پیرصالحی گفت: در یک سال گذشته 120 قلم داروی وارداتی در کشور تولید شدند که این موضوع در شرایط تحریم، افتخاری برای کشور است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پیرصالحی رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به وضعیتی بازار دارویی ایران در نشست خبری توانمندی صنعت داروسازی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: 95 تا 97 درصد بازار دارویی ایران تولید داخل هستند شاید آمار عددی برای مقایسه متقنی نباشد، اما اگر ریالی محاسبه کنیم صنعت دارویی کشور توانسته 70 درصد نیاز کشور را تامین کند و سه درصد دارو‌های وارداتی 30 درصد ارزش بازار را در اختیار دارد که برای کشور هزینه بر است، ما قصد واردات نداریم و واردات با توجه با نیاز بیماران بوده است که از این به بعد نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در صنعت داروسازی دسترسی به دارو مهم است و در شرایط تحریم، صنعت تولید داخل می‌تواند کمک کننده باشد؛ اگر نتوانیم دارو را در داخل تولید کنیم نظام سلامت توان تامین همه دارو‌ها را نخواهد داشت و دارو‌های وارداتی در اولویت تولیدکنندگان برای تولید قرار می‌گیرند و فرایند تبدیل دارو‌های وارداتی به تولید زمانبر است.
سال گذشته 120 قلم داروی وارداتی در داخل تولید شد

رئیس سازمان غذا و دارو از رونمایی 120 قلم دارو خبر داد و گفت: 120 قلم داروی وارداتی در یک سال گذشته در کشور تولید شد و 180 کارخانه و شرکت داروسازی توانستند پروانه این دارو‌ها را پس از فرایند‌هایی پیچیده‌ از سازمان غذا و دارو گرفته و وارد بازار کنند، همچنین 40 داروی شیمیایی، 40 داروی کیاهی و طبیعی و 40 قلم داروی بیولوژیک با حضور وزیر بهداشت و نمایندگان مجلس رونمایی می‌شود که در شرایط سخت تحریم این افتخاری برای کشور محسوب می‌شوند.
مایل نیسیتیم دارو در صدر اخبار باشد

پیرصالحی تاکید کرد: نمی‌خواهیم دارو را سوژه رسانه‌ای کنیم و اینکه دارو در صدر اخبار باشد تمایل ما نیست، دوست داریم دارو به نحوی تامین باشد که نیاز به رسانه‌ای شدن آن نباشد.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره قیمت گذاری دارو اظهار کرد: دولت باید از تولیدکنندگان حمایت کند؛ اگر قیمت دارو بالا نرو‌د صنعت داروسازی از بین می‌رود و هزینه‌هایی بالاتر برای تامین دارو به کشور تحمیل می‌شود؛ سال 98 سالی آسان نخواهد بود و کمیسیون قیمت‌گذاری ما چندین ماه است کار خود را شروع کرده است و دارو‌های زیان بخش باید مجدد قیمت گذاری شوند.
قصد حذف واردات دارو را نداریم

وی درباره سیاست حذف دارو‌های وارداتی را گفت: قطع واردات اصلا شدنی نیست و قصد حذف واردات را نداریم، زیرا با توجه به نیاز بیماران باید واردات دارو وجود داشته باشد و واردات دارو‌های مورد نیاز کشور ادامه می‌یابد، اما در زمان تحریم صنعت داروسازی کشور می‌تواند به ما کمک کند.

پیرصالحی افزود: درباره دارو‌هایی که مشابه تولید داخل دارند اگر کارخانه داروسازی ما یک دارو را تولید می‌کند به سرعت واردات را قطع نمی‌کنیم، اما دارویی که 22 تولیدکننده دارد و در تامین آن مشکل نداریم، ارز را به این دارو‌های برند تخصیص نمی‌دهیم اما اگر تولیدکنندگان توان تامین نداشته باشد قطعا برای تامین دارو واردات انجام می‌شود.
محدود کردن واردات دارو‌های مشابه تولید داخل

وی ادامه داد: با توجه به سیاست دارویی وزارت بهداشت که محدود کردن واردات دارو‌های مشابه تولید داخل است، قطعا سهم ارز دارو‌های وارداتی کم خواهد شد.

پیرصالحی با اشاره به میزان ارز اختصاصی در صنعت دارو اظهار کرد: سهم ارزی برای واردات مواد اولیه دارویی بین 600 تا 700 میلیون دلار است و سهم ارز دارو‌های وارداتی بین 1.2میلیارد دلار تا 1.3 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و در حدود 150 تا 200 میلیون دلار کاهش سهم ارزی در سال 98 خواهیم داشت.
انتشار آمارنامه دارویی

وی درباره انتشار آمارنامه دارویی گفت: برای سیاستگذاران و تولیدکنندگان نیاز است آمار به ما اطلاعات بازار دارویی را می‌دهد و بازار دارویی کشور را با این آمار‌ها کنترل می‌کنیم و شرکت‌های تولیدی و وارداتی به کمک آمارنامه می‌توانند سیاستگذاری کنند اینکه سندیکا صاحبان صنایع دارویی، انجمن یا سازمان غذا و دارو آمارنامه منتشر کند جای بحث دارد و اگر بخش خصوصی تمایل دارد آمارنامه را منتشر کند ما حاضر هستیم انتشار آمارنامه را به بخش خصوصی محول کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مکمل‌های ما فهرستی مدون ندارند که فهرست دارو‌های طبیعی مکمل را در آینده نزدیک تدوین و منتشر کنیم مکمل‌های که بیش از سه تولیدکننده دارند، واردات آن‌ها ممنوع است.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره اینستکس گفت: اقدام عملی تاکنون انجام نشده است و در این زمینه ما نیاز به پول‌هایی در کشور‌های اروپایی داریم و تاکنون نتوانستیم اقدامی مثبت در این خصوص انجام دهیم و تسهیلاتی برای ما فراهم نشده است.

پیرصالحی گفت: در شبکه مجازی با اخبار دروغ روبرو هستیم تا نگاه مردم به حوزه سلامت را خدشه دار کنند ما دارو و درمان باید خیال مردم را راحت کنیم و تلاش ما این است علی رغم تحریم‌ها و مشکلات ارزی آرامش برای مردم ایجاد کنیم.
ماجرای انتقادها به صادرات دارو به ونزوئلا

رئیس سازمان غذا و دارو درباره انتقادها نسبت به صادرات دارو به ونزوئلا اظهار کرد: ما چند روز پیش در زمینه صادرات دارو به ونزوئلا مذاکراتی انجام دادیم که برخی واکنش‌های منفی در پی داشت و می‌گفتند ما در داخل کمبود داریم و چرا باید صادرات داشته باشیم اما باید بگویم در دارویی که دچار کمبود هستیم اجازه صا‌رات نمی‌دهیم، صادرات راه ارزآوری است.

وی افزود: ما در دارو به شرط عدم کمبود دارو در داخل اجازه صادرات می‌دهیم و در شرایط بحران تحریم صنعت باید بازار صادراتی داشته باشد. باید در زمینه دارو و درمان به مردم آرامش دهیم. از طرفی یکی از راه‌های ارزآوری برای صنعت دارو، صادرات است و دارویی را که صادر می‌کنیم تا پولش را نگیریم آن را به کشوری تحویل نمی‌دهیم، ما به کسی هدیه نمی‌دهیم و از صنعت دارو حمایت و تلاش می‌کنیم که بازار صادراتی دارو را در اقلامی که کمبود نداریم تقویت کنیم.

لینک کوتاه
واکنش رئیس سازمان غذا و دارو اظهارات صادرات دارو ونزوئلا

اخبار مرتبط