وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که شرکت هواپیمایی ایران‌ایر باید سودده و پربازده شود و از طریق سهام دارای ارزش در فرآیند خصوصی‌سازی به بخش خصوصی واگذار شود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، محمد اسلامی در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر که صبح امروز در محل این شرکت هواپیمایی برگزار شد با بیان این‌که باید ارزش سهام ایران‌ایر افزایش یابد نه این‌که همانند بسیاری از مجموعه‌های ارزشمند جمهوری اسلامی ایران فاقد ارزش شده و پس از آن با قیمتی نازل خریداری شود، اظهار کرد: باید از طریق مکانیزم بازار سرمایه کارآمدی ایران‌ایر به حداکثر برسد و دولت بتواند از این طریق تکلیف قانونی خود را در زمینه‌ی خصوصی‌سازی این شرکت به سرانجام برساند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که ایران‌ایر یکی از ظرفیت‌های ارزشمند کشور است و تمامی ایرانیان شرکت کامل پرچم خود را دوست داشته و به آن افتخار می‌کنند، گفت: امیدوار هستیم این شرکت هواپیمایی همواره در اوج باشد و با عزت و کارآمدی فعالیت کند.

وی با تاکید بر این‌که حمایت و همدلی همه‌جانبه یکی از الزامات موفقیت ایران‌ایر است، خاطر نشان کرد: چنانچه از تعهد خدمتی غافل شویم و به نیروی انسانی خود بی‌توجه باشیم به طور حتم شکوفایی رخ نخواهد داد، بنابراین باید با توجه به منابع انسانی، نرم‌افزار و سخت‌افزار بتوانیم به بهترین شکل ممکن عمل کنیم.

اسلامی با بیان این‌که تغییرات مدیریتی به طور طبیعی وجود دارد و مهم این است که این تغییرات رو به جلو باشد، گفت: کشور ما با دشمن‌ستیزی بی‌حد و مرز استکبار جهانی روبه‌روست و دشمن همواره سعی کرده وضعیت ما را سخت و پیچیده‌تر کند و در عین حال مردم را مأیوس کند، اما طی 40 سال گذشته جمهوری اسلامی ایران نشان داده با استفاده از ظرفیت خود می‌تواند ادامه‌ی حیات دهد و همواره کشورهای خارجی به این پتانسیل ایران اذعان داشته‌اند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که ظرفیت‌های صنعت هواپیمایی کشور بالاست، ادامه داد: امیدوار هستیم در دوران جدید مدیریتی در شرکت هواپیمایی ایران‌ایر بتوانیم نقش متفاوتی ایفا کنیم و هما در مسیر شکوفایی قرار گیرد.

وی مهم‌ترین آفت یک مجموعه را شکل‌گیری جزایر و گروه‌بندی‌ها دانست و خاطر نشان کرد: باید بدانیم که در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و آمریکایی‌ها بارها از این عبارت استفاده کردند، بنابراین کشور در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد و دشمن تمام تلاش خود را به کار گرفته و منافع ملی ایران را هدف قرار داده است.

به گزارش ایسنا، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر آخرین میزان بدهی انباشته هواپیمایی هما، اظهار کرد: بدهی انباشته هما از سال 64 بوده است که شامل بدهی دولت به هما و بالعکس است که از ظرفیت قانون بودجه 97 استفاده کردیم و 1645 میلیارد تومان با توجه به مصوباتی که در سلسله‌مراتب داریم، این رقم را مدنظر قرار داده و تسویه حساب کردیم.

اسلامی اعلام کرد: سال 1398 اولین سالی خواهد بود که هما زیان انباشته در دفاترش نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در زمینه رونق تولید در سال جاری پنج محور تعریف شده است، گفت: در اولین محور قرار است که ظرفیت ساخت داخل صنایعی که سامانه حمل و نقل تولید می‌کنند افزایش‌یابد و در همین راستا 27 اسفندماه سال گذشته قراردادی داشتیم که مصوبه آن روز گذشته اعلام شد و قرار است 9 شرکت واگن‌ساز با 16 شرکت حمل و نقلی بار و مسافر ریلی تفاهم امضا کنند تا یک‌هزار دستگاه واگن و لکوموتیو و ملحقات در سال 98 توسط این شرکت‌های داخلی تولید شود و این گام اساسی برای صنعت ریلی خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در صنعت پشتیبان صنایع هوایی نظیر صنعت راداری و صنایع ناوبری هم قطعاتی که در داخل تولید می‌شود از این ظرفیت داخل استفاده می‌کنند و علاوه بر این با سازمان صنایع دریایی ایران تفاهم کردیم از محل وجوهات اداره شده 250 دستگاه شناور برای ما تولید کند.

وی با اشاره به اینکه شتاب دهی به پروژه‌ها دومین محور است، گفت: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این حوزه مهم است که امیدواریم در سال جاری 400 کیلومتر آزادراه افتتاح کنیم تا رونقی در حوزه عمران رخ دهد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه مسکن، تکمیل و تحویل مسکن مهر آغاز شده است و پروژه 400 هزار واحدی سطح کشور را آغاز کرده‌ایم و امیدوار هستیم با وجود این نشانه‌ها نشانه به بازار و سازندگان شاهد رونق تولید مسکن باشیم.

اسلامی با بیان اینکه مورد بعد، بحث ارزیابی زمین و تعیین سهم زمین در قیمت تمام شده مسکن است، گفت: قرار است این را از سبد سازنده خارج کنیم تا نخواهد خرید زمین انجام دهد و ما زمین را به صورت مشارکت تعیین کنیم که این به خودی خود مشوق است.

وی با اشاره به اینکه در 16 اسفندماه سال گذشته در شورای پول و اعتبار مصوب شد که سهم وامی که به سازنده تعلق می‌گیرد 65 درصد افزایش یابد که برای فرد و زوجین است و قابل انتقال به خریدار است، اظهار کرد: همچنین با ایجاد سیاستی مشترک بین بانک مسکن و بنیاد مسکن به صورت کارگزاری، کارت اعتباری مصالح به مردم و سازندگان مسکن اختصاص می‌یابد تا در خرید انبوهی که انجام شود و خریدهای قابل ملاحظه بتوان آن تخفیف را در قیمت تمام شده مسکن برای متقاضیان و سازنده‌ها مؤثر کرد و در عین حال کارخانه‌های تولید از رکود خارج شود و رونق تولید در مصالح ساختمانی رقم بخورد.

صبح امروز مراسم تکریم و معارفه فرزانه شرف‌بافی مدیرعامل اسبق شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و معارفه تورج دهقانی زنگنه مدیرعامل جدید این شرکت هواپیمایی با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و نیز جمعی از مقامات صنعت هواپیمایی کشور در محل این شرکت هواپیمایی آغاز شد.

یکشنبه شب بود که در جلسه هیأت دولت کاپیتان تورج دهقانی زنگنه به سمت مدیرعاملی هما منصوب شد تا جایگزین فرزانه شرف‌بافی مدیرعامل پیشین این شرکت هواپیمایی شود.

لینک کوتاه
ایران‌ایر ارزش بالا بخش خصوصی واگذار

اخبار مرتبط