در پی توافق سه‌جانبه‌ای بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز فرآیند جدیدی برای صدور و تمدید کارت بازرگانی از سوی قائم مقام وزیر صمت ابلاغ شد.

به گزارش نسیم اقتصاد؛ در پی توافقات صورت گرفته بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فرآیند جدید صدور و تمدید کارت بازرگانی در زمان مقرر 8 بهمن ماه 1398، با هدف تسهیل، شفاف‌سازی و کنترل مؤثر توسط حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر در امور بازرگانی ابلاغ شد.

 متن کامل این ابلاغیه از سوی قائم مقام وزارت صمت بدین شرح است:

 احتراماً، پیرو توافقات به عمل آمده با ریاست محترم اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی ایران و جمع‌بندی جلسه مورخ 1398.11.6 بین نمایندگان این وزارتخانه و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و با حضور نماینده ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اجرای تکلیف قانونی در زمینه اصلاح فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی فرآیند جدید صدور و تمدید کارت بازرگانی با هدف تسهیل، شفاف‌سازی و کنترل مؤثر به شرح ذیل ارسال می‌گردد.

 شایان ذکر است، فرآیند مذکور با رعایت حفظ جایگاه حاکمیتی و شأن نظارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت از یک طرف، مسئولیت اجرایی اتاق بازرگانی از طرف دیگر و تسهیل و تسریع در انجام امور متقاضیان ذی‌ربط تدوین گردیده است.

 از این‌رو به استناد قوانین و مقررات مربوطه و اسناد بالادستی از جمله ماده 3 قانون مقررات صادرات و واردات، بند (ت) ماده 6، ماده 3 آیی»‌نامه اجرایی، مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فرآیند جدید صدور و تمدید کارت بازرگانی به شرح گام‌های اجرایی ذیل با رعایت یکپارچگی در ورود اطلاعات از طریق سامانه جامع تجارت، تعیین نقش نظارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجام امور اجرایی توسط اتاق بازرگانی جهت اجرا ابلاغ می‌گردد:

 1- ثبت درخواست صدور یا تمدید کارت بازرگانی توسط متقاضیان در سامانه جامع تجارت به عنوان سامانه یکپارچه تجارت.

 2- بررسی و تأیید درخواست صدور یا تمدید کارت بازرگانی براساس استعلام از مراجع ذی‌ربط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در سامانه مربوطه.

 3- ارسال نتایج استعلام انجام شده از درخواست متقاضیان به سامانه اتاق بازرگانی به صورت سیستمی.

 4- بررسی و احراز صلاحیت متقاضیان درخواست صدور یا تمدید کارت بازرگانی توسط اتاق بازرگانی با انجام اقداماتی نظیر دریافت و بررسی اسناد و مدارک، برگزاری دوره‌های آموزشی، بازدیدهای میدانی و مصاحبه حضوری و احراز صلاحیت حرفه‌ای افراد.

 5- صدور کارت بازرگانی پس از احراز صلاحیت افراد متقاضی توسط اتاق بازرگانی مطابق ضوابط و مقررات قانونی و ارسال نتیجه آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت سیستمی.

 6- تحویل کارت بازرگانی به متقاضیان واجد شرایط توسط اتاق بازرگانی و کنترل بر نحوه عملکرد بازرگان و تجار.

 7- ضمن ارسال نمودار فرآیند اجرایی این موضوع یادآور می‌شود مسئولیت بررسی و تأیید اهلیت متقاضیان به تناسب شاخص‌های مورد نظر به عهده هر یک از طرفین (وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی) می‌باشد.

منبع: خبرآنلاین


 

لینک کوتاه
فرایند جدید صدور تمدید کارت بازرگانی ابلاغ

اخبار مرتبط

نظرات شما