عضوکمیسیون اقتصادی مجلس افزایش مالیات در بخش های محتلف به ویژه افزایش میزان مالیات بانک ها را باعث رکود اقتصادی، افزایش تورم و مشکلات متنابه آن دانست که بانک ها را با مخاطرات جدی مواجه خواهد کرد.

به گزارش "نسیم اقتصاد"، لایحه بودجه سال 1399 که از سوی رییس جمهور به مجلس تقدیم شد،در این دوره از بودجه سالانه ، تمرکز دولت برای درآمدها بر محوریت «مالیات ها» قرار گرفته است  و بر این اساس درآمد و هزینه بانک ها در لایحه بودجه سال آینده نسبت به سال جاری 10 درصد رشد کرده است و بانک ها باید 840 میلیارد تومان مالیات پرداخت کنند.

در حالی که بانک ها به عنوان شریان اصلی سیستم اقتصادی  با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و خود نیاز به تیمار دارند، افزایش مالیات مشکلاتشان را دوچندان و آن ها را با بحران مواجه خواهد کرد و بالطبع بحران بانکها چرخه تولید و اقتصاد را  نیر کند خواهد کرد.
بر اساس لایحه بودجه سال 1399 که امروز از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد، درآمدها و هزینه بانک ها در سال آینده نسبت به سال جاری رشد 10 درصدی داشته؛ به طوریکه درآمد بانک ها در این لایحه 116 هزار و 600 میلیارد تومان پیش بینی شده است که با توجه به پیش بینی درآمد 105 هزار و 657 میلیارد تومانی بانک ها در سال گذشته، این رقم رشد 10 درصدی داشته است.
از سوی دیگر، پیش بینی هزینه بانک ها نیز در سال جاری نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته و هزینه آن ها از 102 هزار و 675 میلیارد تومان به 113 هزار و 138 میلیارد تومان رسیده است.
به گفته وی،دولت پیش بینی کرده که بانک ها در سال آینده باید بیش از 840 میلیارد تومان مالیات پرداخت کنند که این رقم نیز نسبت به بودجه امسال رشد حدود 13 درصدی داشته است.
سود ویژه 50 درصد بانک ها نیز برای سال آینده از سوی دولت 1680 میلیارد تومان در نظر گرفته شده این بند نیز حاکی از رشد حدود 13 درصدی نسبت به سال جاری است.
هزینه های سرمایه ای بانک ها در سال آینده بر اساس لایحه بودجه سال 1399 نیز بیش از 4313 میلیارد تومان پیش بینی شده و هزینه بانک ها مربوط به افزایش دارایی های جاری آن ها نیز 244 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است
. به این ترتیب مجموع هزینه های بانک ها برای سال آینده با کسر ذخیره استهلاک منظور در هزینه جاری 119 هزار میلیارد تومان است که بیش از 2600 میلیارد تومان بیش از درآمد آن هاست.
البته در این لایحه 2693 میلیارد تومان نیز درآمد از محل سایر دریافتی ها برای بانک ها پیش بینی شده است که به این ترتیب، درآمد و هزینه بانک ها باهم برابر می شود.
 
افزایش مالیات بانک ها باعث تورم خواهد شد
 
همچنین معصومه پورعلیشاهی ، عضو کمیسیون اقتصادی کشور در گفت و گو با خبرنگار ما گفت : اعتقاد شخص خود من به عنوان فرد حقیقی  این است که در شرایط رکود و تورم نباید مالیات ها افزایش یابد، این مسئله مطمئناَ باعث رکود بنگاه های اقتصادی و افزایش قیمت کالاهای ساخته شده نهایی خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه نمایندگان در کمیسیون تلفیق بر روی این نکات حتماَ بحث و گفت و گو خواهند کرد، افزود:‌ بحث مالیات بر ارزش افزوده نیز از مباحث مورد توجه خواهد بود که در کنار فروش تملک دارایی های سرمایه ای که در دو قسمت نفت و فروش مازاد املاک دولت است مورد بررسی قرار خواهد گرفت .
وی افزایش مالیات در همه بخش ها به ویژه افزایش میزان مالیات در بانکها را باعث افزایش تورم و مشکلات متنابه آن دانست و مطلوب ارزیابی نکرد.
 
بودجه استقراضی جایگزین بودجه نفتی شده است
 
وی افزود :‌متاسفانه در بودجه سال جاری، بودجه بندی دولت از محوریت بر درآمدهای نفتی به سمت بودجه استقراضی معطوف شده است ،در حالی که اولویت حرکت به سمت تدوین بودجه غیر نفتی و نه بودجه استقراضی است.
این نماینده مجلس ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه بحث و تعیین تکلیف «بودجه استقراضی» اصلی ترین بحث در مجلس باشد ،تصریح کرد:‌‌ با توجه به شرایط فعلی، افزایش مالیات ها، آزادسازی قیمت ها و حامل های انرژی و ... راه حل مطلوبی به شمار نمی آید و مسلماَ راهکار رهایی کشور از مشکلات پیش رو نخواهد بود.
وی حذف موانع صادراتی، توجه به بنگاه های اقتصادی به ویژه بنگاه های اقتصادی متوسط و کوچک را  راهکارهای رشد صحیح اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: موانع داخلی در شرایط نامساعد کنونی برای فعالان اقتصادی بسیار آزاردهنده تر از موانع و تحریم های خارجی است که متاسفانه فعالان اقتصادی در حوزه تولید و صادرات در حال حاضر در سازمان ها و نهادهای مرتبط با آن دست و پنجه نرم می کنند.
بعنوان مثال کسب 32 استعلام از فرمانداری و 32 استعلام از وزارت جهاد ، در کنار اخذ پروانه، مراجعات مکرر به شهرداری و ... برای سرمایه گذاران در شرایط فعلی و نوسانات ارزی فعلی ... را پارامتر «نظارت بهینه» در حوزه تولید ندانست بلکه به کنترل های شدیدی دانست که مانع از رونق تولید می شود.
 
افزایش مالیات گردش چرخ اقتصاد را کند خواهد کرد

 
اقاپور علیشاهی با تاکید بر اینکه در وضعیت رکود اقتصادی و تورم فعلی ، افزایش مالیات گردش چرخ اقتصاد را با مانع  مواجه خواهد ساخت گفت : رکود بنگاه های اقتصادی ،‌افزایش قیمت تمام شده کالاها و خدمات و ... از تبعات افزایش مالیات در شرایط کنونی خواهد بود.
این نماینده مجلس با تاکید مجدد بر اینکه اعتقاد شخصی من بر این است که تسهیل در بخش دریافت پروانه فعالیت و اخذ مجوزهای مختلف در حوزه تولید،‌صادرات و ... می تواند باعث «رونق تولید» شود گفت : سخت گیری های بسیار ادارات و ارگان های دولتی در حال حاضر برای فعالان اقتصادی باعث می شود که بسیاری از از بنگاه داران اقتصادی در مسیر گذر از این قوانین دست و پا گیر مشتریان خارجی خود را از دست بدهند  این درحالی است که در شرایط تحریم و مشکلات دیگر این مسئله صدمات صدچندان به آنها وارد می کند .

لینک کوتاه
«بحران بانکی» رهآورد افزایش مالیات بانک ها

اخبار مرتبط