رئیس اتحادیه چرم، کیف و لوازم کفش تبریز گفت: مواد اولیه 200 تا 300 برابر افزایش یافت در نتیجه نرخ کفش 70درصد گران‌تر شد و بازار تقاضا داخلی و خارجی راکد شد.

به گزارش نسیم اقتصاد، علیرضا جباریان، رئیس اتحادیه چرم، کیف و لوازم کفش تبریز از برگزاری نمایشگاه کفش تبریز خبر داد و گفت: این نمایشگاه از سه‌شنبه اول مرداد تا جمعه 4 مرداد در محل نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه استقبال تولیدکنندگان از نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته بیشتر است، گفت: متراژ نمایشگاه 4هزار متر مربع بوده که نسبت به نمایشگاه سال گذشته حدود 30درصد افزایش یافته است. ضمن اینکه تبریز در این بازده زمانی میزبان 110 تولیدکننده کیف و کفش از شهرهای تبریز، تهران، مشهد و قم خواهد بود.

رئیس اتحادیه چرم، کیف و لوازم کفش تبریز درباره حضور کشورهای خارجی در این نمایشگاه نیز گفت: شرکت‌کننده‌ خارجی نداریم اما از تجار عراق و افغانستان برای بازدید از نمایشگاه دعوت شده است و چون مجری برگزارکننده نمایشگاه، اتحادیه نیست در این‌باره آن‌گونه که ما می‌خواستیم کارها برای مشارکت خارجیان در این نمایشگاه پیش نرفت.

او با اشاره به حضور مدیران و مسئولان در نمایشگاه کفش تبریز بیان کرد: اتحادیه با دعوت از مدیران و مسئولان دولتی به‌ دنبال این است تا آنها از نزدیک با مشکلات تولیدکنندگان کفش آشنا و چالش‌ها را پیگیری کنند.

رکود بازار داخل

جباریان در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت بازار کفش‌های چرمی اظهار کرد: یک رکود کلی بر تمام بازار ایران حاکم است و صنعت کفش هم از این امر مستثنا نبوده و بازار تقاضا رونق ندارد.

وی اضافه کرد: البته ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخل از تیر پارسال کمک زیادی به رونق تولید کرد و امروز کمتر از یک درصد کفش خارجی در بازار وجود دارد که آن هم به‌شکل قاچاق وارد می‌شود.

افزایش نرخ و افت صادرات

رئیس اتحادیه چرم، کیف و لوازم کفش تبریز با اشاره به بازار صادراتی این صنعت گفت: با افزایش نرخ ارز به‌ویژه از مرداد سال 97 تا پایان سال، بازار صادراتی کفش‌های چرمی بسیار مطلوب بود اما این امر امسال با افزایش 200 تا 300درصدی نرخ مواد اولیه و افزایش 70درصدی نرخ کفش ادامه نیافت.

او اضافه کرد: سال گذشته این صنعت تا 40میلیون دلار صادرات داشت اما پیش‌بینی می‌شود این عدد برای سال 98 به نصف برسد.

دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان

جباریان همچنین به همکاری صنعت کفش با شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت و گفت: اتحادیه با فراخوان و دعوت این شرکت‌ها به نمایشگاه قرار است داخلی‌سازی حداکثری را برای صنعت کفش محقق کند. فعالیت در این حوزه از چند ماه قبل آغاز شده و حتی نمونه‌ای از مواد اولیه وارداتی را در اختیار این شرکت‌ها قرار داده و به‌زودی نمونه‌ها برای آزمایش در اختیار اتحادیه قرار می‌گیرد.

وی افزود: متیلن کلراید ماده‌ای حلال برای ماشین‌آلات مورد استفاده کفش است که برای نیروهای انسانی فعال در واحدهای صنفی و صنعتی کفش بسیار مضر است. در این‌باره فراخوان داده شده و یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان نمونه‌ای را برای جایگزین کردن آن تولید کرده که باید منتظر پاسخ آزمایش‌ها بود.

جباریان در پایان با تاکید بر ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: تحریم نقطه عطفی برای استفاده از توانمندی‌های داخلی و نزدیک شدن صنعت و دانشگاه بود. به این ترتیب می‌توان خودکفایی را فرصتی نهفته در این تهدید(تحریم) برای صنایع داخلی دانست.

منبع: گسترش نیوز

لینک کوتاه
صادرات امسال نصف خودکفایی کفش

اخبار مرتبط