نرخ بهره در کشور های توسعه یافته منفی است و به این معناست که فرد خواهان سپرده‌گذاری و استفاده از خدمات بانکی، باید هزینه نگهداری از آن را نیز پرداخت کند. به‌عبارت‌دیگر در این صورت علاوه بر اینکه هیچ سودی به فردی داده نمی‌شود بلکه از فرد سودی گرفته می‌شود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از گسترش نیوز ،نرخ بهره و یا نرخ سود بانکی یکی از جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران محسوب می‌شود و در یک برهه زمانی اقشار مختلف به قدری جذب سودهای بالای نظام بانکی شدند که دیگر تولید و فعالیت بازارهای دیگر توجیه نداشت.

ازاین‌رو سیاست‌گذاران تصمیم به کاهش نرخ سوددهی بانک‌ها به‌طور دستوری گرفتند.

هرچند که برخی از بانک‌ها و موسسه‌های مالی با عقد قراردادهایی به‌عنوان سپرده بلندمدت سعی در حفظ مشتری‌های خود کردند.

البته تلاش دولت‌مردان برای خروج سرمایه‌های حبس شده بی‌نتیجه نماند و بخش زیادی از شهروندان تصمیم به خروج دارایی‌های خود کردند اما متأسفانه این خروج سرمایه در بازارهای تعریف شده‌ایی همچون " بنگاه‌های تولیدی" و "بازار سرمایه" روانه نشد و درنهایت به "نقدینگی سرگردان" تبدیل شد.

چندی بعد از اعمال این تصمیم سیاست‌گذاران، نقدینگی سرگردان به بازارهای سوداگرایانه‌ای همچون خریدوفروش ارز و سکه روانه شد که این امر مشکلات زیادی همچون ایجاد حباب و تأثیر سوء بر دیگر بازارها گذاشت.

نرخ سود نظام بانکی بسیار موردانتقاد برخی از مراجع قرارگرفته است و آن را "ربا" می‌خوانند اما تاکنون دولت‌مردان نتوانسته‌اند بستر مناسبی برای هدایت اموال محبوس در بانک‌ها بیابند.

درحال‌حاضر نرخ سود سپرده و یا همان نرخ بهره بانکی در ایران مابین 18 الی 22 درصد ارزیابی‌شده است و این در حالیست که طبق آخرین گزارش‌ها در کشورهایی همانند سوئیس این نرخ صفر و یا منفی 75 درصد تخمین زده‌شده است.

نرخ بهره منفی به این معناست که اگر فرد خواهان سپرده‌گذاری و استفاده از خدمات بانکی است باید هزینه نگهداری از آن را نیز پرداخت کند. به‌عبارت‌دیگر در این صورت علاوه بر اینکه هیچ سودی به فردی داده نمی‌شود بلکه از فرد سودی گرفته می‌شود.

تصویر زیر حاکی از تفاوت نرخ بهره بانکی ایران را با دیگر کشورهای جهان است.


لینک کوتاه
نرخ سپرده کشور‌ها چقدر