علی یارمحمدیان گفت: ایران طی سال‌های گذشته تلاش داشته است با برنامه‌ریزی‌های گوناگون وابستگی خود را به صادرات نفت خام کاهش دهد و مجاری دیگری را برای کسب درآمدهای ارزی تعریف کند.

به گزارش نسیم اقتصاد، علی یارمحمدیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز گفت: توسعه صادرات غیر نفتی و تلاش برای افزایش سهم آن دهه‌هاست که به یکی از چالش‌های بزرگ اقتصاد ایران مبدل شده است چرا که تکیه دیرپای اقتصاد ایران به نفت و دشواری‌­های ناشی از تحریم­ها در مقاطع گوناگون منجر به آسیب­پذیری اقتصادی این کشور و محدودیت ابتکار عمل در حوزه اقتصادی شده است.


وی افزود: بهبود حجم صادرات غیرنفتی به افزایش تولید در بخش­های مختلف می­‌انجامد و به صورت مستقیم بر محیط کسب و کار، کاهش نرخ بیکاری و کنترل بیماری­‌های اقتصادی نظیر تورم و رکود و.... اثر می‌گذارد.

 یارمحمدیان اظهارکرد: ایران طی سال‌های گذشته تلاش داشته است با برنامه­ریزی­های گوناگون وابستگی خود را به صادرات نفت خام کاهش دهد و مجاری دیگری را برای کسب درآمدهای ارزی تعریف کند. با این وجود بی­ثباتی سیاست‌های اقتصادی در ایران، کارگزاری دولت در بخش صادرات و واردات و فقدان برنامه‌ای راهبردی به منظور بازاریابی بین­المللی همواره از موانع اصلی در این رابطه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی بین­المللی مسیری است که دستکم امکان برطرف کردن یکی از این موانع اصلی در این رابطه یعنی برقراری ارتباط مستقیم میان عرضه‌کنندگان و متقاضیان کالا و خدمات را فراهم می‌کند. این امر همچنین از طریق ارتباطات جهانی به مرور امکان ارتقاء کیفیت محصولات را فراهم می‌آورد و به پویایی بخش­های مختلف اقتصادی می­انجامد. به این ترتیب نمایشگاه‌های تخصصی خلاء موجود در امر بازاریابی را پر کرده و برای تولیدکنندگان این امکان را فراهم می­آورد که بدون صرف هزینه­های گزاف و سردرگمی در عرضه محصولات اقدام به فروش کالاها و خدمات خود کنند. در نمایشگاه‌های تخصصی معمولا مخاطبین متخصصین ذیربط هر حوزه هستند و این امر فرصتی تؤامان برای تولیدکنندگان و عرضه­کنندگان فراهم می­آورد تا به تبادل نظر و مذاکره پیرامون آخرین دستاوردهای فنی و تخصصی بپردازند.

یارمحمدیان تصریح کرد: از دیگر مزایای این نمایشگاه‌ها می­توان به نقش آن­ها در سیاست­گذاری­های کلان دولت­ها اشاره کرد. به این تعبیر فعالیت بازرگانان و تولیدکنندگان در قالب نمایشگاه‌های تخصصی می­تواند منجر به ایجاد روابط مودت میان دولت­ها شود و به علاوه گاه به تغییر سیاست‌های اقتصادی در جهت تسهیل ارتباطات بازرگانی می­انجامد. انتخاب صحیح شرکت­کنندگان به منظور حضور در نمایشگاه‌های تخصصی و کمک گرفتن از سازمان‌های تخصصی مرتبط با صادرات می­تواند به گسترش برگزاری نمایشگاه‌ها کمک کند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان اضافه کرد: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی در ایران از یک سو و توانمندی­های موجود در بخش­های غیر نفتی از طرف دیگر لازم است امکانات هرچه بیشتری برای افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی کالا و خدمات بسیج شوند و به یقین برگزاری نمایشگاه‌های بین­المللی با رعایت جوانب مطالعاتی و عملی یکی از مسیرهای کارآمد برای افزایش این سهم است. شرکت نمایشگاه‌های بین­المللی استان اصفهان یکی از نهادهایی است که طی سال‌های گذشته نقشی فعال و تأثیرگذار در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی بین­المللی داشته است.

وی گفت: این شرکت مجری نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی گوناگونی بوده است که هریک مخاطبین پر شماری را در سطح داخلی و بین­‌المللی به خود جذب کرده است. قرار گرفتن استان در مرکز کشور، جذابیت­های تاریخی و گردشگری، وجود زیرساخت­های اقتصادی و صنعتی مناسب، پویایی بخش بازرگانی در استان و... سبب شده است که نمایشگاه‌های استان از اقبال عمومی برخوردار شود. تنها در سال گذشته 49 عنوان نمایشگاهی در اصفهان برپا شده که شمار زیادی از آن­ها در تاریخ نمایشگاهی استان بی­سابقه بوده است. از این میان حدود 35 نمایشگاه جنبه تخصصی داشته که با هدف ارتقاء کیفیت صنعت، تجارت و بازرگانی استان برگزار شده است. به علاوه برگزاری نمایشگاه‌ها در بحث گردشگری استان نیز مؤثر بوده­اند و از آن­جا که اصفهان یکی از مقاصد عمده گردشگری در کشور است، نمایشگاه‌ها به رونق این بخش کمک به­سزایی می‌کنند. در مجموع بیش از 500 هزار نفر از رویدادهای این بخش در استان بازدید کرده­اند و بیش از 4000 شرکت در نمایشگاه‌های مختلف حضور یافته و به ارائه توانمندی­های خود، پیش روی بازدیدکنندگان تخصصی و عمومی پرداخته­اند.

یارمحمدیان در آخر اظهارکرد: شرکت نمایشگاه‌های بین­المللی استان اصفهان در امسال نیز برگزاری 55 عنوان نمایشگاه را در دستور کار دارد که بیشترین تعداد نمایشگاه در تاریخ برگزاری نمایشگاه‌ها در اصفهان به حساب می­آید. تاکنون با گذشت چهارماه از ابتدای سال کار برگزاری 16 مورد از این مجموعه با موفقیت به اتمام رسیده است. این شرکت امیدوار است با توجه به توانمندی­ها و امکاناتی که در این حوزه وجود دارد، بتواند استان اصفهان را به قطب نمایشگاهی کشور مبدل کند و نقشی مطلوب در زمینه افزایش صادرات غیرنفتی به منظور توسعه اقتصادی ایران داشته باشد.

لینک کوتاه
نمایشگاه‌های تخصصی توسعهصادرات غیرنفتی