با اینکه در ماه‌های اخیر نرخ کاغذ و دلار کاهش پیدا کرده است، اما هنوز کتاب‌ها با همان نرخ بالای گذشته فروخته می‌شود، چرا با وجود کاهش نرخ کاغذ که از مواد اساسی تولید کتاب است، شاهد کاهش نرخ کتاب‌ها نیستیم؟

به گزارش نسیم اقتصاد، نوسانات ارزی در سال‌های اخیر تأثیر بسزایی روی نرخ کاغذ و کتاب داشت. تا جایی که بسیاری از خانواده‌ها، این کالای فرهنگی را از سبد خرید خود خارج کردند. افزایش نرخ دلار باعث بالا رفتن قیمت‌ها از کرایه تاکسی تا نان شد، کتاب هم از این روند مصون نماند. اما با پایین آمدن نرخ دلار در کشور، نرخ کتاب تغییری نکرد.

یکی دیگر از مسائلی که جامعه کتابخوان را در انتظار کاهش نرخ کتاب نگه می‌دارد، اعلام نرخ کاغذ از طرف انجمن واردکنندگان کاغذ و مقواست. حسن میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا در مردادماه سال 98 اعلام کرد: به‌دنبال همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا، وضعیت بازار نسبت به دو ماه قبل در زمینه تأمین انواع کاغذ گلاسه و مقوا بسیار خوب است و می‌توان ادعا کرد که نرخ انواع کالاها تا 50 درصد کاهش داشتند. او همچنین در مهرماه سال 98 از کاهش 30 درصدی نرخ کاغذ تحریر نسبت به دو ماه گذشته خبر داد. اما این اخبار منجر به کاهش نرخ کتاب نشد.

در شرایطی که نرخ کتاب‌ برای مخاطبانش بالا به نظر می‌رسد، علیرضا بهرامی، مدیر انتشارات آرادمان به ایرناپلاس گفته است: نرخ کتاب در یک سال یا چندین ماه گذشته، افزایش پیدا کرده، اما کتاب گران نشده است. او در توضیح این جمله افزود: افزایش نرخ یعنی اینکه نرخ کتاب 10 هزار تومانی، 20 هزار تومان شود؛ اما گران نشدن کتاب را باید در مثالی عینی توضیح دهم. ما برای نمایشگاه سال 97 یک کتاب از کازئو ایشی‌گورو ترجمه و منتشر کردیم. این کتاب با کاغذبندی 84 هزار تومان، نرخ 15 هزار تومانی خورد و برای نمایشگاه سال 98 با همان مختصات و تقریباً با همان تعداد صفحه، مترجم، قالب، طرح جلد، صفحه‌بندی و تقریباً همان تعداد صفحه، کتابی از هاروکی موراکامی با کاغذبندی بالای 400 هزار تومان منتشر کردیم، یعنی نرخ مواد مصرفی بیش از پنج برابر گران‌تر از سال قبل شد، درحالی که نرخ پشت جلد 25 هزار تومان ثبت شد.

کتاب هم مانند باقی شاخه‌های بازار، افزایش سه برابری نرخ دلار را تجربه کرده است، هزینه تولیدش پنج برابر افزایش پیدا کرده، اما قیمتش دو برابر هم نشده است

به گفته مدیر انتشارات آرادمان، ناشران در این شرایط نه‌تنها از خیر سود گذشته‌اند، بلکه ضرر کرده‌اند چراکه هزینه تولید 400 درصد رشد و فروش در نمایشگاه 60 درصد افت داشته است. او ادامه داد: در این شرایط که ورشکستگی ناشر را رقم می‌زند، قیمت‌هایی پشت‌جلد کتاب‌ها درج شده است و حال انتظار دارید که با کاهش نرخ دلار و پایین آمدن نرخ کاغذ، نرخ کتاب هم کاهش پیدا کند. کتاب هم مانند باقی شاخه‌های بازار، افزایش سه برابری نرخ دلار را تجربه کرده است، هزینه تولیدش پنج برابر افزایش پیدا کرده، اما قیمتش دو برابر هم نشده است. اگر برای نرخ کتاب نسبت ریاضی در نظر بگیریم، نه‌تنها گران نشده، بلکه در یک سال گذشته ارزان شده است.

نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان بر نرخ کاغذ

در این شرایط آیا می‌توان از ناشرها توقع کاهش نرخ کتاب‌ها را داشت؟ بهرامی در پاسخ به این سؤال توضیح داد: نخستین نکته این است ناشرانی که مانند ما شرایط نیمه‌ ورشکستگی را تجربه کردند، در چند ماه اخیر توان تولید نداشتد، زیرا 460 الی 500 درصد عقب افتاده‌اند، موعد چک‌های آنها رسیده و نمی‌توانند تولید داشته باشند. با بازاری مواجه هستیم که منطق خودخواهانه و منفعت‌طلبانه دارد. سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان درباره نرخ رب‌گوجه‌ فرنگی که با وجود کاهش 10 برابری نرخ گوجه، کاهش پیدا نکرد، مسئولیتی ندارد، اما شنیده‌ام سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان قرار است روی نرخ کتاب نظارت داشته باشد. شاید این مسئله مطرح است که فقط می‌توان روی حوزه فرهنگی نظارت داشت، شاید هم به این دلیل است که در حوزه فرهنگی مفسده کمتر است.

در روزهای اخیر، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده بود: به منظور کنترل بازار کاغذ و حمایت از ناشران، 25 هزار تن کاغذ ثبت سفارش شده است. بخشی از این کاغذ توزیع شده و بقیه هم در حال توزیع است.

قیمت کاغذ در این روزها کاهش پیدا کرده است، اما با این احتمال که این کاهش ثابت و ماندگار نیست، نمی‌توان نرخ کتاب و بازار نشر را بر اساس آن ثابت نگه داشت یا حتی در انتظار کاهش نرخ کتاب بود. به گفته بهرامی یکی از دلایل کاهش نرخ کاغذ در این مقطع زمانی، فاصله از نمایشگاه کتاب، انتخابات و سال‌ نو است، زیرا در این برهه، تقاضا کاهش پیدا می‌کند و با نزدیکی به نمایشگاه کتاب، انتخابات یا زمان تولید سررسید برای سال‌ نو، نرخ کاغذ احتمالا افزایش پیدا خواهد کرد.

ناشران پاک باخته شدند

مدیر انتشارات آرادمان با اعلام اینکه هنوز جای امیدواری هست، توضیح داد: طبق اطلاعاتی که به من رسیده است، کارگروه ساماندهی کاغذ بعد از نمایشگاه کتاب، روند معقول‌تری در ارزیابی خود پیش‌گرفت. پیش از این در سال 97 مقدار قابل توجهی کاغذ میان ناشرانی توزیع شد که سال‌ها بود کار نشر نمی‌کردند، این یکی دیگر از عواقب تصمیمات نادرست بود. مقدار قابل توجهی کاغذ هدر رفت و نرخ کاغذ کاهش پیدا نکرد.

کاغذ تعاونی آشنا کافی نیست

با اینکه کاغذ یکی از مواد اساسی در تهیه کتاب است، زینک، مقوا، سلفون و... نیز از مواد تشکیل دهنده کتابند که بدون هر کدام از آنها کار نشر متوقف می‌شود. صالح رامسری، مدیر انتشارات معین با اشاره به چندوجهی بودن نیازها در تولید کتاب به خبرنگار ایرناپلاس گفت: یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد، کافی نبودن مقدار کاغذی است که تعاونی آشنا به ناشران تخصیص می‌دهد. درست است که این تعاونی کاغذ را بندی 180 هزار تومان می‌دهد، اما باید باقی نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنیم. وقتی نرخ کاغذ بالا می‌رود، نرخ صحافی، لیتوگرافی و چاپخانه خودبه‌خود افزایش پیدا می‌کند.

به گفته این مدیر نشر، نرخ کتاب می‌تواند کاهش پیدا کند به شرط اینکه سایر موارد مورد نیاز تولید کتاب هزینه‌های بالایی نداشته باشد. او توضیح داد: برای مثال، ممکن است نرخ کاغذ را با تخصیص دولتی آن بهبود بخشند، اما برای چاپ کتاب به مواد دیگر مانند زینک، سلفون و مقوا نیاز است که اگر هر کدام از اینها نباشد، ناشر مجبور می‌شود برای تهیه آنها هزینه بیشتری متحمل شود و همه این موارد بر نرخ کتاب تأثیر خواهد داشت.

برخی از ناشران برای پایین آوردن هزینه‌ها، نقش ویراستار را در تنظیم کتاب نادیده می‌گیرند، عملی که تأثیر قابل توجهی بر کیفیت کتاب دارد

فقدان نهاد یا قوانین ناظر بر تعیین نرخ کتاب

غیر از برخی از ناشرها که قیمت‌هایی باورنکردنی برای کتاب‌هایشان در نظر می‌گیرند، به‌نظر می‌رسد کاهش نرخ کتاب، هدفی است که برای رسیدن به آن باید کلیه ساز و کار صنعت نشر به شرایط مناسب‌تری نزدیک شود. تا زمانی که هر کدام از مؤلفه‌های تولید کتاب با مشکل مواجه باشد، ناشران نمی‌توانند با کاهش قیمت‌ها خود را از چاله ورشکستگی که هر روز عمیق‌تر می‌شود، نجات دهند و همچنین کتاب تبدیل به کالای لوکسی می‌شود که جوانان و دانشجویان قادر به تهیه آن نخواهند بود. همچنین هنوز در ایران استانداردی برای تعیین نرخ کتاب تنظیم نشده است. کیفیت مواد سازنده کتاب، ویراستاری، نمونه‌خوانی همه از مواردی است که ناشر در صورت رعایت هر کدام، نرخ بالاتری برای کتاب در نظر می‌گیرد. تا جایی که برخی از ناشران برای پایین آوردن هزینه‌ها، نقش ویراستار را در تنظیم کتاب نادیده می‌گیرند، عملی که تأثیر قابل توجهی بر کیفیت کتاب دارد.

در این وضعیت هر نرخ بالایی به معنی کیفیت و رعایت استاندارد در تهیه کتاب نیست. با کمی جست‌وجو در بازار کتاب متوجه تفاوت نرخ کتاب‌هایی که از نظر کاغذ، صفحه‌بندی، شرایط ویرایشی و سال نشر مشابه هستند، خواهید شد و این مقایسه بیرون از کتاب‌های نفیس و ناشران دولتی انجام شده است. مثلاً ناشری یک کتاب 116 صفحه‌ای را در قطع رحلی بیاضی با محتوای محدود را 79 هزار تومان نرخ زده و ناشر دیگری کتابی با 398 صفحه و با کاغذ بالک را 64 هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است و انتشارات دیگری کتاب یک نویسنده معروف در قطع پالتویی و با 190 صفحه را 28 هزار و هشتصد تومان به فروش می‌رساند که با یک ضرب و تقسیم ساده معلوم است که قیمت‌ها بیشتر از عرف و هزینه‌های صرف شده است.

منبع: ایرنا

 

لینک کوتاه
ارزانی دلار کاغذ ارزان

اخبار مرتبط