مشاور معاونت مهندسی پروهش و فناوری وزارت نفت گفت: تجربه‌های صنعت نفت با استفاده از فناوری‌های بومی و وارداتی بسیار گسترده و پیشرفته‌است که می‌تواند در بخش معدن کمک‌کننده باشد.

به گزارش نسیم اقتصاد، صنایع در ارتباط با هم می‌توانند پیشرفت کنند. پیشرفته‌ترین بخش صنعت در ایران با یک فاصله زیاد با بخش‌های دیگر نفت است.

علیرضا اصل عربی، مشاور معاونت مهندسی پروهش و فناوری وزارت نفت در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز اظهار کرد: وزارت نفت در بخش‌های مختلف به موضوع پژوهش در صنعت می‌پردازد و با رویکرد جدیدی که در وزارت نفت وجود دارد به دنبال توسعه فعالیت‌هایی با موضوع فناوری در شهرک‌های فناوری هستیم.

مشاور معاونت مهندسی پروهش و فناوری وزارت نفت گفت: مجموعه نفت فناوری خیلی پیچیده‌تری از فناوری معدن دارد. حساسیت معادن و مخازن نفتی با یک فاصله بسیار زیاد از معادن است. مخزن‌ها و معادن نفتی همانند آب‌های زیرزمینی است که یک جا تلمبار می‌شود، زنده است و آرام آرام در یک بخش از زمین جمع می‌شود و با آن باید همچون موجود زنده برخورد شود، میزان استحصال نفت باید بر اساس میزان خاصی انجام شود اگر این میزان بیشتر از حد باشد باعث مرگ آن مخزن می‌شود و اگر کمتر از میزان مورد نظر باشد،سودی که باید نصیب کشور کند تحت الشعاع قرار می‌گیرد. معادن سنگی بی‌‌روح هستند و معادن نفتی روح دارند. برداشت اضافی از معادن نفتی باعث خشک شدن آن می‌شود.

اصل عربی گفت: قطعا فناوری نفتی بسیار بالاتر از معادن سنگی است،

وی افزود: تجربه و سابقه نفت در امر استحصال بسیار می‌تواند به بخش معادن سنگی کمک کند. لزوما در این زمینه باید همه را با هم ببینم به عنوان مثال معادن در یک سطح بسیار بالایی نبود‌ه‌ و ممکن است از این جهت آسیب ببیند و از طرف دیگر بخش نفت به خاطر سطح بالای فناوری و نبود پشتیبانی آسیب می‌بیند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فناوری نفت می‌تواند در ارتقای سطح فناوری معادن کمک کند، گفت: در شرایط تحریم صنایع باید سطح خود را بالا ببرند. تجربه‌های صنعت نفت با استفاده از فناوری‌های بومی و وارداتی بسیار گسترده و پیشرفته‌است که می‌تواند در بخش معدن کمک‌کننده باشد.

این مشاور ارشد گفت: در بخش اکتشاف، نفتی‌ها می‌توانند معدنی‌ها را همراهی کنند چرا که بسیار در این زمینه پیشرفته‌ هستند.

اصل عربی گفت: یکی از مشکلاتی که در تمام بخش‌های صنعت ایران وجود دارد موازی کاری است. چه بسا صنایع معدنی در بخشی از تکنولوژی به حدی از پیشرفت رسیده‌باشند که بخشی از نیاز صنایعی همچون نفت است. در صنعت نفت نیز بسیاری از تکنولوژی‌هایی که مورد نیاز صنایع معدنی است سال‌های پیش توسط مهندسین ایرانی تولید شده است. باید ارتباط بین صنایع تسهیل شود و نیازها در ارتباط متقابل صنایع با یکدیگر تامین شود.

لینک کوتاه
نفتی‌ها معدنی‌ها همراهی