صفر علی بابایی مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی:با قاطعیت اعلام می‌کنیم که در دانش فنی واحدهای آمونیاک و اوره در داخل کشور خودکفا هستیم، علاوه بر آن با مشابهت‌سازی و اعمال برخی اصلاحات، قادر به ساخت واحدهای تولید اتیلن و عمده واحدهای پایین‌دستی‌های مربوط به آن هستیم.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از  ایران(ایپنا)؛شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی از بدو تاسیس در سال 1373 همزمان با رشد و جذب سرمایه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و اتخاذ راهبردهای توسعه‌ای در صنعت پتروشیمی به عنوان متولی فرآیند توسعه در صنعت پتروشیمی فعالیت داشته و پس از خصوصی‌سازی حادث در صنعت پتروشیمی در سال 92 نیز بعنوان بازوی اجرایی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در نقش مدیریت پروژه‌های بزرگترین هلدینگ کشور در صنعت پتروشیمی فعالیت خود را ادامه داده است.

بابایی افزود:در همین راستا با حفظ نقش محوری خود، همزمان توسعه متوازن توان مهندسی، ساخت تجهیزات و ساختار  اجرایی مورد نیاز را عهده داری نموده و در بومی سازی فعالیت‌ها در اجرای پروژه‌ها متعهد به ایفای نقش موثر است. برآمد سال‌ها فعالیت این شرکت در صنعت پتروشیمی، علاوه بر ساخت ده‌ها واحد توسعه‌ای پتروشیمیایی از جمله واحدهای الفین، پلی‌الفین، کودها و مواد شیمیایی، متانول، خط لوله اتیلن غرب کشور، واحدMTBE ، واحد های یوتیلیتی و آفسایت و طرح‌های زیربنایی اعم از استحصال زمین از دریا، جاده، فرودگاه، هتل، ساختمان اداری، بنادر  و غیره، شکل‌گیری یک بدنه تخصصی و حرفه‌ای اجرای پروژه، آشنایی کامل با دانش‌ فنی موجود در جهان و صاحبان آنان در حوزه محصولات پتروشیمیایی و نیز مشارکت در پایه‌گذاری روش‌های نوین مدیریت پروژه می‌باشد. از دیگر دستاوردهای این شرکت می‌توان به ابداع مدل ارزیابی بلوغ پروژه‌های صنعت پتروشیمی، داشبورد پروژه‌های مدیریت طرح، ابداع نظام ارزیابی شایستگی مدیران، مستندسازی، شناسایی و مدیریت ریسک، تدوین و اشاعه قراردادهای تیپ صنعت پتروشیمی، سسیستم مدیریت هزینه پروژه‌ها و دیگر تخصص‌های لازم اشاره کرد.

وی بیان کرد:از خبر‌های خوش روزهای اخیر، پیرو درایت‌های مدیریت محترم هلدینگ خلیج فارس برای سرمایه‌گذاری در بخش توسعه و فعالیت‌های ارزنده همکارانم به عنوان مدیریت طرح در کنار مدیران و مسئولین محترم شرکت پتروشیمی نوری، عقد قرارداد پروژه شیرین‌سازی برش سنگین پتروشیمی نوری با مشارکت شرکتهای ناموران و درریز در اردیبهشت ماه امسال به ارزش حدود 43 میلیون یورو و 2500 میلیارد ریال می باشد. البته دانش فنی واحد شیرین سازی قبلا” در فرصت فراهم شده پس از توافق برجام از شرکت AXENS  فرانسه اخذ و ادامه پروژه تماما” با توانمندی طراحی و اجرایی مشاوران و پیمانکاران داخلی عملیاتی می شود. با انجام این پروژه، کیفیت محصول برش سنگین پتروشیمی نوری که در حال حاضر دارای در حدود 25/0-04/0 درصد وزنی گوگرد است با کاهش گوگرد آن در انطباق با استانداردهای روز جهانی تا میزان 10 پی پی ام وزنی، ارتقاء می یابد. دستاورد این امر تداوم تولید و فروش محصولاتی با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای جهانی در حد یورو 5 و6 و نیز کاهش آلودگی و صیانت از محیط زیست توسط پتروشیمی نوری خواهد بود. علاوه بر موارد فوق محصول آن شرکت مناسب تولید  LAB  بعنوان مواد اولیه شوینده‌ها  و تامین دیگر نیازهای اساسی کشور در زمینه مواد اولیه خواهد شد. از نکات قابل توجه و به نوعی افتخارات اجرای این پروژه الزام مشارکت طرف قرارداد به سفارش بالغ بر 70 درصد کالا و تجهیزات پروژه به سازندگان ایرانی علاوه بر انجام کلیه عملیات طراحی و اجرایی با توان داخلی است که شاید به نوعی از دستاوردهای همین شرایط سخت باشد. البته که ما امیدواریم این میزان از ساخت داخل را در سایر پروژه‌ها حفظ و حتی توسعه دهیم.

ضمنا شاید خالی از لطف نباشد که اعلام کنیم حذف گازهای اسیدی در پروژه فوق و کل مجتمع سبب تعریف  پروژه دیگری تحت عنوان بازیابی گازهای فلر و تولید سولفات آمونیم در پتروشیمی نوری شده است.

لینک کوتاه
ادامه روند اجرای پروژه‌ها محوریت بومی‌سازی توسعه ساخت داخل