از کالاهای پرمصرف ماه رمضان گرفته تا خوراکی‌های مخصوص این ماه، هر کدام به‌نوعی در طول یک سال گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. امسال برای سفره‌های سحر و افطار چقدر باید خرج کنیم؟

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، ماه رمضان در پیش است و تقاضا برای مواد غذایی در فاصله کوتاهی از عید نوروز افزایش یافته است. اقلام پرمصرفی که این روز‌ها مشتریان زیادی دارند، به گفته سید یاسر رایگانی، سخنگوی تعزیرات حکومتی اقلامی مانند لبنیات، قند و شکر، مواد پروتئینی، برنج و سبزیجات هستند. این سازمان اعلام کرده اگر قیمت‌گذاری این کالا‌ها انجام شده باشد، امکان نظارت بر آن‌ها وجود خواهد داشت.
صرف‌نظر از نظارت، قیمت این کالا‌های پرمصرف از رمضان سال گذشته تاکنون رشد داشته و مقایسه قیمت‌ها نشان خواهد داد این تغییر چه تأثیری بر سفره‌های سحر و افطار روزه‌داران گذاشته است. رمضان سال گذشته، از 27 اردیبهشت 1397 آغاز شد؛ آخرین قیمت‌های موجود در سال جاری هم مربوط به فروردین 1398 هستند که مرکز آمار ایران، متوسط آن‌ها برای مناطق شهری کشور را منتشر کرده است.
*لبنیات
یک لیتر شیر پاستوریزه در رمضان سال گذشته به‌طور متوسط حدود 2900 تومان قیمت داشت که در سال جاری به حدود 4700 تومان رسیده که به معنای افزایش بیش از 66 درصدی است. افزایش قیمت شیر به‌عنوان ماده اولیه سایر فرآورده‌های لبنی، بر قیمت ماست، پنیر و کره نیز تأثیر گذاشته است. سال گذشته قیمت یک کیلوگرم ماست پاستوریزه تقریباً 4000 تومان بوده که با افزایش بیش از 52 درصدی به 6000 تومان در سال جاری رسیده است. هر قالب نیم‌کیلویی پنیر هم از حدود 6000 تومان به حدود 9000 تومان رسیده که به معنای رشد قیمت 50 درصدی است. کره 100 گرمی هم با بیش از 34 درصد افزایش قیمت از 3400 تومان به حدود 4600 تومان افزایش قیمت داشته است.
*قند و شکر
افزایش قیمت قند و شکر بیش از 50 درصد بوده است. سال گذشته قیمت هر کیلوگرم قند در آستانه ماه رمضان حدود 4100 تومان بوده که با رشد تقریباً 71 درصدی به 7000 تومان رسیده است. شکر هم با حدود 86 درصد رشد قیمت، از کیلویی 3300 تومان به 6200 تومان افزایش یافته است.
*پروتئینی‌ها
مواد پروتئینی رکورددار افزایش قیمت در طول یک سال اخیر هستند و قیمت‌های متوسط این گروه، بر اساس آنچه مرکز آمار ایران منتشر کرده رشد بیش از 100 درصد را تجربه کرده است. رمضان سال گذشته هر کیلوگرم گوشت گوسفندی 44 هزار و 800 تومان قیمت داشت، اما امسال با همین مبلغ، کمتر از نیم کیلوگرم گوشت قابل خریداری است. قیمت یک کیلوگرم گوشت گوسفندی با افزایش حدود 127 درصدی نسبت به سال گذشته، به بیش از 100 هزار تومان رسیده است. گوشت گاو و گوساله هم با رشدی 132 درصدی از کیلویی حدود 40 هزار تومان به 94 هزار تومان رسیده است.
در گروه مواد پروتئینی، کمترین رشد قیمت مربوط به مرغ است که البته، آن هم بیشتر از 50 درصد بوده است. قیمت هر کیلوگرم مرغ از 7800 تومان در سال گذشته با رشدی تقریباً 84 درصدی به حدود 14 هزار و 500 تومان رسیده است.
*برنج
در بین کالا‌های پرمصرف ماه رمضان، قیمت برنج رشد کمتری داشته، اما همین رشد کمتر نیز، حداقل حدود 16 درصد بوده است. قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی در اردیبهشت 1398، حدود 13 هزار و 700 تومان بوده که با 27 درصد رشد، به 17 هزار و 400 تومان رسیده است. برنج خارجی نیز با حدود 16 درصد رشد قیمت، از کیلویی 7600 تومان، به کیلویی 8900 تومان افزایش یافته است.
*خوراکی‌های مخصوص ماه رمضان
علاوه بر کالا‌های پرمصرف، مواد غذایی دیگری نیز هستند که به‌طور خاص برای ماه رمضان تهیه و عرضه می‌شوند. خرما، زولبیا و بامیه و آش و حلیم در این گروه قرار دارند. زولبیا و بامیه با افزایش 6000 تومانی نسبت به سال گذشته، کیلویی 20 هزار تومان عرضه می‌شود. قیمت آش و حلیم که توسط اتحادیه کبابی، حلیم و آشپزندگان مشابه تعیین می‌شود، به کیلویی 25 هزار تومان رسیده است. البته این قیمت آش و حلیم ساده است و ممکن است فروشندگان برای اضافه کردن مخلفات، مبالغ بیشتری درخواست کنند. هر کیلوگرم آش شله قلمکار و حلیم ساده در سال گذشته، 14 هزار تومان و هر کیلوگرم آش رشته ساده، 13 هزار تومان عرضه می‌شد.
قیمت‌های بازار خرما در آستانه ماه رمضان، مانند سایر کالا‌های پرمصرف، در حال افزایش است؛ به‌طوری که دولت برای کنترل قیمت، ممنوعیت صادرات خرما را اعلام کرده است. افزایش نرخ ارز، انگیزه صادرات کالا‌ها را افزایش داده، اما این تمایل برای افزایش صادرات با تأثیر بر قیمت‌های داخلی، مصرف‌کنندگان را با قیمت‌های بالا در بازار مواجه می‌کند و بخشنامه‌های موقتی هم بدون برنامه‌ریزی جامع برای مدیریت ارزی، صرفاً در مقاطع کوتاهی تأثیرگذار خواهند بود. پیش از نوسان نرخ ارز در کشور، هر کیلوگرم خرمای پیارم حدود 25 هزارتومان و مضافتی بم 12 هزارتومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسید، اما اکنون قیمت هر بسته خرمای مضافتی در بازار داخلی بیش از 35 هزار تومان شده است.

لینک کوتاه
روزه‌داری سفره‌های کوچک‌تر مصرف کنندگان

اخبار مرتبط