یک صاحبنظر اقتصادی معتقد است علینقی خاموشی مدیر باتجربه ای است که در روزگار سخت برای بازگرداندن نقش و جایگاه اتاق بازرگانی در مجموعه اقتصاد کشور به عرصه انتخابات این نهاد صنفی بازگشته است.

به گزارش نسیم اقتصاد، پرویز عطایی، کارشناس اقتصادی با اشاره به ثبت نام خاموشی در انتخابات پیش روی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اتاق بازرگانی هر کشوری "عرصه تجلی اراده بخش خصوصی و حمایت از اقتصاد ملی" است که اتفاقاَ اگر رنگ سیاست به خود بگیرد، همانگونه که در 10 سال گذشته رنگ سیاسی گرفته بود، هم اتاق بازرگانی محکوم به شکست است و هم اقتصاد ملی با مشکلات مهمی مواجه خواهد شد. متاسفانه در دو دوره گذشته اتاق چنین شده است.

او در ادامه با اشاره به مضیقه های کنونی فعالان اقتصادی در عرصه تجارت برون مرزی گفت: موفقیت های بین المللی روزی حاصل می شود که تجربه پیشکسوتان "با توان و دانش نسل جوان" دست به دست هم دهند و "سیاست مستقل ملی" را برای هر کشور تعریف، تصویب و اجرا کنند. "مجلس عوام انگلستان" و کنگره آمریکا در بیرون از مرزها و "شورای نگهبان" با عمر بیش از هفتاد سال در کشور خودمان، به خوبی نشان می دهند که قرار نیست افراد مجرب، صرفا به دلیل سن بالا، به خانه سالمندان بروند و یا ناظر دوباره کاری ها و آزمون وخطاهای نسل جوان شوند. به همین دلیل ثبت نام خاموشی در  این عرصه، یک اقدام شجاعانه و مدبرانه است تا مانع "بی خاصیتی هایی" که در اتاق بازرگانی به وقوع می پیوندد، شود.

عطایی تاکید کرد: در دوران رئیس جمهوری هاشمی رفسنجانی به دلیل تحریم ها و مشکلات سیاسی ناشی از آن، بانک مرکزی ایران دچار مشکل شد و آلمان و ژاپن که نمی توانستند مطالباتشان را نقداَ وصول کنند سعی کردند، ایران را در عرصه جهانی ورشکسته جلوه دهند. اما این آقای خاموشی بود که با دیپلماسی اقتصادی توانست با بازرگانان آلمانی روابط صحیح و مذاکره سازنده ایجاد کند و وطن عزیزمان را نجات دهد بگونه ای که هم آلمان و هم ژاپن با استمهال بدهی ایران موافقت کردند و ما از ورطه شکست نجات یافتیم.

این صاحبنظر اقتصادی ادامه داد: در داستان توقیف دریانوردان انگلیسی نیز آقای خاموشی بود که برخورد شعاری و تند رئیس جمهور وقت را به اعتدال کشاند و آن داستان نیز به خیر گذشت و کشور از تبعات منفی آن در امان ماند.

پرویز عطایی در نهایت گفت: بی هیچ تردیدی ثبت نام این بار خاموشی در انتخابات اتاق بازرگانی ایران، با توجه به حسن شهرت و ایمان مثال زدنی و وقار تاثیرگذار این پیشکسوت عرصه مدیریت اقتصادی، فرصتی برای اتاق بازرگانی ایران است و آنان که می خواهند اتاق از" دولتی شدن" نجات یابد، و از خطر "فساد و رانت خواری" در امان بماند و اتاق بازرگانی دوباره به "مجلس شورای اقتصاد بخش خصوصی" تبدیل شود، از حضور وی استقبال خواهند کرد.

لینک کوتاه
بازگشت خاموشی اتاق بازرگانی ایران

اخبار مرتبط

نظرات شما