مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به منظور کاهش حاشیه قیمتی، بهبود نظارت‌ها و تنظیم بازار، توزیع تایرهای سواری سبک در سامانه تجارت داخلی ثبت می‌شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، محمدرضا کلامی افزود: سالیانه 24 میلیون حلقه تایر سواری سبک در کشور مورد نیاز است، این در حالی است که پارسال، تولیدکنندگان داخلی 17 میلیون حلقه تولید کردند و امسال نیز در تلاشند تا آمار خود را به 19 میلیون حلقه برسانند.

 وی یادآور شد: تا پارسال و پیش از گران شدن ارز با یک بازار رقابتی در تایر سواری سبک مواجه بودیم، به‌طوری که داخلی‌ها سالیانه حدود 17 میلیون حلقه تایر تولید می‌کردند و بیش از هفت میلیون حلقه تایر وارد می‌شد و رقابت تولیدکنندگان و واردکنندگان، قیمت‌های مناسبی برای مصرف‌کنندگان به همراه داشت.

کلامی بیان کرد: امروز که نرخ ارز افزایش یافته و ارز واردکنندگان نیز نیمایی شده، از واردات لاستیک سبک سواری استقبال نمی‌شود، به‌طوری که پارسال کمتر از سه میلیون حلقه وارد شد و امسال نیز حدود یک میلیون حلقه وارد می‌شود که به معنای ایجاد حاشیه نرخ برای این دسته از تایرهاست.

وی گفت: در این راستا ‌ستاد تنظیم بازار چند تکلیف برای تولیدکنندگان مشخص کرده که از آن جمله، تلاش برای افزایش ظرفیت‌های تولید و بهبود کیفیت برای تامین نیاز داخل به‌ویژه در سایزهای پُرمصرف مثل پراید، پژو و نیسان است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت ادامه داد: همچنین مقرر شده تا تایرهای سواری از طریق ثبت در سامانه تجارت داخلی، توزیع شوند و فروشندگان هر چقدر تایر که می‌فروشند در سامانه یاد شده ثبت کنند.

وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب، امکان نظارت بهتری بر همه نمایندگی‌های توزیع مستقر در 31 استان کشور و کاهش حاشیه قیمتی بازار و کارخانه به وجود خواهد آمد.

2 شرط افزایش نرخ تایرهای وانتی

کلامی در پاسخ به اعتراض تولیدکنندگان تایر به افزایش نیافتن نرخ تایرهای وانتی که کاهش تولید این سایز را به دنبال داشت، گفت: در این زمینه دو شرط افزایش ظرفیت‌های تولیدی و کاهش حاشیه قیمتی بدون ایجاد کمبود در سایر سایزها برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: فقط در این صورت با افزایش نرخ تایرهای وانتی موافقت می‌شود تا تولید این سایز برایشان اقتصادی شود.

در ماه‌های گذشته، قیمتی که سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده بابت تایرهای وانتی اعلام کرده بود، مورد تایید و رضایت کارخانجات تولیدی قرار نگرفت.

بر این اساس کارخانجات، ظرفیت تولید تایرهای وانتی‌شان را کاهش داده و به سمت سایر تایرها که سود معقولی داشتند، سوق دادند.

نتیجه این تصمیم تایرسازان، کمبود تایر وانتی در تابستان بود که این فصل سال، زمان و نیاز به جابه‌جایی میوه و تره‌بار، اوج مصرف این دسته از لاستیک هاست.

این در حالی است که کارخانجات تولیدی با رصد مستمر بازار و علائمی که از خریداران دریافت می‌کنند، به تنظیم تولید و عرضه تایرها می‌پردازند و بطور نمونه تولید تایر پراید در ماه‌های گذشته با افزایش 22 درصدی و تایر سمند با کاهش سه تا پنج درصدی همراه شد.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه
توزیع لاستیک سامانه تجارت داخلی ثبت

اخبار مرتبط

نظرات شما