رمز ارز پیمان 10 بهمن سال گذشته در حاشیه هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت از سوی شرکت ققنوس با همکاری 4 بانک پارسیان، پاسارگاد، ملی و ملت با پشتوانه طلا معرفی شد و حالا کارهای مقدماتی این رمزارز انجام شده و به زودی اجرایی می شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، توکن پیمان به عنوان نخستین رمز ارز ایرانی با پشتوانه طلا قرار بود از ابتدای تیر ماه عرضه شود و در تصمیمات اجرایی نسبت به عرضه این توکن در مرحله اول صرفا برای مشتریان میزبانان تصمیم گیری شد تا پس از طی شدن یک دوره زمانی عرضه عمومی پیمان انجام شود. یکی از بحث‌های بسیار مهم در خصوص عرضه اولیه پیمان به عنوان رمز ارزی با پشتوانه طلا موضوع تامین طلا است؛ هم اکنون تمامی اقدامات لازم در زیرساخت‌های فنی و کیف پول برای عرضه اولیه پیمان انجام شده و با تامین طلا فرآیند عرضه توکن پیمان آغاز خواهد شد. با توجه به دستور بانک مرکزی به منظور عدم ایجاد فشار در بازار طلای داخلی و با توجه به اینکه واردات طلا مجاز شناخته شده، تصمیم گرفته شد تا طلای مورد نیاز از خارج از کشور خریداری و به داخل کشور وارد شود که با توجه به ضرورت تامین 30 کیلوگرم طلا توسط هر میزبان، بالغ بر 150 کیلوگرم طلا توسط 5 میزبان وارد کشور شده و در حال انجام مراحل گمرکی و پس از آن رویت توسط نمایندگان میزبانان انجام می‌شود تا عرضه اولیه اولین رمز ارز ایرانی کلید بخورد.
رییس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری غیردولتی معتقد است: «از آن‌جایی که بانک‌ مرکزی تلاش دارد بازار ارز و پول به ثبات رسیده و سرعت گردش پول را نیز مدیریت کند، به درستی تاکید دارد ارز دیجیتال یا رمزینه ارزها تحت مدیریت و انحصار این نهاد قرار داشته باشد
پرویزیان ضمن تایید فواید متحمل استفاده از رمز ارزها متذکر می‌شود: «بهره‌گیری از سازوکار رمزارزها، توکن‌ها و... در ایجاد پویایی در اقتصاد خصوصا مواردی مانند خارج کردن دارایی‌های بانک‌ها از حالت راکد و عمومی‌سازی اقتصاد قطعا. مفید است، اما باید توجه داشت این روش‌ها در حوزه بازار متشکل پولی و بانک‌ها صرفا با الزام به ایجاد زیرساخت مناسب و در هماهنگی و با مجوز نهاد نظارتی امکان‌پذیر است. »
در همین ارتباط نیز محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با نسیم اقتصاد با اشاره به‌ ضرورت توسعه ارز دیجیتال در کشور، بر لزوم نظارت بر این ارز تاکید کرد و گفت: اگر زیر ساخت‌های نظارت بر ارز دیجیتال ایجاد نشود زمینه و فضا برای فساد مالی و سفته‌بازی باز می‌شود که تبعات خطرناکی برای اقتصاد کشور دارد.
وی ادامه داد: اگر شرایط در کشور فراهم شود می‌توان با استفاده از ارز دیجیتال، نقل‌ و انتقالات ارز بین ایران با سایر کشورها را از این طریق انجام داد و تحریم‌ها را دور زد.
اظهار داشت: در شرایط فعلی در فضای مجازی ارزهای مجازی مانند بیت کویین ایجاد شده است و به همین دلیل برخی از نمایندگان مجلس تلاش داشتند در شرایط تحریم با انتقال پول دیجیتال، برخی مشکلات حل شود.
وی افزود : اعتقاد دارم با استفاده از ارزهای دیجیتال می‌توان از سیطره دلار جدا شد و تاثیر غلبه دلار را در اقتصاد و تجارت ایران کاهش داد بر همین اساس باید ارزهای دیجیتال تعیین تکلیف شوند و پروژه ایجاد رمز ارز ملی و همچنین ایجاد زیرساخت راه‌اندازی انواع ارز دیجیتال با پشتوانه دولتی و خصوصی با اولویت بالا توسط بانک مرکزی پیگیری و به سرانجام برسد.
وی بابیان اینکه با توسعه ارز دیجیتال حجم نقدینگی به این سمت هدایت و ارزش پول ملی کشور حفظ می‌شود، تأکید کرد: ارز دیجیتال می‌تواند بازاری مشابه بورس باشد و ظاهری مشابه با بازار سرمایه برای افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند، ایجاد کند.
وی افزود: توسعه ارز دیجیتال باید تحت نظارت بانک مرکزی قرار گیرد و زیرساخت‌ها و شبکه آن توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شود.

لینک کوتاه
خروج از سيطره دلار ارز ديجيتال دلار تجارت ايران حذف

اخبار مرتبط

نظرات شما