رضا رحمانی، وزیر صنعت،معدن و تجارت و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه نمایشگاه کتاب، موضوعات و مشکلات کاغذ، چاپ و نشر را بررسی کردند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از شاتا، در این نشست که پس از بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب مسائلی مانند تهیه کاغذ مورد نیاز ناشران،تهیه مواد مورد نیاز صنعت چاپ و مطبوعات بررسی شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از این نمایشگاه و در پاسخ به درخواست مدیران نشر برای اتخاذ تصمیم درباره قیمت کاغذ، از پیگیری برای کنترل افزایش قیمت کاغذ خبر داد.

رضا رحمانی در حاشیه بازدید از سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران با بیان اینکه استقبال خوبی از نمایشگاه شده است و انتشارات داخلی و خارجی نیز حضور پررنگی در نمایشگاه امسال داشتند، گفت: قیمت کتاب در سال جدید افزایش یافت که دلیل آن بالارفتن قیمت کاغذ است و در این رابطه با وزیر فرهنگ و ارشاد مذاکراتی داشتیم تا این مشکل حل شود.

او با اشاره به اختصاص ارز 4200 تومانی به کاغذ در سال 97 افزود: امسال هم تلاش می کنیم با اجرای اقداماتی از افزایش قیمت کاغذ و در نتیجه کتاب، جلوگیری کرده و به بازار نشر کتاب کمک کنیم.

گفتنی است سال گذشته قیمت کاغذ افزایش 463 درصدی داشت. این در حالی است که فهرست اولیه منتشر شده توسط بانک مرکزی از تخصیص ارز به واردکنندگان کاغذ نشان می‌داد، در مجموع 203 شرکت واردکننده کاغذ 133 میلیون یورو ارز دولتی برای واردات کاغذ تحریر، گلاسه، مقوایی و کاغذ روزنامه دریافت کرده اند. از این میزان در مجموع 34 میلیون و 254 هزار 353 یورو ارز دولتی برای واردات کاغذ روزنامه به 23 شرکت تخصیص داده شده بود.

در جدیدترین ماجرای مربوط به کاغذ، هومان حسن پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران طی یک نشست خبری در 20 اسفند گذشته با اشاره به واردات 200 هزار تن کاغذ با ارز دولتی در سال 97، گفت: از این میزان تنها 14 هزار تن توزیع شده و در خصوص گم شدن 184 هزارتن باقی مانده، هیچ فردی پاسخگو نیست.

در سال 1397 قیمت هر بند کاغذ 463 درصد رشد داشته و همین عامل باعث آب رفتن صفحات روزنامه‌ها و افزایش قیمت کتاب شد، حال آنکه دولت برای جلوگیری از ورود نوسانات ارز به بازار کاغذ و افزایش قیمت کاغذ، تنها در 4 ماه نخست سال گذشته در مجموع به 203 شرکت واردکننده کاغذ، 133 میلیون یورو ارز دولتی تخصیص داد که به گفته فعالان بازار کاغذ رقم قابل توجهی جهت واردات می‌باشد. نتیجه این تخصیص ارز دولتی تا 20 اسفند ماه 1397 افزایش قیمت کاغذ و باز شدن پرونده‌های قضایی مختلف در این رابطه بود.

لینک کوتاه
نشست وزاری صنعت و ارشاد بررسی مشکلات کاغذ

اخبار مرتبط

نظرات شما