مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس گفت: در شرایط کنونی موضوع اشتغال و آب، دو اولویت اصلی برای حل مشکلات روستاها و روستانشینان است که به هدف گذاری مشخص توسط این دفتر دنبال می‌شود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، سید کمال پاکفطرت سه شنبه 11 تیر در یک نشست خبری گفت: فارس با دارا بودن بیش از 4100 روستا و 2 هزار و 112 دهیاری، جزو استان‌های با بیشترین تعداد روستا و دهیاری کشور محسوب می‌شود.
 
پاکفطرت همچنین گفت: در فارس هفت هزار و عضو شوراهای روستایی را داریم که در جای خود یک ظرفیت برای توسعه فعالیت‌های اشتغالزا محسوب می‌شود.
 
او با تصریح اینکه به روستاها باید به عنوان یک فرصت در مباحث اشتغال و کاهش مشکلات اجتماعی سربار شده به شهرها نگاه کرد، گفت: فرصت‌های اشتغال پایدار در روستاهای فارس شرایطی منحصر به فرد در کشور دارد و این دفتر جدای از وظایف نظارتی محوله، تلاش کرده در امور اجرایی نیز کنار و همراه و یاری دهنده دستگاه‌های اجرایی و سیستم‌های متولی امور روستاها عمل کند.
 
پاکفطرت با بیان اینکه اشتغال و آب، 2 عامل اصلی در افزایش مهاجرت روستائیان به شمار می‌رود، گفت: مهاجرت امری است که نمی توان آن را متوقف کرد اما با برنامه ریزی دقیق امکان کند کردن و در مواردی معکوس کردن روند مهاجرت وجود دارد.
 
ارائه تسهیلات به 3276 طرح اشتغال روستایی
 
او توجه به تغییر الگوی کشت در روستاها را یکی از راهکارهای حل مشکل آب اعلام و اضافه کرد: در این زمینه اقداماتی در دستور کار قرار گرفته و خوشبختانه در 17 ماه گذشته با همراهی تمام دستگاه‌های متولی، موفقیت هایی در نقاط مختلف استان فارس کسب شده است.
 
پاکفطرت با بیان اینکه فارس تنها استان کشور محسوب می شود که تمام طرح‌های اشتغال روستایی ثبت شده در سامانه کارا، توسط کمیته مورد نظر پایش و به بخشی از آنها نیز تسهیلاتی پرداخت شده است، گفت: از حدود 4 هزار طرح تصویب شده به 3276 طرح، بالغ بر 3 هزار و 380 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پرداخت شده است.
 
او پرداخت این میزان تسهیلات را بسترساز ایجاد 18 هزار و 245 شغل پایدار در روستاهای فارس دانست و گفت: در بحث مناطق محروم نیز بالغ بر 650 میلیون ریال تسهیلات با همراهی 2 بانک پارسیان و سینا پرداخت و 764 شغل در پی آن ایجاد شده است .
 
پاکفطرت گفت: علیرغم آنکه دفتر امور روستایی وظیفه مستقیمی در موضوع ایجاد اشتغال و سایر موارد اجرایی ندارد، اما برای اولین بار به کمک دستگاه های اجرایی شتافته و به موضوع گردشگری و استفاده از ظرفیت گردشگری روستایی ورود کرده است.
 
ایجاد 75 مجموعه بومگردی روستایی در فارس
 
او با اشاره به ایجاد انجمن روستاهای هدف گردشگری در استان فارس گفت: طی 18 ماه گذشته حدود 75 مجموعه بوم گردی روستایی در فارس به بهره برداری رسیده و از طرفی جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری در روستاها شناسایی شده است و علیرغم وجود مشکلات مختلف، بوم گردی روستایی در ایام نوروز و تابستان فعال بوده است.
 
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس، بومگردی روستایی را امری تخصصی و بسیار با اهمیت توصیف و تصریح کرد: گردشگری روستایی تیغی دو لبه محسوب می شود که در کنار مزایا و تاثیرات مثبت، اگر به شکلی تخصص و مدیریت شده به آن توجه نشده باشد، زمینه بروز مشکلات و آسیبهایی را فراهم می کند.
 
به گفته این مقام مسئول، روستای هدف گردشگری قلات یکی از مصادیق آسیب در توسعه فضاهای گردشگری و تفریحی دانست و گفت: امروز روستای قلات با آنهمه داشته ها و جذابیت‌ها، به روستای فست فود بدل شده و دیگر قابلیت‌های بومگردی را برای همه گردشگران ندارند.
 
پاکفطرت تصریح کرد: به دلیل کم توجهی در موضوع توسعه فضاهای گردشگری و ساخت و سازها، روستای قلات شاید برای شهروندان شیرازی جذابیتی داشته باشد اما برای سایر گردشگران قابلیت‌های بومگردی را ندارد.
 
ایجاد 18 هزار و 245 شغل پایدار روستایی
 
وی با اشاره به اینکه روستاهای ما در گذشته مولد بودند اما متاسفانه به خاطر بی توجهی ها طی سالهای متمادی به مصرف کننده بدل شده است، گفت: حمایت از دارندگان طرح‌های مشاغل خرد برای ایجاد اشتغال پایدار روستایی با توجه به ظرفیت‌های موجود در هر روستا، با هدف مولد شدن روستاها، مد نظر بوده و خوشبختانه منجر به ایجاد 18 هزار و 245 شغل پایدار روستایی شده است.

 
 
برنامه‌های هفته دهیار
 
پاکفطرت همچنین به در پیش بودن روز و هفته دهیار اشاره و اضافه کرد: برای گرامیداشت روز و هفته دهیار، برنامه های متعدد و متنوعی در سطح استان پیش بینی شده است که روستاها و شهرستان‌ها به فراخور ظرفیت‌ها آنها را اجرایی خواهند کرد.
 
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس خاطرنشان کرد: در مرکز استان فارس نیز برنامه‌های نمایشگاهی و همایش‌ها و نشست‌هایی را پیش بینی کرده‌ایم که طی آن داشته‌ها و ظرفیت‌های روستاها را ارائه داده و معرفی کنیم.
 
پاکفطرت مهمترین برنامه این هفته را که از 14 تیرماه آغاز می شود، برگزاری همایش دهیاران و شوراهای روستاها اعلام و خاطرنشان کرد: زمان دقیق این برنامه متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.
 
وجود مشکل تامین آب شرب در برخی روستاهای فارس
 
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس همچنین گفت: برابر آمار سازمان برنامه و بودجه، فارس بیش از 8 هزار روستا داشته که امروز 4150 روستا دارای سکنه است؛ البته فرآیند خالی شدن روستاها از سکنه، در یک دوره بیش از 50 ساله حادث شده و تحت تاثیر عوامل مختلفی بوده است.
 
پاکفطرت با بیان اینکه امسال هم علیرغم بارندگی‌های خوب، در بحث تامین آب شرب، برای برخی روستاها خصوصا در مناطق گرمسیری با مشکلاتی مواجه هستیم، گفت: با همکاری آبفای روستایی و آبفای استان فارس، برنامه ای برای تامین آب شرب مورد نیاز روستاییان از طریق حمل با تانکر، تدوین شده است.
 
مدیرکل امور روستایی استانداری فارس با اشاره به اجرای برنامه های آموزشی برای دهیاران، خاطرنشان کرد: طی 18 ماه گذشته برنامه های آموزشی متمرکز بر دو اولویت آب و اشتغال برای دهیاران اجرا شد؛ از طرفی تعداد مسئولان امور مالی و کارشناسان فنی دهیاری‌های فارس نیز به 150 نفر افزایش یافت.
 

لینک کوتاه
اشتغال و آب اولویت اصلی روستاهاست