در حالی که زنگ هشدار کمبود آب برای نزدیک به 10 استان کشور به صدا در آمده است این زنگ خطر بیشتر از هراستان دیگری برای استان مازندران پرصداتر است.

 با زمزمه های انتقال آب از خزر به سمنان و فلات مرکزی که از مدت ها پیش به چالشی بزرگ برای نقاط مرطوب و پرآب در استان های شمالی کشور تبدیل شده و با وجود همه هشدارهای کارشناسان محیط زیست مبنی بر اثرات مخرب اکوسیستم براین دریاچه مهم اما این طرح با جهت گیری های خاصی همچنان دنبال می شود.
*ماجرا از کجا شروع شد؟
طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی و حتی اتصال آن به خلیج فارس و دریای عمان حدود 25 سال پیش مطرح شد و اگرچه در برخی از سال ها به فراموشی سپرده شد اما در دولت دهم دوباره در دستور کار قرار گرفت و کلید خورد. براساس این طرح مقرر شد در فاز اول این طرح، آب دریای خزر را از طریق ساری به سمنان و از آنجا به مناطق مرکزیرسانده شود. در فازهای بعدیاین طرح را تا خلیج گرگان گسترش داده تا از آنجا آب خزر به استان های خراسان انتقال داده شود. البته بر اساس این طرح مقرر شد، دولت سالانه حدود 500 میلیون متر مکعب آب به کویر مرکزی کشور منتقل کند و شیرین سازی آن هم در سواحل دریای خزر یعنی مبدا انتقال انجام گیرد.
پیش از این نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی هم با انتشار نامه ای با این طرح مخالفت کرده و کمیسیون تلفیق بودجه مجلس هم این طرح را از ردیف های بودجه سال 97 حذف کرد اما در روزهای اخیر در نظر گرفتن ردیف بودجه در لایحه پیشنهادی دولت برای سال 98 برای اجرای انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران به اما و اگرهای جدید دامن زده است.تا آنجا که روحانی در مراسم تحویل لایحه بودجه 98به مجلس از اجرای طرح‌های انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به مناطق مرکزی ایران سخن گفت اما اشاره‌ای به طرح انتقال آب از خزر به سمنان نکرد؛ هرچند کمی پیش از آن در سفر استانی به سمنان از حل مشکلات اجرای این طرح خبر داده بود و وعده انتقال آب به استان را به مردم سمنان داد درحالیکه فعالان محیط زیست هنوز نگران اجرای این طرح هستند؛ طرحی که ظاهراً برخی مسئولان دولتی از جمله شخص رئیس‌جمهور بر اجرای آن تأکید دارند.
محمد دامادی، رییس کمیته آب کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی دراین مورد به خبرنگار "نسیم اقتصاد" گفت: درحال حاضر با توجه به کمبود آبی که احساس می شود فلات مرکزی نیاز به انتقال آب دارد. البته اینیک اصل انکارناپذیر است که باید هرچه زودتر این مسئله رخ دهد.
این پروژه از زمان آقای احمدی نژاد مطرح شد که آب را از دریای خزربه سمنان انتقال دهند واز همان زمان فعالان محیط زیست این مسئله را نهی کردند که با ذکر دلایل مختلف ازجمله آنکه دریاچه خزر محیط بسته ای دارد و باوجود گونه های مختلف زیست محیطی مسئله انتقال آب به صلاح نیست. متاسفانه دولت قبل این هشدارها را جدی نگرفت و پیشنهاداتی را درردیف های بودجه ارایه کرد. به تبع آن در کمسیون تلفیق به همراه دیگرهمکاران موفق شدیم تا این طرح را صفر کنیم. البته  دلیل مخالفت مان با این مسئله صرفا مسائل منطقه ای نبود البته همان وقت ما این مسئله را مطرح کردیم که آب انتقالی باید شیرینشودو به جای خزر از دریای عمان و آب های آزاد هم منتقل شود.
نماینده ساری ادامه داد:حرف ما این است که ما براییک استان نمی توانیم کشور را فدا کنیم و با طرح یک پروژه بزرگ می توان مشکل بقیه استانها مانند خراسان، سیستان، یزد، کرمان و... حل کرد اما نه به این صورت که تمام زیرساخت ها تنها براییک استان (سمنان) شکل بگیرد. این موضوع کمی بی انصافی است.
محمد دامادی بیان کرد: آقای روحانی زمزمه انتقال آب از خزر را بعد ازآنکه این مسئله از ردیف بودجه ای دردولت قبل صفر شده بود مجددا مطرح کرد و حتی در سفراستانی اخیر خود درجمع مردم این قول را به مردم سمنان دادکه از خزر به سمنان آب منتقل کند. بلافاصله پس از طرح آن اعتراض ها شروع شد و بسیاری از کارشناسان به خاطر نداشتن مجوز زیست محیطی با اینطرح مخالفت کردند. بعدها مطلع شدیم ریس جمهور به صورت دستوری و کاملا غیرعلمی مجوزهای زیست محیطی را هم اخذ کرده است. درکنار این مسائل،کمیسیون تلفیق نیزیک بی احتیاطی انجام داد مبنی بر اینکه دولت 5میلیاردتومان برای مطالعه این طرح در بودجه در نظر گرفت و این کمیسیونهم آن را تصویب کرد.متاسفانه با این اتفاق شرایط کار سخت تر شد.
این عضو کمسیون عمران معقتد است: روزی که این طرح به تصویب کمسیون تلفیق رسید اعتراض ها مطرح شد و آقای ادیانی که عضو کمیسیون تلفیق مجلس است از رئیس جلسه، آقای مطهری اجازه طرح یک پیشنهاد را خواستند که درنهایت تعجب، این اجازه داده نشد و این مسئله به راحتی از دستور کار خارج شد. همینموضوع خشم بسیاری را موجب شد و برخورد فیزیکی آقای مطهری با بنده این درگیری را حادتر کرد. درحالیکه ایشان به جای برخورد قهری می توانستند درجایگاه رییس جلسه با دادن چند دقیقه تنفس و شنیدن پیشنهادهایا حتی علت اینکه چرا نباید این مسئله طرح شود مسئله را خاتمه دهند. البته لاریجانی قول بررسی در جداول را داد که البته من هم درپاسخ به ایشان متذکر شدم که این حرف مبنا ندارد چرا که جداول اصلا بررسی نمی شود .
نماینده مردم ساری و میاندرود اظهار کرد: این مسئله یک مطالبه عمومی است این حیثیت و آبروی ماست و نمی توانیم دست نگه داریم که دریای خزر را با سرنوشت تالاب های کشور مساوی کنیم. مردم به هیچ وجه این اجازه را نخواهند داد. مااین قانونی که با زور و فشار رای آورده است را به رسمیت نمی شناسیم و به جای هزینه کرد 14هزار میلیارد تومانبرایاین پروژهآن هم دروضعیت فعلی اقتصاد می توانند به بحران های دیگر مانند ارز ، گوشت ، خودرو و ... رسیدگی کنند.
دامادی ادامه داد: وقتی کسی رییس جمهور می شود درست است که رییس آن قوم است اما باید منافع ایران را درنظر بگیرند. صحبتی که درنطق خود در مجلس به آن اشاره کردم این بود که شما رییس جمهور ایران هستیدیا قوم خود؟ آیا باید فردی از این استان رییس جمهور شود تا آنجا آباد شود؟ شما چه اقداماتی برای جنوب کشور کردید؟
او بیان کرد:انتقال آب از خرز به سمنان امکان ندارد اتفاق بیفتد. مردم این استان اجازه انجام این طرح را نخواهند داد حتی شده زنجیره انسانی تشکیل دهیم این کار را می کنیم اما جلوی این طرح را خواهیم گرفت این به این معنی نیست که ما با سمنانی ها مشکل داشته باشیم بلکه مردم مازندران و دیگر استان های شمالی مراودات بسیاری با سمنانی ها داشته اند و بسیاری از مازندرانی ها درسمنان زندگی کرده و بالعکس.
عضو کمسیون عمران تاکید کرد: استان مازندران سالهاست که  لنگ 100 میلیارد تومان است. آقای رییس جمهور که مجوز زیست محیطی برایانتقال آب خزر می گیرد چگونه است که برای ساماندهی زباله ها کاری نمی کند؟ چرا یک بار گفته نشد که با وجود این همه کویر در  دشت گلستان چرا باید آب از اینجا تنها به سمنان برود؟

لینک کوتاه
14 هزار میلیاردتومان هزینه تراشی انتقال آب دریای خزر

اخبار مرتبط

نظرات شما