رئیس انجمن صنایع لبنی ایران: تولیدکنندگان بزرگ محصولات لبنی نه‌تنها خرید خود را کاهش نداده‌اند بلکه در مقایسه با بهمن‌ماه 15 تا 20 درصد،شیر خام بیشتری از دامداران خریداری کرده‌اند.

به گزارش نسیم اقتصاد، محصولات لبنی جز گزینه‌های ثابت سبد مصرفی خانوارها هستند. آیا سرانه مصرف این محصولات به‌خصوص در دوره شیوع کرونا تغییر کرده است؟ صنایع لبنی چه شرایطی را سپری می‌کنند؟ آیا شاهد تغییر آمارهای مربوط به صادرات و فروش هستیم؟ برای بررسی این موضوعات با رئیس انجمن صنایع لبنی ایران به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

کاهش صادرات و مصرف داخلی
رضا باکری،رئیس انجمن صنایع لبنی ایران در پاسخ به این سوال که فروش و صادرات محصولات در چه شرایطی به سر می‌برد گفت: «در حال حاضر صادرات محصولات لبنی متوسط است. قبلاً که با شرایط اکنون روبرو نبودیم روزانه 1500 تا 200 هزار تن صادرات داشتیم. در حال حاضر بیشتر مرزها بسته است. فروش داخلی در دوره شایعه آفلاتوکسین 20 درصد کاهش یافته بود. البته این تاثیر سوء تاحدی از بین رفته اما وضعیت هنوز به روال سابق برنگشته است. مصرف سرانه درمجموع پایین است. بازار پتانسیل جذب 7 درصد شیر خام مازاد را ندارد».
شرکت‌های بزرگ فعال هستند
وی در ادامه گفت: واحدهای کوچک با ظرفیت کمتر از 50 درصد کار می‌کنند. هفت یا هشت شرکت بزرگی که در حوزه تولید محصولات لبنی فعالیت می‌کنند با 65 تا 70 درصد ظرفیت تولیدی خود مشغول به کار هستند. در ارتباط با تغییرات قیمتی هم باید گفت که 14 مورد باید به قیمت مصوب شده روانه بازار شود. قیمت‌گذاری محصولاتی که جز این 14 قلم نیستند در اختیار خود شرکت‌هاست،به این معنا که آنها متناسب با تراز مالی خود و نیز روند عرضه و تقاضا و رقابت آزاد می‌توانند قیمت مدنظر خود را اعمال کنند. به‌هرحال شرکت‌ها فعلاً گزارشی درباره افزایش قیمت‌های اخیر خود به انجمن ارائه نکرده‌اند».
لازم به ذکر است که بررسی میدانی گسترش نیوز نشان می‌دهد که کسبه از افزایش قیمت ماست حداقل یکی از شرکت‌های بزرگ لبنی طی هفته اخیر خبر داده‌اند.
شرکت‌های بزرگ خرید شیر را متوقف نکرده‌اند
گفته می‌شود که خرید شیر از دامداران موجب نگرانی و نارضایتی آنها شده است. این موضوع تا چه حد صحت دارد؟ رضا باکری در پاسخ این سوال اظهار داشت: «شرکت‌های تولیدکننده نه‌تنها خرید خود را کاهش نداده‌اند بلکه در مقایسه با بهمن‌ماه 15 تا 20 درصد افزایش خرید داشته‌اند. البته شرکت‌های کوچک فعال در استان‌ها ممکن است مشکلاتی که با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند خرید خود را کاهش داده باشند. به‌هرحال بسیاری از کسب‌وکارهایی که مشتری آنها هستند دیگر فعالیت نمی‌کنند. به‌عنوان‌مثال رستوران‌ها و هتل‌ها تعطیل‌شده‌اند. طبیعی است که از دست از رفتن بازار روند خرید شیر را هم متوقف می‌کند. به‌هرحال این موضوع درباره شرکت‌های بزرگ واقعیت ندارد».
لبنیات یارانه‌ای برای چهار دهک پایین
رضا باکری در پایان گفت: «مشکل اصلی صنایع لبنی به کاهش قدرت خرید مردم و به‌تبع آن کاهش سرانه مصرف مربوط می‌شود. تقریباً از سال 89 شاهد هیچ‌گونه رشدی در سرانه مصرف خانوارها نبوده‌ایم. همان‌طور که بارها گفته شده است ظرفیت تولیدی خوبی ایجاد شده است اما قدرت و کشش بازار هم باید به موازات آن افزایش یابد. در همین راستا بارها به نهاد ریاست جمهوری و وزارت صنعت،معدن و تجارت نامه نوشته‌ایم و پیشنهاد داده‌ایم که حداقل به 4 دهک آسیب‌پذیر که مرز فقر را پشت سر گذاشته و به مرز گرسنگی رسیده‌اند سبد لبنیات اختصاص یابد که کارخانه‌ها آنها را تولید و باقیمت یارانه‌ای در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده شود که حداقل در شرایط کرونایی که با آن مواجه هستیم سفره مردم بیشتر از این کوچک نشود.این اقدام حمایتی هم به نفع مردم است و هم باعث رونق تولید در بخش لبنیات کشور می‌شود.

لینک کوتاه
جای خالی لبنیات یارانه‌ای سفره مردم