رفتار این روزهای بورس تهران حاکی از تلاش برای عبور نسبی شرکت ها از تهدیدهای دوران تحریم هاست. شرکت ها توانسته اند طی این مدت، کانال های عبور از موانع تولیدی و صادراتی را پیدا کنند موضوعی که می تواند منجر به رونق گزارش های فصلی شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، در حالی که رشد شاخص کل از ابتدای سال تاکنون به 39٫5 درصد رسیده‌ است، شاخص کل هم‌وزن که تاثیر اندازه شرکت‌ها را در اندازه‌گیری این متغیر یکسان درنظر می‌گیرد، رشد 86 درصدی را به ثبت رسانده است. درحالی است که  شاخص بورس توانست به مرز روانی 250 هزار نزدیک‌تر شود تا همچنان یکه‌تاز بازارهای داخلی باشد و اکنون امکان عبور از این مرز مورد ارزیابی فعالان بورسی قرار گرفته است. این میان دلار اما بار دیگر به کانال 12 هزار تومان عقب‌نشینی کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی دو هفته اخیر فاصله بین سقف و کف نرخ دلار کمتر از 300 تومان بوده که نشان‌دهنده کم ‌توجهی سرمایه‌گذاران به این بازار است. در این میان  اقبال سرمایه‌گذاران به خرید سهام شرکت‌های بزرگ‌تر پس از تجربه یک اصلاح موقت، در کنار رشد پرشتاب قیمت سهام شرکت‌های کوچک‌تر، مهم‌ترین علت ثبت رشد 905 واحدی شاخص کل در روز گذشته به شمار می‌آمد. نزدیک شدن به برگزاری مجامع سالانه غول‌های بورسی و انتظار برای انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده سال گذشته در کنار گزارش‌های عملکرد فصل بهار، از مهم‌ترین دلایل توجه ویژه فعالان بورسی به سهام بزرگ‌تر برشمرده می‌شود. رویدادی که می‌تواند منجر به عبور موفقیت‌آمیز شاخص کل از سطح روانی 250 هزار واحدی شود.
به گزارش نسیم اقتصاد، معاملات بورس تهران با تکیه بر افزایش تقاضا در نمادهای بزرگ بورسی نظیر غول‌های سنگ‌آهنی و نمادهای پتروشیمی، رشد بیش از یک درصدی را تجربه کرد. کاهش میل فروش در نمادهای بزرگ‌تر با پررنگ شدن نقش خریداران در این نمادها به شتاب‌گیری رشد شاخص کل کمک شایانی کرد. شتاب‌گیری همزمان رشد شاخص کل و ارزش معاملات، میل عمومی سرمایه‌گذاران به صعود قیمت‌ها از سطوح فعلی را نشان می‌دهد. این تحولات تایید‌کننده چشم‌انداز مثبت فعالان به رشد قیمت‌ها در آینده‌ای نزدیک است و در عین حال می‌تواند از افزایش هیجان در معاملات روزانه حکایت کند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که حرکت عمومی قیمت‌ها در بازار سهام به‌رغم بازدهی بسیار خوب از ابتدای سال تاکنون هنوز نشانه‌های شکل‌گیری حباب قیمتی را تایید نمی‌کند. هرچند این گزاره در مورد تمام بازار صدق نمی‌کند.
 
بورس در جدال بازارها

هم اکنون براساس بررسی های صورت گرفته در رقابت بازارها بورس پیشتاز است .در این خصوص باید گفت خرید ملک و مسکن به نقدینگی بسیار بالاتری برای حضور سرمایه‌گذاران نیاز دارد و این در حالی است که سرمایه‌گذاری در بورس با کمترین مبالغ نیز برای هر سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر است. نکته دوم اینکه با توجه به نقدشوندگی پایین در بازار مسکن از این حیث قابل مقایسه با سهام نیست و حتی اگر رشد قیمت اسمی را شاهد باشیم اما لزوما این موضوع به معنای امکان نقد شدن این دارایی نیست و این در حالی است که بورس با نقدشوندگی بالایی همراه است. در این خصوص باید به ارزش معاملات بیش از هزار میلیارد تومانی در بورس تهران اشاره کرد. میانگین ارزش معاملات بورس تهران از ابتدای سال بیش از هزار میلیارد تومان بوده است. جهش نسبت ارزش معاملات سهام به کل نقدینگی کشور خود نشانه‌ای از حرکت نقدینگی از سایر بازارها به سمت بورس است
 
جذابیت‌های سرمایه‌گذاری بورسی

یکی از عوامل استقبال سرمایه‌گذاران به سهام شرکت‌های بزرگ‌تر در بازار سهام، انتشار تدریجی صورت‌های مالی حسابرسی شده این شرکت‌ها در سال مال منتهی به 29 اسفند 97 به جهت آماده‌سازی برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه است. رونق تولید و فروش شرکت‌های بورسی با تکیه بر تورم در سال گذشته، سودآوری تمام شرکت‌های تولیدی در صنایع مختلف را متحول کرده‌است که این مهم خود را در گزارش‌های ماهانه عیان کرده‌ بود. اما مشخص شدن میزان دقیق سودآوری سالانه و پیشی گرفتن آن از انتظارات عمومی بازار، محرک مناسبی برای رشد قیمت‌ها در این مقاطع زمانی به شمار می‌آید. این عامل محرک با انتشار گزارش‌های سالانه حسابرسی شده تلفیقی شرکت فولاد مبارکه در روز گذشته، منجر به ایجاد موج خوش‌بینی در میان اهالی بازار سرمایه شد. از سوی دیگر سابقه برگزاری مجامع سالانه و درصد تقسیم سود‌های بالا، در آستانه برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه شرکت‌های بزرگ، میل به خرید برای حضور در این رویداد سالانه را بیش از پیش کرده‌است. ایست بازارهای موازی و تداوم رشد قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای، کماکان به‌عنوان یکی از قدرتمندترین محرک‌های جذب سرمایه‌های سرگردان در بورس خواهد بود
 
رشد تحلیلی یا حبابی؟

بخشی از رشد فعلی بازار سهام به حافظه تاریخی بازار باز می‌گردد. در سال‌ 92 نیز شاهد رشد بازار در کنار رشد ارزش معاملات خرد سهام بودیم. رشدی که بر اساس عوامل واقعی رخ داد و به این ترتیب تا بازه قابل‌تاملی، خبری از حبابی‌ شدن معاملات و قیمت‌ها نبود. در حال حاضر نیز حتی در رشد‌های 3 هزار واحدی شاخص اصلی بازار، نگاه به عوامل بنیادی و مولفه‌های تحلیلی خودنمایی می‌کند.به‌هرحال توجه به سهام با پشتوانه بنیادی خود می‌تواند حاوی دو پیام مهم باشد. اول اینکه بورس تهران همچنان تا بروز رفتارهای هیجانی فاصله دارد. این مهم شاید به وجود بازیگران حرفه‌ای در شرایط کنونی بازار باز می‌گردد. سرمایه‌گذارانی که باداشتن دید تحلیل‌محور، نقدینگی جدیدی به بازار تزریق کرده‌اند.
 
صنایع بورسی زیر ذره‌بین

در نگاه اول رشد قیمت سهام با ارزش بازار بیشتر به چشم‌ می‌آید اما در لایه بعدی تداوم رالی داغ قیمتی سهام کوچک‌تر در صنایع با سهم بازار کمتر بیش از هر چیز توجه سرمایه‌گذاران را معطوف ‌به خود می‌سازد. در حالی که رشد شاخص کل از ابتدای سال تاکنون به 5/ 39 درصد رسیده‌است، شاخص کل هم‌وزن که تاثیر اندازه شرکت‌ها را در اندازه‌گیری این متغیر یکسان درنظر می‌گیرد، رشد 86 درصدی را به ثبت رسانده است. روز گذشته نیز رشد ادامه‌دار قیمت در نمادهای زیرمجموعه صنایع کوچک‌تر مانند دارویی‌، غذایی‌، قند و شکر، زغال‌سنگ، لاستیک، انبوه‌سازی و کاشی و سرامیک در جریان بود. رشد شاخص این صنایع از ابتدای سال تاکنون از رشد شاخص کل فاصله زیادی گرفته‌است.
 
 
محرکی به نام فصل مجامع

علاوه بر گزارش عملکرد ماهانه بنگاه‌های بورسی نزدیک شدن به موعد ارائه گزارش‌های فصلی، می‌تواند جذابیت هر چه بیشتر سهام را نوید دهد. جایی که محرکی تحت عنوان تقسیم سود و به دنبال آن رقیق شدن قیمت سهم‌ها، می‌تواند موج بعدی تقاضا را به همراه داشته باشد. با این حال درخصوص برخی از شرکت‌ها، رشد قیمت سهم قبل از برگزاری مجمع با سرعت زیادی کلید خورده و به نوعی پیش‌خور می‌شود. موضوعی که لازم است مورد توجه معامله‌گران قرار گیرد.
همانطور که اشاره شد تجمیع چند عامل اثرگذار، چشم‌انداز مثبتی پیش‌روی بازار سهام قرار داده است. به‌صورت سنتی همواره تیرماه برای سهامداران سودهای قابل‌ملاحظه‌ای به دنبال داشته است. در این ماه، توام شدن انتشار صورت‌های مالی سالانه و فصلی شرکت‌ها و در کنار آن رونمایی از گزارش عملکرد خرداد شرکت‌ها سبب می‌َشود تا این دوره به لحاظ شفافیت و تقویت جریان اطلاعات سهامداران در بالاترین سطح قرار گیرد. این اطلاعات در شرایط فعلی از آنجا که بیم تحریم‌ها و اثرات منفی جنگ تجاری بر بازار سهام سایه افکنده است، از اهمیت مضاعفی به‌خصوص برای شرکت‌های صادراتی برخوردار است.

لینک کوتاه
اقبال سرمایه‌گذاران نمادهای بزرگ قیمت ارز