کوچک شدن بازار خودروی چین ضربه سختی به گروههای خودروسازی خارجی میزند و شاید برخی از آنها مجبور شوند این بزرگترین بازار دنیا را ترک کنند.خودروسازیهای فورد و پژو بیشترین ضربه را خوردهاند. کارخانههای این دو خودروسازی به خاطر کاهش فروش بسیار پایین تر از ظرفیت کل خود تولید میکنند که پایینترین حد طی سه دهه گذشته است.
به گزارش
نسیم اقتصاد، کارخانههای فورد در چین در نیمه اول امسال تنها با 11 درصد ظرفیت خود تولید داشتند. فروش فورد در چین در 6 ماه اول امسال 27 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.
طبق گزارش مجمع صنعت خودروسازی چین، کارخانه گروه خودروسازی PSA، مالک پژو در نیمه اول امسال تنها 102 خودرو تولید کرد یعنی تنها یک درصد از ظرفیت کامل تولید. این گروه خودروسازی اعلام کرد فروش آن در چین 62 درصد در نیمه اول امسال کاهش یافته است.
رابین ژو، تحلیلگر چینی گفت: « برخی گروههای خودروسازی باید در مورد موقعیت خود در این بازار در آیندهای نه چندان دور فکری کنند». وی پیشبینی کرد درآمد برخی از این گروههای خارجی بسیار ضعیف خواهد بود. ولی بازار خودروی چین آنقدر بزرگ است که ترک کردن آن برای این خودروسازیها سخت است.
بازار خودروی چین شاهد 4 درصد کاهش فروش خودروهای مسافری تا 23 میلیون در سال گذشته بود. فروش این خودروها در امسال هم در حال کاهش است و در نیمه اول سال نسبت به 2018، 14 درصد پایین آمده است.
خودروسازی فورد سعی دارد با تولید مدلهای جدید در چین جایگاه خود را در بازار این کشور بهدست آورد و پس از ضرر 1.5 میلیارد دلاری در سال گذشته، فروش خود را احیا کند.
تولید پژو هم در چین بسیار کاهش یافته است. بسیاری از کاسبان محلی میگویند: «سه تا چهار سال پیش صدها کارگر کارخانه پژو در این جا زندگی میکردند. دو سال پیش بسیاری از آنها بدون هیچ دلیلی یکی پس از دیگری رفتند».
یکی از کارگران این کارخانه گفت: «سفارشهای زیادی نداریم و تولید پایین است».
حتی گروههای خودروسازی موفق خارجی در بازار چین مثل فولکس واگن و جنرال موتورز هم آسیب دیدهاند. فولکس واگن یک کاهش سالانه 6 درصدی را در فروش خود طی سه ماهه اول امسال گزارش داد، در حالی که فروش جنرالموتورز 10 درصد کاهش یافته است.
ولی فروش خودروهای لوکس همچنان در امسال خوب بود. خودروی بنز از گروه خودروسازی دیملر نزدیک به 90 درصد ظرفیت خود تولید داشت و بیام و برلیانس با 96 درصد ظرفیت خود تولید میکند.
خودروسازان ژاپنی مثل هوندا و تویوتا هم عملکرد خوبی داشتند و 100 درصد ظرفیت خود تولید کردند.
مقصر کاهش فروش خودرو در چین کند شدن رشد اقتصادی، قوانین جدید تولید گازهای آلاینده و قطع یارانه برای خرید خودرو است که بازار کار بخش خودروسازی را 5 درصدمعادل 220 هزار شغل از جولای 2018 کاهش داده است.
برخی تحلیلگران عقیده دارند بازار در سال آینده به رشد خود باز میگردد ولی این رشد احتمالاً یک تا دو درصد خواهد بود که نسبت به نرخ رشد دو رقمی یک دهه گذشته بسیار پایین است.
منبع: تسنیم
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودروی تهران از کسادی بازار خودرو در شب... 26 اسفند 1402
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران، ضمن اشاره به ثبات بازار خودرو طی... 25 آذر 1402
وزیر صمت گفت: میتوان گفت تعرفه را برای خودروی برقی تقریباً به صفر رساندیم که میتوان... 25 آبان 1402
در شرایطی که تعداد معاملات مسکن کاهش یافته و قیمتها به ثبات رسیده است شاخصهای... 27 مهر 1402
سخنگوی شورای رقابت از تصویب قیمت خودروهای مونتاژی خبر داد. 17 اردیبهشت 1402
اهمیت گاز طبیعی برای بازارهای انرژی جهانی سال میلادی گذشته، به میزان فزایندهای روشن... 15 اردیبهشت 1402
نظرات شما