آرامش به بازارها بازگشت. بعد از اینکه احتمال درگیری نظامی‌بین ایران و آمریکا تا حدودی فروکش کرد، بسیاری از شاخص‌های کلیدی اقتصاد قیمت خود را اصلاح کردند.

به گزارش نسیم اقتصاد، بهای دلار که در واکنش اولیه حمله به ایران به بالای 14 هزار تومان رسیده بود ، آخرین روز هفته را با قیمت 13 هزار و 200 تومان به پایان رساند. قیمت هر بشکه نفت برنت هم از 71 دلار در 13 این ماه به 65 دلار و 17 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز با حدود 6 درصد کاهش نسبت به رقم‌های ثبت شده در جمعه دو هفته پیش به 59 دلار و 36 سنت رسید. بهای هر اونس طلا هم که رکورد 7 ساله خود را در 16 دی شکسته بود، از سه شنبه روند کاهشی به خود گرفت و روز گذشته روی عدد 1551 دلار و 2 سنت جا خوش کرد. فعالان بازار می‌گویند، رفتار دو کشور نگرانی که نسبت به وقوع جنگ نظامی‌وجود داشت را تا حد زیادی کاهش داد و سیگنال‌های مثبتی را به بازارها ارسال کرده است و این احتمال وجود دارد که دلار به کانال 12 هزار تومان بازگردد
 
دلار به کانال 12 هزار تومان بازمی‌گردد

پس از آنکه ترامپ به جای واکنش نظامی‌به اقدام تلافی جویانه ایران، اقدام به وضع تحریم هایی تکراری علیه تهران کرد، بازار ها هم تا حدودی از نگرانی وقوع جنگ رها شدند. قیمت دلارکه در روزهای نخست هفته گذشته از مرز 14 هزار تومان عبور کرده بود، در آخرین روز هفته روی عدد 13 هزار و 200 تومان جا خوش کرد. شاید عبدالناصر همتی متولی نظام پولی و مالی کشور که بعد از ظهر چهارشنبه سرزده به میدان فردوسی رفته و اعلام کرده بود که اجازه هیجانی شدن بازار را نمی‌دهد، خود نیز گمان نمی‌کرد که به این سرعت ثبات به بازار بازگردد. صرافی های میدان فردوسی تا چهارشنبه تمایل چندانی به فروش دلار نداشتند، در پنجشنبه فعالیت عادی خود را از سر گرفتند و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دادند. میثم رادپور فعال و کارشناس بازار ارز که امیدوار است روند نزولی قیمت ارز در هفته آینده هم ادامه پیدا کند، در اینباره به نسیم اقتصاد می‌گوید: نگرانی که نسبت به ادامه تنش های سیاسی بین ایران و آمریکا وجود داشت تا حد زیادی رفع شده و همین مساله موجب بازگشت آرامش به بازار شده است . او که معتقد است که بازار ارز رمقی برای افزایش دوباره قیمت‌ها ندارد،ادامه می‌دهد: احتمال دارد که قیمت دلار دوباره به کانال 12 هزار تومان برگردد. به گفته این فعال بازار، تغییرات قیمتی که در ابتدای هفته گذشته رخ داد، ناشی از جو روانی حاکم بر کشور و افزایش تقاضا بود. معمولا در شرایطی که آینده اقتصادی کشور مبهم می‌شود و فعالان اقتصادی چشم انداز روشنی را برای بازار متصور نیستند، صرافی‌ها تمایل چندانی برای فروش دلار ندارند، اما در طرف مقابل متقاضیان خرید ارز چند برابر می‌شود. همین مساله موجب برهم خوردن عرضه و تقاضا و صعودی شدن قیمت‌ها می‌شوند.
البته برخلاف آنچه که تصور می‌شود، کارشناسان بازار ارز می‌گویند، متقاضیان خرید دلار در روزهای گذشته نه دلال‌ها بلکه مردم عادی بودند. رادپور در اینباره توضیح می‌دهد: نگرانی ها نسبت به افزایش درگیری‌های نظامی‌بین ایران و آمریکا موجب شد که برخی از مردم برای حفظ ارزش دارایی خود، ریال خود را به دلار تبدیل کنند. اما بسیاری ازخریداران، متقاضیان واقعی بودند که در ماه‌های آینده قصد سفر دارند یا قرار است برای دانشجویان خود در سایر کشورها ارز حواله کنند. اما نگرانی ناشی از افزایش قیمت دلار، زودتر از موعد آنها را راهی بازارها کرد.  
 
اعلام وضعیت سفید در بازار طلا

به دنبال کاهش سطح تنش در خاورمیانه قیمت سکه هم در بازار ایران اصلاح شد . پس از آنکه طلای 18عیار تحت‌تأثیر اونس جهانی تا گرمی‌516‌هزار تومان پیشروی کرده بود، پنج شنبه تا گرمی‌481 هزار تومان عقب‌نشینی کرد. بهای اونس جهانی طلا هم از 1570 دلار به 1555.9 دلار کاهش پیدا کرد. قیمت هر عدد سکه بهار آزادی که در هفته گذشته رکورد 5 میلیون و 200 هزار تومانی را هم به ثبت رسانده بود با 600 هزار تومان کاهش به کانال 4 میلیون و 600 هزار تومان بازگشته است . محمد کشتی‌آرای رییس اتحادیه طلا و جواهر هر چند که پیش بینی آینده بازار طلا را سخت می‌داند اما به نسیم اقتصاد گفت: وضعیت قیمت‌ها به شرایط سیاسی و البته اقتصادی بستگی دارد . اما شاهد بودیم که با برگشت شرایط به وضعت سفید، قیمت ها در بازار هم به حالت عادی برگشت و انتظار می‌رود که این وضعیت در روزهای آینده هم ادامه پیدا کند
 
روزهای خوش در انتظار بازار سرمایه

بیشترین زیان ناشی از تنش های اخیر نصیب سرمایه گذاران بازار سرمایه شد. آمارهای اعلامی‌از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار از ریزش 30 هزار واحدی شاخص و بازدهی منفی 7.8 درصدی بازار برای سرمایه گذاران طی یک هفته گذشته خبر می‌دهد .اما مسئولان سازمان بورس می‌گویند کسانی که سرد و گرم بازار را کشیده اند در چنین شرایطی معمولا خیلی محتاط تر رفتار می‌کنند اما غیرحرفه ای معمولا رفتارهای هیجانی را از خود نشان می‌دهند . در پایان معاملات روز شنبه یعنی اولین روز پس از بروز شرایط بحرانی در خاورمیانه، مسئولان فرابورس از این خبر دادند که بخش عمده ای از فروش های روز شنبه توسط اشخاص حقیقی انجام شده که پیش از سال 98 هیچ معامله ای در بورس نداشتند و به طور کامل تازه وارد بودند. در واقع سهم این اشخاص از کل فروش روز شنبه 45 درصد بوده است. یک نکته مهم درباره خریداران غیرحرفه ای در بازار این است که آن ها به دلیل حضور هیجانی و نابلدی همانطور که وارد بازار شدند، از آن خارج می‌شوند. آن ها سهام را هیجان زده خریدند و در اثر هیجان هم به دنبال فروش آن رفتند. اما با فروکش کردن تنش های سیاسی و نظامی‌بین ایران و آمریکا بازارهای جهانی سبزپوش شدند و آنگونه که شاپور محمدی رییس سازمان بورس اعلام کرده بورس تهران هم این هفته بازار متعادلی را تجربه خواهد کرد. شایان آرانی کارشناس بازار سرمایه هم که به نوعی گفته های متولی بازار سرمایه را تاییده می‌کند، در اینباره می‌گوید: که روزهای خوب بورس حتماً باز خواهند گشت و شاخص، رشد دوباره خود را آغاز خواهد کرد؛ چراکه هیچیک از شرکت‌های اثرگذار در بورس، با تغییرات بنیادین مواجه نشده و گزارش‌های منفی از عملکردهای آنها تحت ریسک‌های سیاسی موجود در کشور منتشر نشده است که نگرانی بابت تداوم روند کاهشی بازار باقی نمی‌گذارد. به گفته او ، در حال حاضر این تصور وجود دارد که درگیری‌ها ادامه‌دار نخواهد بود و بازار در هفته‌های آینده افتی را که پشت سر گذاشته جبران می‌کند.
 
آیا قیمت نفت متعادل می‌شود؟

قیمت هر بشکه نفت برنت هم از 71 دلار در 13 این ماه به 65 دلار و 17 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز با حدود 6 درصد کاهش نسبت به رقم‌های ثبت شده در جمعه دو هفته پیش به 59 دلار و 36 سنت رسید. رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در اینباره به نسیم اقتصاد گفت: شرایطی که در آن به سرمی‌بریم موقت بوده و آرامش سیاسی خیلی زود روی قیمت‌ها در بازار تاثیر می‌گذارد. او می‌گوید: قیمت ها در بازار نفت بر اساس دو پارامتر عرضه و تقاضا و البته شرایط روانی تعیین می‌شود. با توجه به توافق‌هایی در آخرین اجلاس اوپک صورت گرفته در حال حاضر میزان تولید نفت با نیاز جهان تعادل دارد. اما اگر شرایط روانی بازار برهم بریزد و بی ثباتی‌ها ادامه پیدا کند، بازار حالت محافظه کاری پیدا می‌کند، تقاضای کاذب شکل می‌گیرد و عرضه محدود می‌شود. در چنین شرایطی قیمت‌ها هم حالت صعودی به خود می‌گیرد.
او اما معتقد است که نگرانی ها نسبت به آینده بازار نفت تا حدودی رفع شده و همانطور که شاهد هستیم نه تنها روند افزایشی قیمت‌ها متوقف شده بلکه شاهد افت بهای نفت در بازارهای جهانی هستیم .

لینک کوتاه
تخلیه شوک سیاسی بازارها

اخبار مرتبط

نظرات شما