رونق به واحدهای تولیدی بازمی گردد. مطابق اعلام معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال جاری رقم 360هزار میلیارد ریال تسهیلات برای صنایع در قالب طرح رونق تولید در نظر گرفته شده است.پرداخت تسهیلات در قالب طرح رونق تولید چند سالی است که در دستور کار متولیان صنعتی قرار گرفته است.از سال 1392 تاکنون بیش از 7هزار واحد تولیدی با ارائه تسهیلات رونق تولید به چرخه تولید برگشتند. البته مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران معتقد است که سهم پایتخت نشینان از تسهیلات بانکی در سال گذشته بسیار ناچیز بوده است .

آنگونه که صابر پرنیان به نسیم اقتصاد می گوید: با وجود اینکه 20 درصد واحدهای مجوز دار صنعتی کشور در تهران وجود دارند ، اما پایتخت کشوردر رتبه هفدهم گیرندگان تسهیلات رونق اشتغال قرار گرفته بودند . او که معتقد است بانک ها در سال رونق تولید تکالیف سنگین‌تری را بر عهده دارد، ادامه داد: در حال حاضر بیش از 50 درصد بنگاه‌هایی که با کمتر از ظرفیت کار می کننداز مشکل کمبود نقدینگی رنج می برند و نیازمند حمایت‌های بیشتر بانکی هستند.
 
منابع تهران به شهرستان ها می‌رسد
بسیاری گمان می کنند که فعالان تهران از شرایط بسیاری خوبی برخوردار بوده  و به هیچ حمایتی نیاز نیستند. پرنیان اما می گوید: شهرک های صنعتی تهران بدون مشکل نیستند. حتی در 40 کیلومتری تهران شهرک صنعتی وجود دارد که خط تلفن به آن کشیده نشده است. از طرفی در حالی سهم تهرانی ها از تسهیلات رونق تولید ناچیز در نظر گرفته شده که مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی می گوید برخی از منابع تهران به شهرستان ها می رسد . به گفته او، دفتر مرکزی بسیاری از واحدهای تولیدی در شهرستان‌ها در تهران قرار داشته و از طریق همین دفاتر برای دریافت وام اقدام می کنند اما در نهایت تسهیلاتی که را دریافت می‌کند صرف واحدهای تولیدی خود در شهرستان ها می کنند . بنابر این بانک ها باید در روند تسهیلات دقت بیشتری بکنند که وام های پرداختی به هدف اصلی برسد.
 
افزایش 86 درصدی واگذاری زمین در شهرک های صنعتی

واگذاری زمین در شهرک های صنعتی تهران برای سرمایه گذاری در پارسال 86 درصد بیشتر شده است . این خبر را در حالی مدیر عامل شهرک های صنعتی اعلام می کند که برخی از منابع خبری خارجی از حال ناخوش واحدهای صنعتی در شهرک ها خبر می دهند. او با بیان اینکه 20 درصد واحدهای صنعتی در تهران راکد یا تعطیل هستند، ادامه داد: این آمار به خوبی نشان می دهد که ظرفیت رونق تولید در کشور وجود دارد و هنوز سرمایه گذاران متعددی خواهان ورود به این بخش ها هستند . به گفته او، افزایش واگذاری زمین به خوبی نشان می دهد که بانک ها باید درصد بیشتری از منابع خود را به تولید اختصاص دهند .
او با بیان اینکه بانک ها نگاه متفاوتی به تولید باید داشته باشند، ادامه داد: بی شک واحدهای خدماتی  و تجاری خیلی راحت تر از پس بازپرداخت تسهیلات خود بر می آیند، اما در حمایت از تولید بانک ها کمی باید حساب کتاب و دو دو تا کردن را کنار بگذارند و منافع ملی را اولویت قرار دهند .
پرنیان همچنین از بانک ها خواست برای رونق تولید و رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی بانک ها تسهیلات ارزان قیمت بیشتری را در اختیار بنگاه های اقتصادی قرار داده و کمی از بروکراسی های اداری   سخت در این بخش بکاهند و وثیقه های سبک تری را از تولید کنندگان طلب کنند.
 
منابعمان محدود، مصارفمان نامحدود است
350 هزار اشتغال صنعتی مستقیم در شهرک های صنعتی استان تهران ایجاد شده است. مدیر عامل شهرک های صنعتی با بیان اینکه در برخی از واحدهای صنعتی مستقر در تهران 5 نفر و در  برخی دیگر واحدهای بیش از 3 هزار نفر  مشغول به کار هستند، ادامه اداد : بررسی های آماری نشان می دهد که هر واحد صنعتی  به طور متوسط حدود 22 نفر شغل ایجاد کرده است .به گفته او ایجاد هر شغل پایدار صنعتی به طور متوسط 250 تا 300 میلیون تومان آب می خورد و تامین این حجم از اعتباری بدون حمایت امکان پذیر نیست. با این وجود این مقام مسئول در شهرک های صنعتی معتقد است که قرار نیست تمامی بنگاه های اقتصادی مورد حمایت نظام بانکی قرار گیرد.پرنیان با بیان اینکه منابع بانک ها محدود اما مصارف آنها نامحدود است، افزود: حمایت از واحدهای صنعتی صادرات محور و دارای ارزش افزوده باید اولویت اصلی بانک ها باشد.

لینک کوتاه
تکالیف بانک ها رونق تولید تهرانی ها دریافت تسهیلات رونق تولید