وضعیت بازار خودرو در سال 99 به نوعی بدتر از سال قبل شده است و این قضیه دلایل مختلفی دارد.

به گزارش نسیم اقتصاد، این روزها بازار خودرو وضعیت آشفته‌ای را تجربه می‌کند حتی بدتر از آنچه که در سال 98 شاهد آن بودیم. بدتر شدن شرایط چندین دلیل دارد و ماجرا برای خودروهای وارداتی با داخلی و مونتاژی متفاوت است. تقریبا از اواسط سال گذشته با شیوع کرونا در کشور بازار خودرو بیش از پیش به هم ریخت و تقریبا خرید و فروش صفر شد. این روند تا سال 99 نیز ادامه پیدا کرد چند روزی است که شماره‌گذاری خودرو به صورت مجدد آغاز شده است.

قیمت‌های عجیب در سایت‌های آگهی

در مورد خودروهای داخلی یک شکاف اساسی میان قیمت خودرو از کارخانه تا بازار وجود دارد. با توجه به این که قیمت کارخانه پایین‌تر است سرمایه‌گذاران و دلالان اقدام به خرید می‌کنند و خودروها را با قیمت عجیب و غریب در بازار به فروش می‌رسانند. اما یکی از نکات مهم محل فروش این خودروهاست که معمولا از طریق سایت‌های آگهی انجام می‌شود. سال گذشته برای مدتی قیمت‌ها در این سایت‌ها نمایش داده نمی‌شد تا شاید کمی از التهاب بازار خودرو کاسته شود اما بعد از مدتی دوباره نمایش قیمت‌ها صورت گرفت. بسیاری از افراد دلیل التهاب بازار را همین سایت‌های آگهی و فروش خودرو با قیمت‌های دلخواه می‌دانند.

رضا الفت‌نسب به عنوان سخنگوی سخنگوی اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی در گفت‌و‌گویی که با گسترش‌نیوز انجام داده بود اظهار کرد: کاری که الان روی سایت‌های آگهی انجام می‌شود این است که بازه قیمتی تعیین شده و افراد نمی‌توانند نرخ بالا بدهند. به عنوان مثال اگر امروز پراید در بازار 60 میلیون تومان است فرد فروشنده نهایتا می‌تواند 62 میلیون تومان قیمت بگذارد اما اگر قیمت‌های بالاتری را اعلام کرد نمایش داده نمی‌شود. چنین سیستمی روی سایت‌های معروف آگهی مانند باما، دیوار و شیپور قرار دارد.

کف و سقف قیمت خودرو

با تمام این وجود اما مشخص نیست که این سقف و کف قیمت به چه صورتی تعیین می‌شود. هنوز حتی نحوه قیمت‌گذاری خودرو در سال 99 مشخص نشده است و بنابراین معلوم نیست که امسال قیمت خودرو در کارخانه چه خواهد شد. اما آنچه که مشخص است به احتمال زیاد با توجه به آنچه که احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران به گسترش‌نیوز گفته قیمت‌ها چند درصدی در کارخانه افزایش پیدا خواهد کرد. ولی مشخص نیست که چه راه حلی برای کنترل بازار در نظر گرفته شده است و به نظر می‌رسد که همچنان دلالان با قیمت‌های عجیب و غریب خود در سایت‌های آگهی بازار به تاخت و تاز خود در بازار ادامه دهند. این شرایط برای خودروهای مونتاژ نیز وجود دارد هرچند که تولید برخی از مدل‌ها به دلیل شرایط تحریمی فعلا در ماه فروردین متوقف شده است.

شرایط خودروهای وارداتی

شرایط برای خودروهای وارداتی کمی متفاوت است. پیش از شروع سال جدید زمزمه‌هایی درباره آزادسازی واردات خودرو شد اما مشخص شد که امسال نیز همچنان درها برای ورود خودروهای جدید به کشور بسته است. در همین حین نزدیک به 3000 خودرویی که از قبل به کشور وارد شده بودند نیز در گمرک باقی‌مانده و هنوز ترخیص نشده است. به دلیل این که دیگر خودروی وارداتی به کشور نمی‌آید بازار این خودروهای نیز به هم ریخته شده و شرایط حتی وخیم‌تر از نمونه‌های داخلی و مونتاژ است.

با توجه به این که دیگر عرضه خودروی وارداتی صورت نمی‌گیرد اما همچنان تقاضا برای آن‌ها وجود دارد شاهد رشد قیمت‌ها هستیم. در این حالت یک سری از فروشندگان که از سایت‌های آگهی استفاده می‌کنند فرصت را غنیمت شمرده و قیمت‌ها نجومی برای خودروها در نظر می‌گیرند. اگر از آن‌ها نیز دلیل این قیمت‌های بالا را بپرسید احتمالا به شما می‌گویند که دیگر خودروی وارداتی به کشور نمی‌آید و فقط تعداد اندکی مانده است. بماند که اگر خودرو صفر کیلومتر یا از برندهای لاکچری و معروف باشد قیمت‌ها به نحوی اعلام می‌شود همه شگفت‌زده می‌شوند!

نایاب شدن خودروهای وارداتی

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز در گفت‌و‌گویی که با گسترش‌نیوز داشت در همین رابطه اشاره کرد: امسال صد در صد در مورد خودروهای خارجی افزایش قیمت خواهیم داشت. از طرفی نیز رشد تقاضا در بازار را داریم و این در حالی است که ما سالیانه نزدیک به 1 میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو نیاز داریم. لذا خودروی وارداتی را پیش از این تبدیل به یک کالای کمیاب کرده بودیم و الان تقریبا در حال نایاب شدن است.

اگر به سایت‌های آگهی خودرو سر بزنید به وفور با این قیمت‌های عجیب و غریب مواجه خواهید شد. هرچند که برخی از قیمت‌ها به صورت توافقی نمایش داده می‌شود و برای دریافت اطلاعات باید با فرد آگهی دهنده تماس بگیرید اما نرخ‌ها نجومی نیز همچنان وجود دارد.

لینک کوتاه
مقصران هرکی‌هرکی شدن بازار خودرو

اخبار مرتبط

نظرات شما