سلیمانی گفت: بهترین راه تامین‌مالی پروژه‌های نیمه تمام صنعتی، اوراق صکوک محسوب می‌شود که این امر در صنایعی همچون پتروشیمی ها دارای جدابیت بسیاری است.

به گزارش نسیم اقتصاد، محمد سلیمانی عضو گروه بازارهای مالی دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار نسیم اقتصاد در مورد راه‌حل‌های موجود برای تکمیل هرچه‌ سریع‌تر پروژه‌های در‌حال‌ ساخت و یا نیمه‌تمام پتروشیمی‌ها اظهار کرد: پتروشیمی یکی از صنایع پرسود محسوب می‌شود که با انتشار اوراق بهادار و صکوک، منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و در‌حال ساخت جذب می‌شود.
وی با بیان اینکه اوراق اجاره بهترین نوع صکوک برای تامین مالی پروژه‌هاست، تشریح کرد: با استفاده از این نوع اوراق علاوه بر تامین‌مالی پروژه ها منابع مالی به بخش‌های پیش‌بینی شده هدایت می‌شود.
کارشناس مسائل اقتصادی با تشریح اهمیت نشر اوراق بهادار صنایع پرسود‌ده، بیان کرد: پتروشیمی‌ها از صنایع پر‌سودده محسوب می‌شود که با انتشار اوراق بهادار آن ارز‌های خانگی از حبس خارج و در چرخه بازار گردش پیدا می‌کند.
وی بیان کرد: بخش‌زیادی از مجموعه‌های فعال در این صنعت جزء بخش خصوصی محسوب می‌شود بنابراین همراهی دولت و بخش خصوصی می‌تواند نقش بسیار موثری در تحقق این امر داشته باشد.
سلیمانی با اشاره به نقش بسزای دولت در گسترش اوراق بهادار این صنعت، گفت: دولت می‌تواند با ارائه ضمانت‌نامه های معتبر جذابیت بیشتری را برای سرمایه‌گذاری مردم در این بخش ایجاد کند.
وی تشریح کرد: متاسفانه اقتصاد کلان کشور با فراز و نشیب‌های بسیاری رو‌به‌روست و همین امر باعث توجه اقشار مختلف به سرمایه‌گذاری‌هایی با پایه خارجی ( همچون خرید و فروش ارز) شده است بنابراین پرداخت سود اوراق بهادار به نرخ ارز خاجی همچون یورو می‌تواند بسیار فراگیر و کاربردی واقع شود.

لینک کوتاه
اوراق صکوک تامین‌مالی پروژه‌های نیمه تمام صنعتی