عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس عنوان کرد: آنلاین شدن دیوان محاسبات ما را در تصمیم سازی بهتر یاری می کند.

محمد حسینی عضو کمسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درمورد جلسه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه با روسای دیوان عالی کشور به خبرنگار نسیم اقتصاد از راه اندازی سامانه نظارت الکترونیک دیوان محاسبات خبر داد و گفت: تکمیل و راه اندازی طرح سامانه نظارت الکترونیک دیوان محاسبات با تلاش های انجام شده در سال 97 و براساس گزارش تفریغ بودجه سال 96 و دستگاه های اجرایی به صورت کامل تهیه و موردبهره برداری قرارگرفت.
وی ادامه داد: دراین جلسه که با حضور تعداد قابل توجهی از اعضای کمسیون درساختمان دیوان محاسبات برگزار شد ابتدا از این سامانه و چگونگی عملکرد آن بازدید شد. و شیوه هایی که امروز باتوجه به شرایط ایجادشده مبنی براینکه این فضای الکترونیکی مبتنی بر برقراری با تعداد زیادی از دستگاه های اجرایی به صورت آنلاین دراختیار حسابرسان دیوان و حسابرسان با استان های مربوطه است مورد بررسی قرار گرفت.
او بیان کرد: با توجه به اینکه احکام بودجه سالیانه توسط اداره کل تفریغ بودجه به صورت یک دستورالعمل مدون می شود و شیوه های دریافت اطلاعات در آن مشخص است پس از تصویر ان برای اجرا ابلاغ می شود از این رو همه حسابرسان درسطح کشور مکلف هستند اطلاعات موردنیاز خود را از دستگاه های اجرایی در سراسر کشور دریافت و براساس سیستم موجود تلفیق کنند و درنهایت گزارش حکم تبصره قانون بودجه نهایی و درکارگروه مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.به طوری که در صورت کاستی اطلاعاتی حسابرسان در سطح کشور مکلف به تکمیل آن هستند.
نماینده تفرش ، آشتیان و فراهان مجلس درمورد روند تکمیل این طرح گفت: بعد از آنکه گزارش از حکم تبصره قانونی بودجه مربوطه نهایی شد آماده برای طرح در هیات عمومی می شود و با اتفاق آرا مورد تصویب قرار می گیرد.
وی ادامه داد: طبق آئین نامه داخلی مجلس ، دیوان محاسبات مکلف است که گزارش تفریغ بودجه هرسال را تا پایان دی ماه سال بعد به مجلس ارائه کند.
او ادامه داد:یکی از نکات بسیار مهمی که  در این جلسه مطرح شد این بود که پس از ارائه گزارش تفریغ بودجه در مجلس ؛ برنامه زمان بندی شده ای در سامانه احصاء شد که ابتدا حسابرسان کل و مدیران کل سازمانی مکلف هستند که انحرافات مورد تایید هیات را درمدت 3 ماه تکمیل کنند و ایرادها را به دادسرا جهت رسیدگی ارسال کنند.

لینک کوتاه
دستگاه های نظارتی فسادهای اقتصادی متعدد توجیه تفریغ بودجه