بازار فروش خودرو در چین در نیمه نخست ماه فوریه 2020 با یک کاهش خیرهکننده 92 درصدی مواجه بوده است.
به گزارش
نسیم اقتصاد، همزمان با شیوع گسترده ویروس خطرناک و کشنده کرونا در چین و اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان بهداشت جهانی، بسیاری از شرکتهای مختلف فعال در حوزههای فناوری و خودرو دفاتر و کارخانههای خود در چین را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده البته برخی از انها نیز بعد از مدتی اعلام کردهاند که تولید خود را با حداقل ظرفیت از سر خواهند گرفت.
حالا به نظر میرسد همان طور که پیشتر کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه بازار خودرو پیشبینی کرده بودند، فروش خودرو در چین تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا به شدت سقوط پیدا کرده است به گونهای که اخبار و گزارشهای منتشر شده در گاردین نشان میدهد که میزان فروش خودرو در بازار این کشور در نیمه نخست ماه فوریه امسال میلادی با یک کاهش 92 درصدی روبهرو بوده است. این در حالیست که آمارهای منتشر شده از نخستین ماه سال، ژانویه 2020، از یک کاهش 18 درصدی حکایت میکرد. ماه پیش در گزارشی که در CNN به نقل از انجمن خودروسازان چین آمده بود، گفته شده بود شیوع ویروس کرونا در چین ضربه مهلکی به صنعت خودروسازی در این کشور وارد کرده به گونهای که بسیاری از خودروسازان بزرگ در چین در نخستین ماه از امسال میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو میلیون دستگاه خودرو کمتر فروختهاند.
این تحلیلگران همچنین در این گزارش برآورد و اعلام کرده بودند که این روند نزولی و رو به کاهش در ماه فوریه بیشتر نیز خواهد شد. آنها در ادامه خاطرنشان کرده بودند که صدمات ویروس کرونا به صنعت و بازار خودرو در چین به مراتب سهمگین تر و بیشتر از تبعات منفی شیوع ویروس سارس در سال 2003 میلادی خواهد بود.
حالا به نظر میرسد که بازار چین که بدون شک یکی از بزرگترین و مهمترین بازارهای خرید و فروش خودرو در جهان به شمار میرود، حال و وضع نامناسب و وخیمی را در نیمه نخست دومین ماه از امسال میلادی پشت سر گذاشته به گونهای که شاهد یک کاهش خیرهکننده 92 درصدی در میزان فروش خودرو بوده است. به عبارتی دیگر، این وضعیت در نخستین هفته فوریه نیز بسیار بدتر گزارش شده است به گونهای که روزانه به طور متوسط تنها 811 دستگاه خودرو در کل این کشور به فروش رسیده است.
البته به گفته انجمن خودروسازان چین این سقوط چشمگیر در میزان فروش خودرو در این کشور تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و هیجانات ناشی از آن است و بدین ترتیب انتظار میرود که با فروکش کردن تب انتشار این ویروس و بازگشایی نمایندگیهای فروش و فعالیت دفاتر و کارخانههای خودروسازی، بازار به حالت عادی و قبلی خود بازگردد.
دبیر کل این انجمن در تشریح این خبر میگوید: در نخستین هفته از فوریه به سختی میشد خریداری را در نمایندگیهای فروش خودرو پیدا کرد چراکه همه مردم ترجیح میدادند در خانههای خود باقی بمانند و از شیوع و انتشار بیشتر این ویروس جلوگیری کنند.
بدین ترتیب شرکت جیلی، سرویس فروش جدیدی را تحت عنوان «فروش آنلاین و بدون تماس فیزیکی» را راهاندازی کرد تا خریداران بتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری و بهصورت کاملا آنلاین خودروی موردنظر خود را خریداری کنند.
این در حالیست که شرکتهای دیگری همچون نیسان و هوندا نیز با انتشار بیانیههای جدید اعلام کردند که فعالیت کارخانههای تولیدی خود را دست کم تا تاریخ 11 مارس امسال میلادی به تعویق خواهند انداخت.
بحران کرونا در چین نه تنها بازار خودرو بلکه زنجیره تامین قطعات را نیز در جهان با مشکل و اختلالات فراوانی مواجه کرده است چراکه بسیاری از قطعه سازان در چین فعال بودهاند و با تعطیلی و عدم فعالیت آنها به علت شیوع ویروس کرونا در این کشور، بسیاری از خودروسازان در سایر کشورها نیز قطعات لازم و موردنیاز برای تولید خودرو را در اختیار ندارند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
هدایت مدیر عامل سازمان نوسازی تهران با بیان اینکه ورود چینی ها به بازار مسکن تهران و... 18 اردیبهشت 1403
یک کارشناس سرمایه با اشاره به اینکه 4 بازار کلاسیک و معتبر در ایران فعال است، گفت: مردم... 17 اردیبهشت 1403
روایتهای میدانی از بازار خودرو، از به صفر رسیده خرید و فروش خودرو حکایت دارد. 14 اردیبهشت 1403
روند بازار خودرو در چهارمین روز هفته، از ادامه کاهش قیمتها حکایت دارد. 12 اردیبهشت 1403
چین برای خرید نفت ونزوئلا، احتمالا با رقابت کمتری روبرو خواهد شد زیرا هند به دنبال... 2 اردیبهشت 1403
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی فروش گوسفند با کارت ملی... 2 اردیبهشت 1403
اگرچه برخی خودرو در بازار با رشد اندک 5 میلیون تومانی روبهرو شدند، اما در کل بازار... 2 اردیبهشت 1403
عضو اتاق بازرگانی ایران با پیش بینی شرایط بازار با توجه به اتفاقات احتمالی در منطقه گفت:... 1 اردیبهشت 1403
نظرات شما