تاکنون مجموع خسارت وارد شده درباره سیل از سوی دولت رسماً اعلام نشده است اما آنچه در اظهارات نمایندگان مجلس دیده می‌شود، میزان خسارت از مرز 30 هزار میلیارد تومان گذر کرده است.

سهیلا روزبان-  "مقابله با سیلاب اگر به درستی انجام شده بود، حالا خسارت ناشی از سیل نصف شده بود" هدایت فهمی کارشناس سابق منابع آب وزارت نیرو در حالی این خبر را به نسیم اقتصاد اعلام می کند که معتقد است نمی‌توان خسارت ناشی از سیل را از بین برد اما می توان آن را مدیریت کرد. حال اگر خسارت سیل را چیزی حدود 30 هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم اگر  اگر اقداماتی همچون لایروبی رودخانه ها به درستی انجام ، زیرساخت های شهری بر اساس اصول کارشناسی احداث شده بود ، پویش‌های گیاهی نابود نشده بودند ، هماهنگی لازم در دستگاه برای مدیریت سیل وجود داشت و در بستر رودخانه ها ساخت و ساز نمی شد ، خسارت ناشی از سیل امروز حدود 15 هزار میلیارد تومان بود  و با 15 هزار میلیارد تومان حاصل از مدیریت درست می توان  بودجه سلامت کشور را 50 درصد بیشتر کرد یا با آن 5 هزار کارخانه جدید احداث  و برای  3 هزار نفل شغل ایجاد کنیم یا 15 هزار مدرسه بسازیم.
 
خسارت سنگین تعرض به رودخانه در شیراز
اما چه شد ایرانی که با بحران خشک سالی دست و پنجه نرم می کردند به یکباره شاهد چنین حجم بارشی در ایران شدیم . رییس مرکز پژوهشگاه آب گستر در اینباره می گوید: معمولا در در اواخر روزهای زمستان و بهار بارش هایی ناشی از فعالیت مرکز کم فشار روی دریای مدیترانه و سودانی را شاهد هستیم . اما امسال این دو سامانه های بارشی هم زمان باهم وارد کشور شدند و افزایش شدید بارندگی ها در یک مدت زمان کوتاهی را رقم زدند. او البته معتقد است که تمام صدمات و خسارت هایی که  در روزهای گذشته در گلستان، شیراز، لرستان و خوزستان شاهد آن بودیم ناشی از افزایش بارندگی ها نیست. به عنوان مثال اگر به حریم رودخانه تعرض و دست درازی نمی کردیم سیل شیراز را نداشتیم .
 
سیل چقدر به اقتصاد ایران آسیب زد
گرچه تاکنون مجموع خسارت وارد شده درباره سیل از سوی دولت رسماً اعلام نشده است اما آنچه در اظهارات نمایندگان مجلس دیده می‌شود، میزان خسارت از مرز 30 هزار میلیارد تومان گذر کرده است. بر اساس بعضی از معدود برآوردهای اولیه، سیل تا به حال 153 هزار واحد مسکونی را تخریب کرده و به 872 هزار هکتار از اراضی زراعی و 108 هزار هکتار اراضی باغی خسارت زده است.همچنین بر اساس اظهارات برخی مسئولان رسمی، سیل در حوزه زیرساخت‌های جاده‌ای 1600 میلیارد تومان، محصولات کشاورزی 4,800 میلیارد تومان (تنها در دو استان گلستان و مازندران) و زیرساخت‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی 1,500 میلیارد تومان خسارت به بار آورده است.مجموع این اتفاقات در کنار بی‌خانمان شدن تعدادی از شهروندان بر اثر تخریب منازلشان باعث می‌شود بار مالی زیادی به دولت تحمیل شود؛ دولتی که در این شرایط موظف است از شهروندان خود در برابر بلایای طبیعی حمایت کند.
اما در حالی مدیریت نادرست سیلاب چیزی حدود 15 هزار میلیارد تومان خسارت بیشتر به اقتصاد  ایران تحمیل کرده که بسیاری از اقتصاد دان ها 1398 را سال سخت اقتصاد ایران توصیف کرده و به گفته نمایندگان مجلس ، بودجه 98 گشایش پرداخت چنین حجم خسارتی را  ندارد و باید از منابع صندوق توسعه ملی برای کمک به سیل زدگان و جبران خسارت آن استفاده کرد .
 
خسارت نبود مدیریت سیلاب معادل با حقوق 10 میلیون کارگر و یارانه 4 ماه ایران
حال اگر همانگونه که هدایت فهمی رییس مرکز پژوهشگاه آب گستر اعلام کرده به حریم رودخانه ها و بستر آب ها تعرض نشده بود  و زیرساخت های شهری به درستی ایجاد و رودخانه سر موقع لایروبی شده بودند و دستگاه برای مقابله با سیل آمده بوده و با یکدیگر هماهنگ کار می کردند حالا خسارت ناشی از سیل نصف یعنی چیزی حدود 15 هزار میلیارد تومان شده بود .
شاید بد نباشد که بدانید با 15 هزار میلیارد تومان خسارت نبود مدیریت مقابله با بلایای طبیعی چه کارهایی می توان انجام داد . جالب است که بدانید این رقم نصف بودجه سلامت کشور و معادل با بودجه سالانه شهرداری است . در واقع چنانچه حداقل دستمزد کارگران  حدود یک میلیون و 500 هزار تومان در نظر گیریم، خسارت نبود مدیریت مناسب سیلاب معادل حقوق 10 میلیون کارگر و یارانه حدود 330 میلیون نفر یا  یارانه 4 ماه 82 میلیون یارانه بگیر است.  
 
با خسارت سیل چند کارخانه و مدرسه می توان احداث کرد
اگر سرمایه اولیه برای راه‌اندازی یک کارخانه مواد غذایی و بهداشتی را چیزی حدود 3‌میلیارد تومان در نظر بگیریم، با خسارت ناشی از مدیریت نامناسب سیلاب می‌توان چیزی حدود 5 هزار کارخانه در ایران راه‌اندازی کرد. اگر در هر کارخانه به‌طور متوسط 70 نفر مشغول به کار شوند، چیزی حدود  350 هزار شغل ایجاد می‌شود.
بهتر است اینگونه بگوییم آنگونه که وزارت کار اعلام کرده متوسط هزینه ایجاد یک شغل در ایران حدود 50‌میلیون تومان است؛ به عبارتی با هزینه سوء مدیریت سیل می توانستیم 3 هزار شغل ایجاد کنیم . چنانچه هزینه احداث یک مدرسه را هم حدود یک میلیارد در نظر بگریم با این خسارت چیزی حدود 15 هزار مدرسه می توان احداث کرد.  
 
با خسارت سوء مدریت چقدر راه می‌توان ساخت؟
بد نیست بدانید درحال حاضر احداث هر کیلومتر راه روستایی به‌طور متوسط 4‌میلیارد تومان و احداث هر کیلومتر راه‌آهن 7‌میلیارد تومان هزینه دارد. یک حساب‌کتاب سرانگشتی به خوبی نشان می‌دهد با این خسارت می توان 3 هزار و 750 کیلومتر راه روستایی ، 2 هزار و 143 کیلومتر راه آهن  ایجاد کرد .

لینک کوتاه
کارشناس سابق منابع آب وزارت نیرو مدیریت خسارت سیل

اخبار مرتبط

نظرات شما