تحریمها آمد و همه امتیازهایی را که برای خرید هواپیماهای نو داشتیم، یکباره همچون باد با خود برد. حالا فقط 16 هواپیمای نو ایرباس و ATR از مجموع 238 هواپیمای نو ایرباس، بویینگ و ATR مشمول قرارداد، خریداری کردیم.
به گزارش
نسیم اقتصاد، نکته قابل توجه در زمان مذاکرات برای خرید این هواپیماها، حواشیای بود که در این زمینه وجود داشت. از حرفهایی که وزیر سابق راه در مورد خرید هواپیمای ATR گفته بود تا حرف و حدیثهای دیگر، در بین فعالان این حوزه مطرح بود.
در قسمتی از این گزارش روزنامه شرق آمده است: در زمینه نقدهایی که درباره مذاکرات خرید هواپیما مطرح بود با اصغر فخریهکاشان، قائممقام عباس آخوندی و عضو ارشد تیم مذاکرهکننده قراردادهای خرید هواپیماهای جدید گفتوگویی داشتیم. او در بین صحبتهایش خبری را مطرح کرد که در لابهلای خبر هرروزه ناخشنودی تحریمها، خبر خوبی محسوب میشد؛ هواپیمایی ATR مجوز فروش قطعات یدکی و خدمات پس از فروش را از وزارت خزانهداری امریکا (اوفک) دریافت کرد. خبر خوبی که در کنار خبر تهاتر قطعات هواپیما با 15 میلیون دلار باقیمانده دست ایرباس از سوی ایرانایر، تلخی این روزهای صنعت هوایی را کمی از بین برد.
توافق خرید هواپیماهای ایرباس، بویینگ و ایتیآر چقدر بود و چقدر از آنها عملیاتی شد؟
طبق توافق اولیه که به زمان پیش از تحریمهای پسابرجام برمیگردد، مقرر بود 118 ایرباس خریداری کنیم که بعد از رایزنیها به 98 ایرباس تقلیل پیدا کرد. خرید صد هواپیمای بویینگ هم مورد توافق قرار گرفته بود. همینطور خرید 20 هواپیمای ایتیآر بهطور قطعی و 20 هواپیمای آپشنال ایتیآر دیگر نیز در دستور کار بود. از این میزان توانستیم فقط 16 هواپیما شامل 13 هواپیمای ایتیآر و سه هواپیمای ایرباس را خریداری کنیم. متأسفانه تحریمها، همه شرکتها را مجبور کرد قراردادهایشان را با ایران متوقف کنند.
با این اوصاف هرگونه همکاری را با این کمپانیهای هواپیماساز از دست دادیم...
نه کامل؛ ایتیآر بعد از همه این اتفاق خود دو، سه ماه قبل توانست از خزانهداری امریکا برای فروش قطعات یدکی و خدمات به ایران مجوز بگیرد.
آیا در قراردادهایی که بین ایران و این کمپانیها منعقد شده بود، جرائمی برای توقف انجام مفاد قرارداد در نظر گرفته بودیم؟
وقتی با شرکتهایی که انحصاری هستند، قرارداد میبندید، بیشترین مراقبت این است که شما ضرر نکنید. چون الان بیاغراق صدها قرارداد داخلی هست که شرکتهای ایرانی پول دادهاند و پولشان نزد شرکتهای خارجی مانده و نه جنس میدهند نه پولشان را. بنابراین وقتی با شرکت انحصاری میخواهید قرارداد یکطرفه ببندید، چند ملاحظه دارید؛ اول اینکه وضعیتی پیش نیاید که ضرر کنید، دوم مفاد قرارداد به گونهای باشد که اگر ادامه یافت، حقوق شما بهصورت درست انجام شود. سوم، اینکه تمام تعهدات لازم را به گردن طرف بگذارید؛ طرف مقابل هم قطعا متقابلا سعی میکند این کار را با شما بکند. در مورد قراردادها این سه ملاحظه را در نظر گرفتیم. همه قراردادهای هواپیمایی در دنیا اینطور است که اول باید پول بدهید که برایتان هواپیما بسازند. تنها موردی که مثل خرید یخچال و لوازم دیگر پول داده و جنس گرفتهایم، معاملهای است که بین ایران و ایتیآر و ایرباس انجام شد. وقتی پول دادیم، هواپیما را هم گرفتیم.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
23 اردیبهشت 1403
هم اکنون با ارتباطی که بین ایران و ترکیه ایجاد شده است، امکان تبادل برق با اروپا از لحاظ... 18 فروردین 1403
بررسی وضعیت تولید انواع محصولات فولادی در دومین سال فعالیت دولت سیزدهم نشانگر رشد 5.8... 14 فروردین 1403
طبق اعلام سازمان بینالمللی وسایل نقلیه موتوری، تولید خودرو در ایران در سال 2023 یک... 11 فروردین 1403
«اگر اعداد ذکر شده را در هم ضرب کنیم در سال 1402، در محدوده بین 28 تا 29 میلیارد دلار و در خوش... 11 فروردین 1403
هفتمین نشست سران جیئیسیاف در حالی دیروز به کار خود پایان داد که ایران بارها بر... 14 اسفند 1402
بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که روسها هیچگاه شریک مطمئنی برای ایران... 9 اسفند 1402
مدیرعامل ایرانخودرو در نامهای به سازمان بورس، ضمن تاکید بر اینکه، افزایش زیان این... 6 اسفند 1402
نظرات شما