روند افزایش قیمت مواد غذایی در بازار در سال جدید نیز ادامه یافته است به طوری که پس از گران شدن قیمت پیاز، این‌بار قیمت گوجه فرنگی در روزهای اخیر دو برابر افزایش را نشان می‌دهد.

گوجه فرنگی از جمله محصولاتی در بازار ایران بود که در اواخر سال 97 هم با افزایش قیمت روبرو شد و در نهایت صادرات این محصول ممنوع اعلام شد اما نه تنها قیمت گوجه فرنگی به قیمت پیش از گرانی‌ها بازنگشت بلکه پس از آزاد اعلام شدن صادرات این محصول، دوباره قیمت گوجه فرنگی گران شد.
بررسی‌ها در سطح میادین میوه و تره بار نشان از آن دارد که قیمت گوجه فرنگی در چند روز اخیر رشدی در حدود دو برابر داشته و این در حالی است که عرضه این محصول کاهش یافته است.

دلالان بازار را متلاطم کرده اند
در همین ارتباط نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با نسیم اقتصاد با اشاره به افزایش قیمت پیاز و در پی آن گوجه فرنگی در بازار اظهارداشت: گوجه فرنگی از نرخ 1500 تومان رشد قیمتی حدود 7 هزار تومان را در بازار تجربه می کند.
وی؛ با اشاره به دلایل گرانی این محصول در بازار اذعان داشت:  به دلیل اینکه قیمت محصولاتی نظیر پیاز و گوجه در خارج از کشور بسیار بالاتر از ایران است از این رو دلالان برای کسب سود نسبت به صادرات این محصولات اقدام می کنند.
افضلی، افزود: همزمان با ممنوعیت صادرات پیاز اکنون ما با افزایش صادرات گوجه و افزایش بی رویه قیمت آن در بازار مواجه هستیم.
افضلی؛ با تاکید بر لزوم اجرای سیاستهای صحیح تنظیم بازار گفت: در صورتی که بازار داخلی تنظیم شود و تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار شود قیمت ها مناسب تعیین می شود و تولید کننده و مصرف کننده متضرر نمی شوند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یاد آور شد: اکنون که کشور به لحاظ افزایش قیمت ارز در شرایط استثنایی قرار دارد باید سیاست نظارت و تنظیم بازار به درستی انجام شود. به طوری که در صورت تامین نیاز داخل مازاد محصولات تولیدی صادر شود.
وی، افزود : در فصل فعلی با کمبود محصولات کشاورزی مواجه هستیم در نتیجه ضروری است تا با اعمال روشهای منطقی اقلام مورد نیاز مردم تامین شود.

ناچاریم به سمت نهضت گلخانه حرکت کنیم
از سویی دیگر، عبدالله حاتمیان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در گفت و گو با نسیم اقتصاد با اشاره به افزایش قیمت گوجه فرنگی در پی افزایش قیمت پیاز بر لزوم اجرای صحیح سیاست تنظیم بازار در کشور تاکید کرد و گفت: تنظیم بازار در صورتی به درستی اجرایی می شود که فرصت تطبیق تولید با نیاز جامعه فراهم شود. از سویی دیگر نیز باید قاچاق مرزی محصولات متوقف شود و محدودیتی در زمینه واردات نداشته باشیم ، این در حالیستکه ما هم اکنون در همه این زمینه ها با محدودیت مواجه هستیم.
وی، در ادامه صادرات غیر مجاز و افزایش قاچاق محصولات کشاورزی را از دلایل عمده افزایش قیمت محصولاتی نظیر گوجه عنوان کرد و گفت: در صورتی که سیاست تنظیم بازار به درستی اجرایی نشود روند افزایش قیمت محصولات کشاورزی ادامه خواهد یافت.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این که ایران با مشکل نقل و انتقالات بانکی در زمینه واردات نیز مواجه است افزود: اکنون نمی توان کمبودها را از طریق واردات جبران کرد. در این شرایط نه تنها وزارت جهاد کشاورزی بلکه هر نهاد دیگری مسئول تنظیم بازار شود نمی تواند بازار را تحت کنترل خود درآورد.
حاتمیان، با بیان اینکه بسیار بعید است که در سردخانه ها پیاز و گوجه فرنگی موجود باشد افزود: در این شرایط باید انگیزه قیمتی برای تولید کننده داخلی فراهم شود تا ما شاهد افزایش صادرات محصولات کشاورزی و تعادل در قیمت آنها باشیم.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، با تاکید بر لزوم توسعه گلخانه ها برای تامین نیاز داخل محصولات کشاورزی افزود : در حال حاضر یک گلخانه متوسط می تواند 300 تن گوجه فرنگی تولید کند در طول یک سال، این گلخانه به راحتی می تواند نیاز گوجه فرنگی یک شهرستان کوچک را تامین کند، از این رو با توجه به اهمیت تامین نیاز داخل در این شرایط ما ناچاریم به سمت نهضت گلخانه ای حرکت کنیم.
وی افزود: در کوتاه مدت وزارت جهاد کشاورزی میتواند با کنترل و نظارت شدید از قاچاق محصولاتی نظیر گوجه پیشگیری کند تا تعادل در بازار برقرار شود.

الگوی کشت به درستی اعمال نمی شود
همچنین علی خان محمدی عضو مجمع خبرگان کشاورزی در گفت و گو با نسیم اقتصاد با تاکید بر لزوم تعادل در روند عرضه و تقاضا در محصولاتی نظیر گوجه فرنگی اذعان داشت: عرضه و تقاضا باید طبق امار رسمی مصرف متعادل شود.

وی با اشاره به امار تولید 4 میلیون تن سیب زمینی در کشور اظهارداشت: همزمان با ارائه آمار اعلامی وزارت جهاد کشاورزی مبادی صادرات محصول را نیز باز گذاشته است بنابراین این احتمال وجود دارد تا شاهد افزایش قیمت این محصول نیز باشیم.
خان محمدی در ادامه افزود: همزمان با وقوع سیل در برخی از استانها شاهد صادرات محصولات کشاورزی هستیم این در حالیست که دولت نباید مبادی صادرات را باز بگذارد چرا که این مسئله موجب کمبود محصول در بازار می شود.
وی، با انتقاد از عملکرد مسئولان در سیاست های تنظیم بازار گفت: برنامه ریزان ما نمی توانند مقدار تولید و مصرف مردم را در کشور مدیریت کنند.
خان محمدی میزان مصرف محصول سیب زمینی را در کشور 4 میلیون و 800 هزارتن اعلام کرد و گفت: اعلام این آمار در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی حجم تولید را 6 میلیون  تن اعلام می کند. بنابراین ما باید نسبت به صادرات یک میلیون اقدام کنیم
وی با بیان اینکه در ایران الگوی کشت و مدیریت بازار به درستی صورت نمی گیرد گفت: تا زمانی که سو مدیریت ها اصلاح نشود نمی توان تعادل در بازار برقرار کرد.
خان محمدی افزود: در حال راه های ارتباطی ایران به سمت عراق مسدود شده است به طوری که ماشین های حمل گوجه در مسیر ایلام متوقف شده است از این رو پیش بینی می شود قیمت گوجه متعادل شود .
خان محمدی با اشاره به افزایش قیمت گوجه فرنگی گفت: قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی  به 7000 تا 7500 تومان در سطح شهر رسیده است که یکی از دلایل آن کمبود در سطح میدان میوه و تره بار است.
وی یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت گوجه فرنگی را صادرات اعلام کرد و افزود : امسال نسبت به سال گذشته 125 درصد افزایش صادرات داشته ایم  که در افزایش قیمت تاثیر گذار بوده و ما خواستار کنترل صادرات به منظور تنظیم بازار داخلی شده‌ایم البته در گذشته نیز اتحادیه بارفروشان، طی نامه‌ای این درخواست را کرده بود که متاسفانه تاکنون به این درخواست ترتیب اثر داده نشده است.

لینک کوتاه
قاچاق عامل اصلی گرانی گوجه فرنگي جهاد كشاورزي تنظيم بازار

اخبار مرتبط

نظرات شما