اساتید دانشگاه درواکنش به اظهارات توکلی : سیاسی کردن مسائل اقتصادی درست نیست . متاسفانه جریان هایی درحال تشویش اذهان مردم هستند

به گزارش نسیم اقتصاد، احمد توکلی عضومجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این پرسش که در بانک مرکزی چه می‌گذرد ؟ معتقد است؛ بانک مرکزی در آخرین اقدام که انجام داده است تمام دارایی باقی مانده تعاونی منحله ثامن الحجج را که طبق قانون متعلق به بانک مرکزی بود را برای نجات سپرده‌گذاران این موسسه به یک بانک خصوصی واگذار کرده است.
این درحالی است که طی بررسی های صورت گرفته هیچ گونه اموال و دارایی تا کنون به این بانک خصوصی واگذار نشده است و این ادعا در حالی از سوی احمد توکلی مطرح می شود که اگر بانک مرکزی تنها براساس خط اعتباری سپرده ای با عاملیت یک بانک خصوصی سپرده های صدها هزار نفر ازسپرده گذاران ثامن الحجج را پرداخت نمی کرد، جو نامناسب اقتصادی و سیاسی بدی بر کشور حکمرفا می شد؛ همچنین باعث می شد که مردم اعتمادشان را به نظام مالی کشور ازدست بدهند.
 
در این میان کارشناسان و منابع مطلع بانک مرکزی در توضیح جزئیات اقدامات این نهاد درباره موسسه ثامن الحجج معتقدند: میزان سپرده نزد این موسسه مالی و اعتباری 12هزارمیلیاردتومان و دربهترین و خوش بینانه ترین برآوردها میزان دارایی این موسسه کمتر از شش هزارمیلیاردتومان بود. این درحالی است که تاکنون حدود 99/9 درصد سپرده گذاران بدون هیچ تبعیضی سپرده های خود را از این بانک خصوصی دریافت کرده اند.
 
در همین ارتباط قاسم انصاری رنانی استاد دانشگاه علامه طباطبایی درمورد صحبت های  اخیراحمد توکلی درباره بانک مرکزی و یک بانک خصوصی گفت : برخلاف اظهارات توکلی که سروسامان دادن به یک موسسه تعاونی را توسط بانک مرکزی اقدامی خیانت آمیز دانسته اما باید گفت که اگر بانک مرکزی با واگذاری عاملیت یک بانک خصوصی این کار را نمی کرد جو نامناسب سیاسی در کشور حاکم می شد و مرتبا از داخل کشور فیلم هایی برای آنسوی مرزها گرفته می شد و این یعنی دامن زدن به فضای ناایمنی سیاسی در کشور. همچنین باعث می شد که مردم اعتمادشان را به نظام مالی کشور ازدست بدهند.
 
رنانی افزود : درست است که مردم نباید به موسسات مالی و اعتباری و به سودای سود بیشتر سپرده های خود  را درمعرض ریسک قرار می دادند اما بانک مرکزی و یک بانک خصوصی قدرتمند به عنوان حافظ پول مردم توانستند از سرمایه های مردم حفاظت کنند و بسیاری از سپرده های مردم را به آنها برگرداند که گفته شده است بیش از 99/9 درصد از سپرده گذاران ثامن الحجج تاکنون به پول خود رسیده اند.
 
این اقتصاددان معتقد است: رشد قارچ گونه موسسات مالی در سال های گذشته باعث متضرر شدن بسیاری از مردم شد اما بانک مرکزی و یک بانک خصوصی باعث شدند تا جلوی بسیاری از تجمعات مردم و نارضایتی سپرده گذاران حل شود و اعتماد به نظام بانکی تا حد زیادی ترمیم شود.
 
از سویی دیگر ابراهیم رزاقی استاد دانشگاه تهران درمورد اظهارات احمد توکلی درباره گفت: بانک مرکزی برای کمک به وضعیت اقتصادی نابه سامان سال گذشته و به منظور کمک به سپرده گذاران زیان دیده از تعاونی ثامن الحجج اقدام خوبی انجام داد و بسیاری از مردم زیان دیده را به حق و حقوقشان رساند و باعث شد تا نظام مالی و بانکی کشور به ثبات برسد با آنکه بارها به مردم هشدار داده شده بود که این قبیل تعاونی ها که سود غیرمجاز دارند قابل اعتماد نیستند اما با این حال نسبت به رفع زیان مردم تلاش کرد و به واسطه یک بانک خصوصی خوش نام مردم را به تمام حق و حقوقشان رساند.
 
او با بیان بیان این که نباید با اظهارات این چنینی آب به آسیاب دشمن ریخت افزود: درزیان دیدن سپرده گذاران ثامن الحجج تاحد زیادی نیز خود مردم مقصر بودند؛ چرا که آنها با علم به ریسک پذیربودن فعالیت آنها و خارج از عرف سود دادن آنها اقدام به سپرده گذاری کردند اما بانک مرکزی برای سروسامان دادن به وضعیت اقتصادی مردم و بازگشت سرمایه اجتماعی مردم به نظام بانکی توسط یک بانک خصوصی توانست بیش از 99/9 درصد سپرده های مردم را از تاکنون پرداخت کندومردم را به حق و حقوقشان برساند.
 
استاد دانشگاه تهران بیان کرد: متاسفانه جریان هایی درحال تشویش اذهان مردم و برهم ریختگی اقتصادی آن هم درشرایطی که درجنگ اقتصادی به سرمی بریم، هستند. همچنین با توجه به اینکه نظام اقتصادی ما تا حد زیادی بانک محور است بنابراین چنین اظهارنظرهای غیرکارشناسی و به دور ازمنطق های اقتصادی است و صرفا خلط مسائل اقتصادی با جهت گیری های سیاسی جناحی است.

لینک کوتاه
سیاسی کردن مسائل اقتصادی بانک مرکزی

اخبار مرتبط

نظرات شما