رئیس انجمن واردکنندگان برنج گفت: نباید اجازه داد کار به جایی که برسد که کل موجودی بازار به پایان برسد. احتکار خانگی شروع شود واردات حداکثری هم جوابگو نخواهد بود.

به گزارش نسیم اقتصاد، رسوب برنج وارداتی در بنادر کشور به واسطه عدم اختصاص ارز لازم جهت ترخیص آن باعث انتقاد و نارضایتی تجار و واردکنندگان برنج شده است. از طرف دیگر برنج یک کالای اساسی محسوب می‌شود و قیمت بالای برنج ایرانی باعث شده است که اقشار وسیعی از مردم، مصرف‌کننده برنج غیرداخلی هستند. برای پیگیری ابعاد مختلف این موضوع با رئیس انجمن واردکنندگان برنج به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

مسیح کشاورز رئیس انجمن واردکنندگان برنج اظهار داشت: «بیش از 500 هزار تن برنج وارده شده بود. بخشی از این مقدار را به صورت درصدی را ترخیص کردیم. این در حالی است که ارز وعده داده شده را دریافت نکرده‌ایم. به‌هرحال 50 درصد وارد بازار شده و 50 درصد باقیمانده همچنان در گمرک مانده است. در این مدت، بخش عمده نیاز بازار از طریق همین 50 درصد تامین شده است. در واقع واردکنندگان بدون آنکه پولی دریافت کرده باشند بخش زیادی از نیاز بازار را تامین کرده‌اند. متاسفانه بانک مرکزی وجود برنج در بازار را به معنای آن می‌داند که هیچ مشکلی وجود ندارد. این تصور اشتباه است. واردکنندگان به‌قول‌معروف از جیب خود اقدام به واردات و ترخیص می‌کنند و دولت، کار را به اسم خود تمام می‌کند! دولت زمانی می‌تواند به تامین نیاز بازار افتخار کند که ارز لازم را خودش پرداخت کرده باشد».

حدود 100 شرکت واردکننده، منتظر ترخیص برنج رسوب شده در بنادر هستند. دبیرکل انجمن واردکنندگان ضمن بیان این مطلب افزود: «تعدادی از تجار و شرکت‌ها با استفاده از اعتبار فردی اقدام به خرید و واردات محصول به داخل کشور کرده‌اند. در واقع آنها به فروشنده خارجی بدهکار هستند و با تکیه بر اعتبار خودشان واردات کرده‌اند. بخشی از شرکت‌ها هم برای خرید، مبلغی را به عنوان پیش‌پرداخت به فروشندگان پرداخت کرده‌اند. از طرف دیگر واردکنندگان بابت توقف کانتینرهایی که جابجایی محصول را انجام می‌هند هم متحمل ضرر شده‌اند».

مسیح کشاورز در ادامه افزود: «وزارت صنعت، معدن و تجارت که عملاً بی‌تفاوت است و کار خودش را انجام‌شده می‌داند و ما را به بانک مرکزی ارجاع می‌دهد. متاسفانه به نظر می‌رسد که مقامات بانک مرکزی نه نگاه حاکمیتی دارند و نه از قوای سه‌گانه تمکین می‌کنند. در واقع آنها هر طور که خود بخواهند عمل می‌کنند. اگر ملاک، بازگرداندن ارز حاصل از صادرات است که این کار را انجام داده‌ایم. متاسفانه مقامات بانک مرکزی از عهده درک این دو دوتا چهار تای ساده برنمی‌آیند که اگر پول خارجی‌ها را ندهیم اعتبار ایران از دست می‌رود و دیگر به ما نخواهند فروخت. آنها فقط آرامش امروز را می‌بینند و توجه ندارند که باید به فکر آینده هم بود. ماه مبارک رمضان را در پیش داریم. در این شرایط که مردم با معضل ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده مواجه هستند غذا را هم از آنها نگیریم».

لازم به ذکر است که چندی پیش واردکنندگان برنج برای تعیین تکلیف این موضوع به معاون اول رئیس‌جمهور نامه نوشته بودند و خواستار بررسی موضوع شدند. مسیح کشاورز دراین‌باره گفت: «آقای جهانگیری معمولاً در این‌گونه موارد پیگیری می‌کنند ولی تاکنون به این مورد رسیدگی نشده است. تا این لحظه از سوی ایشان یا بانک مرکزی هیچ دستور جدیدی صادر نشده است. بازرگانان در این شرایط سخت توانسته‌اند برنج موردنیاز کشور را تامین و وارد کنند. امیدوارم مقامات بانک مرکزی به این نتیجه برسند که این شیوه تعامل با فعالان اقتصادی درست نیست و موجب دلسردی آنها می‌شود».

کشاورز در ادامه افزود: «نباید اجازه داد کار به‌جایی که برسد که کل موجودی بازار به پایان برسد و آن‌وقت دنبال حل مشکل باشیم. خیال مردم باید بابت وجود محصول در بازار راحت باشد. مردم اگر احساس کنند که کمبود جدی است به احتکار خانگی می‌پردازند. اگر به این نقطه برسیم واردات حداکثری هم جوابگوی نیاز بازار نخواهد بود. اگر خرید خانوار به‌عنوان‌مثال از 10 کیلو به 50 کیلو برسد به آن معنا خواهد بود که نیاز کشور به واردات ناگهان 5 برابر می‌شود».

وی در ادامه افزود: «ما هم با حمایت از تولیدکننده داخلی کاملاً موافق هستیم ولی در شرایطی که تولیدکننده داخلی محصول خود را به قیمتی بالای 30 هزار تومان به فروش می‌رساند کدام عقل و منطقی می‌گوید که باید به این‌گونه حمایت ادامه داد. چرا به اسم حمایت از تولید داخل، امنیت غذایی اقشار وسیعی از مردم را به مخاطره بیندازیم؟».

لینک کوتاه
برنج احتکار بازار

اخبار مرتبط

نظرات شما