خودروسازان کشورهای مختلف و حتی آنهایی که سابقه بسیار بالایی در این زمینه دارند به خاطر شیوع کرونا به مشکل خوردهاند. اکنون ترس بزرگتری هم در حال ظهور است: ممکن است مصرفکنندگان در خرید و خودرو و دیگر هیچ روحیهای نداشته باشند.
به گزارش
نسیم اقتصاد، جالب است بدانید که نزدیک 10 درصد از خودروهای چینی در ووهان مرکز شیوع این ویروس ساخته میشود و صدها شرکت تولید قطعه نیز در همین شهر فعالیت میکنند. کارخانههای غیر ضروری در ووهان و شهرهای دیگر به خاطر همین قضیه تعطیل شدهاند. اما هنگامی که آنها در 11 مارس یا هر زمان که مقامات تصمیم بگیرند بازگشایی شوند، مشخص نیست که شرکتها مواد اولیه خود یا کارگرانی برای بازگشت به کارهای عادی داشته باشند یا خیر؟ به نوعی میتوان گفت شیوع کرونا یک شوک سنگین به صنعت خودرو و قطعه در کشورهای مختلف وارد کرده است هرچند که اثرات این شوک به مرور مشخص خواهد شد و تاثیر ناگهانی ندارد.
یکی از مقامات شرکت هوندا موتور که یک مرکز تولید و بیش از 100 تأمینکننده در ووهان و اطراف آن دارد، گفت: در بعضی از شهرها، یک کارگر آلوده میشود، تمام کارخانه باید تعطیل شود. وی گفت: در ووهان، این موضوع روشن نشده است. شما نمیدانید که چه اتفاقی برای کارخانه شما میافتد زمانی که یک گزارش عفونت را به مقامات گزارش دهید. زندگی با آن نوع عدم اطمینان دشوار است وقتی کارخانه بزرگی را اداره میکنید.
مانند سایر تولیدکنندگان در ووهان، خودروسازان و تامینکنندگان قطعات هنوز در حال معامله با جادههای مسدود شده و بازرسیهای بهداشتی در شریانهای اصلی حملونقل هستند که مشکلی در جابهجایی مواد اولیه و قطعات نهایی ایجاد میکنند. طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان خودرو در چین، بیش از 90 درصد برخی تامینکنندگان قطعات خودرو در خارج از منطقه اصلی شیوع تولید را از سر گرفتهاند و 80 درصد کارگران هم اکنون حضور دارند.
این نکته را باید گفت که خودروسازان چینی و تولیدکنندگان قطعات سال گذشته 53 میلیارد دلار قطعات خودرو را به ایالات متحده، اروپا، ژاپن، کره جنوبی و جاهای دیگر صادر کردند. اگر سرعت تولید قطعات در چین افزایش پیدا نکند این احتمال وجود دارد که خطوط تولید خودروسازان مختلف در سراسر دنیا به خطر بیفتد و به حالت تعلیق درآید.
از آنجا که همهگیری ناشی ویروس کرونا یه یک تهدید در سراسر جهان تبدیل شده این قضیه میتواند تا حدود 2.7 تریلیون دلار از محصولات ناخالص جهانی را از بین ببرد. برخی از بزرگترین تولیدکنندگان صنعت قطعهسازی خودرو در سراسر دنیا این روزها با مشکلات مختلفی به دلیل شیوع این ویروس مواجه شدهاند. شرکت سازنده قطعات آلمانی Continental AG کرونا را یکی از دلایل اصلی کاهش درآمدهای خود دانست. Aptiv Plc تهیهکننده عمده نرم افزارهای اتومبیل و مهارهای سیم نیز چنین شرایطی دارد. با این حال، این انجمن گفت با توجه به کمبود سفارشات از تولیدکنندگان و مشکلات لجستیکی در تأمینکنندگان رده دوم و سوم کوچکتر، نرخ تولید هنوز بالا نیست.
خودروسازان در حال مسابقه هستند تا خطوط تولید را به صورت مداوم ادامه دهند زیرا ترس از ویروس تهدیداتی را برای مهار قطعات اصلی به وجود میآورد. اما اگر خریداران به دلیل ترس از این ویروس به نمایشگاههای خودرو نروند شرایط باز هم بدتر خواهد شد.
در این شرایط تامین قطعات در ایران نیز طبق گفته مسئولان این حوزه تا حدودی با مشکل مواجه شده است. البته آنطور که به نظر میرسد نیاز خودروسازان با توجه به موجودی قطعاتی که از قبل تهیه شده تا عید برطرف خواهد شد اما در صورتی که روند به همین شکل ادامه داشته باشد بعد از آن قاعدتا مشکلات ایجاد خواهد شد.
منابع ترجمه: رویترز و بلومبرگ
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
رئیس کمیسیون انرژی و محیطزیست اتاق بازرگانی تهران گفت: رشد اقتصادی سال 1402 بیشک مرهون... 5 اردیبهشت 1403
رییس اتحادیه خودروی تهران گفت: با ورود به سال جدید قیمتها با توجه به افزایش نرخ دلار... 20 فروردین 1403
قراردادهای توسعه 6 میدان نفتی کشور به ارزش بیش از 13 میلیارد دلار با تکیه بر توان داخلی،... 27 اسفند 1402
گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد در بهمن ماه سال 1402 نشان می دهد که شاخص تولید و فروش رشته... 21 اسفند 1402
وزیر نفت گفت: توسعه صنعت گاز در جهان و تحقق امنیت عرضه و تقاضای گاز طبیعی در بازارهای... 11 اسفند 1402
فرآیند ارزیابی طرح پتروشیمی صدف خلیجفارس بر اساس مدل جامع بلوغ مدیریت (CPM3) در دهمین... 3 اسفند 1402
علی عسکری با بیان اینکه اگر ما قائل به رشد صنعت پتروشیمی هستیم باید زیست بوم تشکیل دهیم،... 25 بهمن 1402
صنعت گاز ایران در 45 سال فعالیت پس از انقلاب اسلامی کارنامه مثبتی از خود به جای گذاشته که... 19 بهمن 1402
نظرات شما