وزیر اقتصاد گفت: رقم خالص صادرات غیرنفتی کشور در 11 ماهه امسال 40 میلیارد دلار و واردات کشور را 38.5 میلیارد دلار بوده که با توجه به مضایق و تنگناهایی که همه به آن واقف هستیم، این عملکرد بسیار مطلوب، رضایت بخش و امید آفرین است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرآنلاین، فرهاد دژپسند در نشست مشترک با استانداران سراسر کشور گفت: پیش نویس تفویض اختیارات وزارت اقتصاد در مورد جذب سرمایه‌گذاری خارجی تهیه شده و بزودی به تصویب نهایی می رسد.
 
وی افزود:  ما برای جلب سرمایه گذاری خارجی تشویق قائل می‌شویم و اصولا یکی از اصلی‌ترین ملاک‌های ما برای انتصاب و ابقای مدیران کل استانی، توانایی و عملکرد آنها در جذب این سرمایه‌ها است.
 
اخذ مالیات
 
دژپسند تصریح کرد: در مورد اخذ مالیات هم، اینگونه نیست که ما بخواهیم بی محابا، آن را افزایش داده یا بدون توجه به شرایط و اقتضائات منطقه‌ای و بومی و مشکلات اقتصادی، تولید کنندگان و فعالان اقتصادی را تحت فشار قرار دهیم، بلکه تاکید ما این است که این کار با دقت بیشتری صورت گیرد، زیرا همانگونه که هر یک از کارکنان دولت، بازنشستگان و حقوق بگیران ثابت، مالیات خود را می پردازند، فعال اقتصادی هم باید مالیات پرداخت کند.
 
وزیر اقتصاد درباره گمرکات کشور با بیان اینکه شعار ما در گمرک، سرعت، دقت و سلامت است، تاکید کرد: وزارت اقتصاد برای صادرات غیرنفتی، واردات مواد اولیه، واسطه‌ای و سرمایه‌ای فرش قرمز پهن کرده است، اما در مورد واردات غیرمعمول و قاچاق، چشم عقاب داریم و یادمان هست که نباید اجازه دهیم تحت عنوان سرعت، کالای قاچاق از مرزها عبور کند.
 
وی افزود: البته چنانچه گمرکات ما بی دلیل در امر واردات اخلال ایجاد کنند و گزارش آن به ما برسد، قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.
 
وزیر اقتصاد با تاکید بر ضرورت اصلاح فضای کسب و کار و تقویت سرمایه گذاری داخلی و خارجی، خطاب به استانداران گفت: تا پیش از پایان سال، نسبت به اعلام موارد مانع کسب و کار و قوانین و مقررات مزاحم در این ارتباط، به منظوربررسی خارج از نوبت در هیات مقررات زدایی، اقدام کنند.
 
وی درباره واگذاری اموال مازاد بانک‌ها بیان کرد: ما برنامه یک ساله برای واگذاری اموال تملک شده توسط بانک‌ها تدوین کرده و از مدیران آنها جدول زمانی واگذاری را نیز دریافت کرده ایم، اما باید یادمان باشد که این اموال، به تنهایی متعلق به بانک ها نیست، بلکه جزو اموال سپرده گذاران و سهامداران است و ما نمی توانیم چوب حراج به آن بزنیم.

لینک کوتاه
صادرات ۴۰ میلیارد دلاری غیرنفتی سرمایه گذاری خارجی