقدینگی به قطعهسازان تزریق شود مشکلی از بابت تحویل خودروها در زمان مقرر به وجود نخواهد آمد و خودروها همان 3 ماهه تحویل داده میشود.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
بهادری جهرمی گفت: سال گذشته مجوز نسیم اقتصاد از مناطق آزاد و تجاری صادر شد و باید... 4 اردیبهشت 1403
واردات خودرو که قرار بود به تنظیم بازار کمک کند، این روزها به منبع زایش رانتی هنگفت... 3 اسفند 1402
خودروسازان تاکید دارند که 120 هزار دستگاه مازاد دارند؛ اگر واقعاً در حال حاضر 120 هزار... 18 دی 1402
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه مصرف سوخت خودروهای... 17 دی 1402
بر اساس عملکرد تولید خودروسازان طی 9 ماهه امسال، قریب به یک میلیون دستگاه خودرو در کشور... 6 دی 1402
چهارمین دوره عرضه خودروهای وارداتی که از ابتدای هفته گذشته با عرضه 11 مدل خودروی خارجی... 5 آذر 1402
پالادیوم به پایینترین رقم پنج سال اخیر و به زیر 1000 دلار در هر اونس رسید و به عقبنشینی... 20 آبان 1402
معاون عملیات ترافیک پلیس راهور گفت: در طرح تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی و... 15 آبان 1402
نظرات شما