این روزها صحبت درباره قیمت‌گذاری خودرو برای سال 99 زیاد است اما همچنان این وضعیت مشخص نیست.

به گزارش نسیم اقتصاد، این احتمال وجود دارد که قیمت‌گذاری خودرو برای امسال نیز همچنان به همان شیوه دستوری باشد اما کارشناسان و مسئولان مختلف حوزه خودرو تقریبا در اکثر موارد با این شیوه مخالف هستند. صنعت خودرو به دلیل همین قیمت‌گذاری دستوری زیان‌های فراوانی به خصوص در سالیان اخیر کرده است. برای بررسی این موضوع به گفت‌و‌گو با کارشناسان و مسئولان مختلف این حوزه نشسته‌ایم و چاره این قضیه را نیز جویا شده‌ایم.

فروش خودرو در حاشیه بازار

احمد نعمت‌بخش به عنوان دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص وضعیت قیمت‌گذاری خودرو گفت: شرکت‌ها تا سال گذشته هر خودرویی که می‌فروختند به دلیل شیوه نادرست قیمت‌گذاری ضرر می‌کردند. اما باید منتظر ماند و دید که وزارتخانه حاضر خواهد شد که شرکت‌ها را از زیان خارج کند یا خیر؟ ما بارها پیشنهاد کردیم که تنها راهی که باعث می‌شود پول‌های سرگردان را از بازار دور کنیم این است که اجازه دهند خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال پرایدی که توسط کارخانه 38 میلیون تومان به فروش می‌رسد به حدود 65 میلیون تومان در بازار رسیده و حدودا 2 برابر شده است. مصرف‌کننده نهایی معمولا در پیش‌فروش‌ها موفق به ثبت‌نام نمی‌شود و افراد سرمایه‌گذار هجوم می‌آورند و خودرو را به قیمت بالا می‌فروشند. در نتیجه مصرف‌کننده واقعی امکان خرید خودرو را پیدا نمی‌کند و کارخانه نیز از طرف دیگر زیان می‌کند. در این میان فقط دلال سود می‌برد و ما بارها در مورد تغییر روش فروش و قیمت‌گذاری صحبت کرده‌ایم اما متاسفانه هنوز جوابی نگرفته‌ایم.

وضعیت قیمت خودرو کارخانه‌ای در سال 99

احمدرضا رعنایی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن در خصوص قیمت خودروهای کارخانه در سال 99 گفت: احتمال این که از لحاظ تامین مواد اولیه قیمت‌ها امسال بالا رود بسیار زیاد است. افزایش نرخ دلار باعث گران شدن نهاده‌های تولید می‌شود. علاوه بر این افزایش هزینه‌های حقوق و دستمزد نیز باعث بالا رفتن هزینه تولید خواهد شد. با توجه به چشم‌انداز کاهش صادرات و نرخ نفت و ورودی کم به ارز داخل کشور احتمالا افزایش مجدد نرخ دلار اتفاق خواهد افتاد. به نظر می‌رسد امسال افزایش نرخ خودروی کارخانه‌ای را شاهد باشیم چرا که همه موارد به صورت زنجیره‌وار به هم پیوسته هستند. شرایط قیمت‌گذاری خودرو برای سال 99 هنوز مشخص نشده است اما به نظر می‌رسد که این روند تغییر پیدا خواهد کرد.

مهدی مطلب‌زاده، یکی دیگر از اعضای هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیز اظهار کرد: تا زمانی که قیمت‌های دستوری در صنعت خودرو وجود دارد این صنعت محکوم به فناست. معلوم نیست که تا چه زمانی این سیکل معیوب می‌خواهد ادامه پیدا کند. متاسفانه قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو را نابود کرده و شرایط به گونه‌ای پیش رفته که فقط با یک تلنگر ممکن است کار تمام شود و اشتغال زیادی از بین برود.

احتمال از بین رفتن 800 هزار شغل

وی ادامه داد: اگر در زمینه قیمت‌گذاری خودرو تغییری ایجاد نشود و به صورت دستوری جلو برویم نابودی مطلق صنعت خودرو را خواهیم داشت. می‌توان گفت 700 الی 800 هزار شغل از بین خواهد رفت البته این قضیه به صورت سریع رخ نخواهد داد. ودروسازی به دلیل قیمت‌گذاری دستوری زیان کرده و همان مقدار پول به جیب دلالان رفته است. اگر قیمت‌گذاری دستوری برای جیب دلالان است باید از جای دیگر آن را تامین کنند نه این که بخواهند صنعت را به این واسطه نابود کنند. کارخانه می‌تواند به عنوان مثال قیمت خودرویی مانند پراید را 45 میلیون تومان بدهد و در این صورت هم کارخانه سود می‌کند و هم می‌تواند پول قطعه‌سازان را بدهد. مردم نیز خودر را ارزان‌تر خریداری می‌کنند. مطمئنا در صورتی که قیمت خودرو آزاد باشد تیراژ تولید نیز بالا می‌رود و مشکلات قطعه‌سازان و خودروسازان نیز حل خواهد شد. علاوه بر این جذب نیرو در صنعت خودرو نیز به از 700 به حدود 900 هزار نفر خواهد رسید. مردم به کالای ارزان‌تری دست پیدا خواهند کرد و واسطه‌گری نیز از بین خواهد رفت.

دلالی، هدف 60 درصد خریداران

حسن کریمی سنجری از کارشناسان حوزه خودرو در همین خصوص اظهار کرد: اصولا شرکت‌های خودروساز براساس دولت‌ها اداره می‌شوند و در ایران نیز با چنین حالتی مواجه هستیم. در نتیجه خودروسازان به نوعی ابزاری برای دولت‌ها هستند. معمولا دولت علاقه‌ای ندارد که اعلام کند قیمت خودرو در کارخانه بالا رفته است. توجیه دولت این است که قیمت را در کارخانه پایین نگه داشته اما مسئله این است که نرخ خودرو در بازار بالا رفته است. باید به طور کلی قیمت‌گذاری به نحوی انجام شود که کارخانه‌ها از زیان خارج شوند. در نتیجه تقاضاهای کاذب نیز از بازار با این کار خارج خواهد شد. 60 درصد موارد خرید خودرو به هدف دلالی است. بهتر است که ما قیمت را منطقی کنیم تا تقاضاهای اضافه از بازار کنار رود. در کنار تمام این موارد وضعیت عرضه و تولید خودرو نیز باید به نوعی سامان پیدا کند.

ادامه سیاست قیمت‌گذاری دستوری

فربد زاوه نیز از جمله دیگر کارشناسان این حوزه به نکاتی اشاره کرد و گفت: امسال قطعا سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودرو همچنان ادامه خواهد داشت و تغییری در این شیوه ایجاد نمی‌شود. عجیب است که دولت در زمینه قیمت‌گذاری خودرو از متخصصین این حوزه استفاده نمی‌کند. کارخانه‌هایی نیز وجود دارند که از قیمت‌گذاری دستوری دفاع می‌کنند. واقعیت این است که قیمت‌گذاری دستوری به نوعی ریشه تورم شده است. خودرویی مانند پژو 206 با  قیمت 105 میلیون تومان کارخانه نهایتا 60 میلیون تومان فاکتور می‌کند. بنابراین می‌توان گفت به ازای هر پژو 206 رقم 40 میلیون تومان پول دریافت نمی‌کند و آن کارخانه زیان می‌کند.

لینک کوتاه
قیمت دستوری صنعت خودرو چه کرد

اخبار مرتبط

نظرات شما