معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: طی 15 سال گذشته میزان صادرات غیرنفتی کشور از پنج میلیارد به 50 میلیارد دلار افزایش یافته است.

به گزارش نسیم اقتصاد، ایرنا نوشت: محمدرضا مولودی ظهر پنجشنبه در نخستین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان قزوین در سال 98 ، افزود: طی مدت یاد شده 325 قلم کالا توسط 315 صادرکننده شاخص ایران به کشورهای جهان صادر شده است .
این مسئول با اشاره به اینکه مکانیسم‌های موجود برای تجارت کشور مناسب نیستند، افزود : در صورتی که امسال صادرات نفت کاهش یابد، باید صادرات غیرنفتی جایگزین آن شود که در این راستا باید تدوین قوانین و شکل گیری ساختار جدید با حضور سران سه قوه صورت گیرد.
معاون وزیر صمت یادآور شد : بر اساس گزارش‌های جمع آوری شده 15 کشور همسایه می‌توانند کاستی‌های موجود کشور را در زمان تحریم جبران کنند بنابراین در گام نخست ظرفیت های صادراتی و وارداتی تمامی استان های کشور برای ارتباط بیشتر با این کشورها مورد شناسایی و ارزیابی قرار گرفت.
مودودی با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی همه باید در صدد خنثی سازی توطئه ها باشیم، گفت: خوشبختانه ظرفیت‌های صادراتی قابل توجهی در کشور وجود دارد و در این راه باید به بخش خصوصی بیشتر اعتماد کرد.
وی گفت: از سال 38 تا 96 درآمد منابع نفتی کشور 2 هزار میلیارد ریال بود که اگر 10 درصد آن به صورت هدفمند در حوزه صادرات سرمایه‌گذاری می شد، امروز با مشکلات کمتری مواجه بودیم.

معاون وزیر افزود: متاسفانه در 40 سال گذشته هیچ ساختار علمی و دانشگاهی برای مقابله با جنگ اقتصادی و یک نقشه راه برای مقابله با آن در کشور ارائه نشده است .
مودودی با بیان اینکه امروز طرف مقابل ما در حوزه جنگ اقتصادی تمامی رخدادهای منطقه را به صورت روزانه مورد رصد قرار می دهد، تاکید کرد: با توجه به اینکه ایجاد نارضایتی عمومی و تزلزل ساختار سیاسی و اجتماعی از جمله اهداف دشمن از وضع تحریم است، برنامه مناسبی برای افزایش مقاومت در برابر آن ارایه نکرده ایم.
این مسئول اقتصادی یادآور شد: خوشبختانه با راه‌اندازی شورای راهبری بخش صادرات غیر نفتی توانسته ایم تمامی دیدگاه های صادرکنندگان شاخص کشور را در این حوزه دریافت و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.
مودودی، تکثر بخشنامه های مربوط به حوزه صادرات را ناشی از نظام بروکراسی حاکم دانست و گفت: باید بپذیریم که بازار داخلی نیازهایی دارد که نمی توان با بحران سازی آن را مرتفع ساخت .

لینک کوتاه
افزایش صادرات غیرنفتی کشور ۵۰ میلیارد دلار

اخبار مرتبط

نظرات شما