طرح اصلاح نظام بانکی در آینده ای که به گفته نماینده مردم مشهد نزدیک است به صحن علنی مجلس می آید. آن گونه که جواد کریمی قدوسی می گوید در این طرح قرار است استقراض دولت از بانک ها و افزایش بدهی دولت به نظام بانکی مورد توجه قرار گیرد.

 به گزارش نسیم اقتصاد، او که معتقد است افزایش بدهی دولت به سیستم بانکی و قفل شدن بخش قابل توجهی از منابع بانک‌ها که دست آنها را درتأمین نقدینگی و اعطای تسهیلات می‌بندد،  تاکید می کند که بدهی بالای دولت به بانک ها یکی از مهم ترین عوامل بی ثباتی در اقتصاد ایران است. آن گونه که آمارها نشان می دهد ، از مجموع بدهی 347 هزار میلیارد تومان بخش دولتی به نظام بانکی، حدود 318 هزار میلیارد تومان به دولت و 29 هزار میلیارد تومان به شرکت‌ها و موسسات دولتی اختصاص داشته است.بانک مرکزی می‌گوید که  میزان بدهی بخش دولتی به شبکه بانکی در دوره زمانی یکساله (خرداد 97 تا خرداد 98) حدود 71 هزار میلیارد تومان رشد کرده است.
رشدی که به اذعان نماینده مردم مشهد  اقتصاد کشور را در لبه پرتگاه قرار داده است. او می گوید : منابع بانک ها محدود است و طبیعی است زمانی که دارایی آن به موقع بازپس داده نشود ، سهم کمتری برای پرداخت تسهیلات باقی می ماند و بانک ها عملا کارآمدی لازم برای پرداخت وام و ایجاد توسعه اقتصادی را نخواهند داشت.
کریمی قدوسی با بیان اینکه اگر دولت در پرداخت بدهی خود به بانک ها خوش حساب نباشد از بخش خصوصی نمی توان انتظار پرداخت به موقع معوقات را داشت، ادامه داد:  از آنجایی که تسویه بدهی دولت به بانک های می‌تواند  به توسعه و پویایی اقتصاد کمک کند،  در لوایح بودجه ای امسال باید بدهی وزارتخانه ها و به نوعی دولت به نظام بانکی مورد توجه قرار گرفته و به نوعی شرایط برای پرداخت مطالبات بانکی تسریع شود .
 
با بانک مرکزی سیاسی رفتار نکنیم

 
اما استقلال بانک مرکزی از دیگر نکات مطرح شده توسط این نماینده مردم بود که رابطه با آن گفت: متاسفانه ما در گذشته شاهد این بودیم که به صورت سیاسی با بانک مرکزی رفتار شد و برخلاف نظر کارشناسان ظرف 3 سال 35 میلیارد دلار از خزانه وارد بازار شد بدون اینکه مدیریتی روی آن صورت گیرد و از آن طرف هم شاهد خروج ذخایر ارزی و طلاهای کشور بودیم .
او در حالی که تجدید نظر در ساختار بانک مرکزی و اختیاراتش را ضروری می دانست ، تاکید کرد که دولت باید استقلال بانک مرکزی را به رسمیت شناخته و دست از اجبار برای اجرای طرح هایی که هیچ توجیه و تعریف اقتصادی برای نظام بانکی ندارد، بردارد .
کریمی قدوسی با اشاره به اهمیت لایحه رفع موانع تولید یا اصلاح نظام بانکی برای مجلس دهم با وجود حواشی طرح برجام ، گفت: طرح نظام بانکداری اسلامی را در مجلس نهم  قبل جمع شد  اما  در روزهای اخر این مجلس از دستور خارج شد. در مجلس دهم هم دولت از نمایندگان مردم خواست که طرح جدیدی را که قرار بود ارائه دهند را بررسی و به تصویب برسانند . اما متاسفانه شاهد هستیم که تنها چند ماه به پایان عمر مجلس دهم باقی مانده و دولت هنوز طرح بانکداری اسلامی را ارائه نکرده است
 
تصویب طرح مالیات بر ارزش افزوده، شاید وقتی دیگر
 
این عضو کمیسیون امنیت ملی در حالی که تلویحا به کوتاهی دولت در ارائه طرح های اقتصادی انتقاد می کرد ، ادامه داد : دولت حداقل  می توانست 20 لایحه پر قدرت و با دید عمیق برای رشد اقتصادی و حمایت از تولید به صحن بیاورد اما عملا این اتفاق رخ نداد.
طولانی شدن تصویب  و اجرای طرح هایی همچون مالیات بر ارزش افزوده از دیگر نکات مورد اشاره نماینده مردم مشهد بود که در رابطه با آن گفت: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از سال 1387 به مدت پنج سال بصورت آزمایشی در کشور آغاز شد. این وظیفه دولت بود که قبل از اتمام مدت زمان آزمایشی لایحه دائمی شدن این قانون را به مجلس ارائه دهد اما متاسفانه دولت تاخیر زیادی در تهیه، تصویب و ارائه این لایحه به مجلس داشته است. همین مساله موجب شد که 3 تا قانون بودجه بررسی و به تصویب برسد اما عملا هنوز این لایحه نهایی شده است.
 
علاج ایجاد ثبات در بازار مسکن و خودرو
 
کریمی قدوسی  در ادامه هدایت نقدینگی به سمت بخش های مولد اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و گفت : به عنوان مثال  اجرای طرح مالیات بر سرمایه  نه تنها می تواند به حفظ ثبات در بازار مسکن و  خودرو کمک کند بلکه شرایطی را فراهم می کند که بساط دلالی  از اقتصاد ایران جمع شود.  کافی است که از تجربه دیگر کشور ها البته با نگاه به درون  و شرایط داخلی کشور استفاده کنیم .
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به  مطلوب بودن زیر ساخت های توسعه اقتصادی، گفت: با بهره گرفتن از این زیر ساخت ها به راحتی می توان گره های اقتصاد را باز کرد. به عنوان مثال در حال حاضر 90 درصد تامین روغن کشور از محل واردات صورت می گیرد در حالی که اگر دولت قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی را  به گونه‌ای تعیین کند که تولید آن برای کشاورز مقرون به صرفه باشد هم از خروج ارز جلوگیری کردیم و هم صنعت کشاورزی داخلی را توسعه دادیم.

لینک کوتاه
منابع بانک ها تسهیلات دهی طرح اصلاح نظام بانکی