حریری گفت: فعالان پتروشیمی می‌توانند با ارز هایی که دولت برای واردات خوراک به آنها تخصیص می‌دهد به راحتی مواد مایحتاج خود را از طریق روابط بین‌المللی موجود تامین کنند و تحریم‌ها اثر چندانی در شرایط تجاری کشور نداشته است.

مجیدرضا حریری، نایب رئیس اول اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با نسیم اقتصاد اظهار کرد: پیشرفت صنعت پتروشیمی و تداوم تولیدات آن در گرو تامین مواد اولیه است و خوشبختانه در دوره نخست و دوره کنونی تحریم ها بدون مشکلی در تامین این مایحتاج به پیش‌برد اهداف خود پرداخته‌ایم.
وی بیان کرد: آوازه کالاهای چینی در بازار ایرانی در تمام صنوف به گوش می‌رسد و درمورد صنعت پتروشیمی هم این کشور همکاری های گسترده‌ای با ایران دارد که از جمله آن می‌توان به روابط کالا به کالای مرسوم اشاره کرد به طوری که کشور در ازای فروش نفت به چین کالاها و مواد اولیه مورد نیاز این صنعت را خریداری می‌کند.
حریری افزود: وزارت اقتصاد، سازمان سرمایه‌گذاری و چند موسسه چینی در حوزه ارزی فعالیت می کنند و سعی در توسعه روابط مالی به شکل منفک دارند.
این نماینده اتاق بازرگانی افزود: شرایط تحریمی باعث قطع ارتباط تجاری دو کشور ایران و چین نشده و همچون گذشته تامین و واردات کاتالیست و دیگر خوراک مورد نیاز پتروشیمی ها مانند گذشته در حال انجام است.
وی با بیان اینکه همواره نیاز به وجود تعامل بانکی متقابل با تمام کشور ها از جمله چین احساس می‌شود، مطرح کرد: تمامی فعالان بازار داخلی و خارجی خواهان وجود مسیری دو سویه  هستند. با ایجاد تعاملی دو سویه، بازگشت وجوه حاصل از صادرات و دیگر نقل و انتقالات ارزی سهل و در شرایط مطمئنی انجام می شود.
حریری تشریح کرد: البته نقد به مشکلات موجود وارد است اما تحریم ها به تنهایی نمی‌تواند عاملی برای به وجود آمدن تنگناها باشد و عواملی نظیر شرط پیوستن به کنوانسیون FATF و غیره در این اهم اثرگذار است.
نایت رئیس اول اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: کنوانسیون FATF و دیگر بهانه های غیرتحریمی باعث شده تا بانک جهانی از تعامل مالی با ایران اجتناب کند اما با وجود راه‌هایی همچون صرافی‌ها و ... تجارت کشور به خوبی ادامه پیدا می‌کند.

لینک کوتاه
شرایط تحریمی اثری تامین مواد اولیه پتروشیمی ها