در شرایطی از قطع واردات برنج وارداتی سخن گفته می‌شود که برنج ایرانی به کالایی لوکس تبدیل شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، 17 بهمن‌ماه محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور  از قطع واردات برنج «به شرط ارزان شدن برنج داخلی» خبر داد. این در حالی است که برنج ایرانی به کالایی لوکس تبدیل شده و بسیاری از خانوارها به برنج خارجی رو آورده‌اند. در شرایطی که برنج‌کاران از قیمت کنونی برنج راضی نیستند معلوم نیست که برنج ایرانی چگونه می‌تواند ارزان‌تر شود؟

برای بررسی این قبیل وعده‌ها کافی است به این نکته توجه داشته باشیم که در حال حاضر قیمت‌ ارزان‌ترین برنج ایرانی، دو برابر نمونه وارداتی است. رئیس انجمن واردکنندگان برنج چندی پیش در مصاحبه با گسترش‌نیوز اظهار داشته بود که «زمانی می‌توان انتظار داشت که عده بیشتری از مردم توان خرید برنج ایرانی را پیدا کنند که نرخ تمام‌شده برنج ایرانی به نرخ جهانی نزدیک شود اما این اتفاق در کشور ما نمی‌افتد. عواملی مثل به‌روز نبودن تجهیزات کشت و فرآوری، بالا بودن دستمزد و پایین بودن بهره‌وری باعث می‌شود که قیمت تمام‌شده برنج ایرانی بسیار بیشتر از نرخ جهانی باشد».

لازم به ذکر است که دو هفته قبل خبری منتشر شده مبنی بر اینکه کاهش قیمت جهانی برنج به‌زودی باعث ارزان شدن نرخ برنج در ایران می‌شود اما دولت از ابلاغ نرخ نامه جدید خودداری کرد  تا مهر تائیدی بر این استدلال باشد که در قیمت‌گذاری برنج (حتی از نوع وارداتی) به نرخ جهانی توجه نمی‌شود. در ادامه آخرین قیمت انواع برنج ایرانی و وارداتی در بازار را مشاهده می‌‌کنید.


لینک کوتاه
شرط غیرممکن دولت ارزانی برنج آخرین قیمت

اخبار مرتبط

نظرات شما