این روزها کالاها و مایحتاج زندگی با افزایش نرخ، خودنمایی می‌کنند. این بار نوبت گوشت قرمز است که با رشد 100 درصدی به یک خوردنی لاکچری تبدیل شود.

سید مسعود آریادوست: این روزها کالاها و مایحتاج زندگی با افزایش نرخ، خودنمایی می‌کنند. اینبار نوبت گوشت قرمز است که با رشد 100 درصدی به یک خوردنی لاکچری تبدیل شود. " نسیم اقتصاد " ضمن گفت‌وگو با رییس اتحادیه گوشت گوسفندی و همچنین مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام دلایل این گرانی را بررسی کرد. به گفته رییس اتحادیه گوشت گوسفندی قاچاق و ذبح دام مولد از عوامل این گرانی محسوب می‌شوند. با این حال مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام وعده داد که ضمن واردات دام زنده هفته پیش‌رو، نرخ گوشت کاهش یابد. به گفته ورناصری، در یک هفته اخیر با افزایش واردات گوشت لاشه‌ای، به مقدار 7 هزار تومان از قیمت گوشت کاسته شده است.
علی اصغر ملکی رییس اتحادیه گوشت گوسفندی در رابطه با دلایل کمبود گوشت قرمز در بازار گفت: این مشکل به اتحادیه گوشت گوسفندی ارتباطی ندارد. توزیع گوشت قرمز با امور پشتیبانی دام  و ستاد تنظیم بازار است. آنها باید در این خصوص توضیح بدهند. باید نحوه توزیع گوشت قرمز را به شهروندان توضیح بدهند تا عموم مردم از دلایل کمبود گوشت اطلاع پیدا کنند. شخصا از چگونگی توزیع گوشت قرمز در بازار اطلاعی ندارم.
وی نرخ گوشت گوسفندی در سطح شهر تهران را بین 85 تا 90 هزار تومان اعلام کرد و ابراز داشت: در حال حاضر گوشت گوسفندی توزیع شده در سطح شهر، هر کیلو (شقه بدون دنبه) بین 85 تا 90 هزار تومان به‌فروش می‌رسد. اگر وعده مسئولان عملی شود و دام زنده وارد کشور شود، می‌توانیم شاهد کاهش قیمت گوشت باشیم.
او ادامه داد: اگر به صورت روزانه و بر اساس میزانی که مسئولان وعده داده‌اند گوشت به بازار تزریق شود مطمئنا تاثیرات خوبی را شاهد خواهیم بود. با ادامه این روال شاهد کاهش نرخ گوشت قرمز می‌شویم.
وی افزود: تحریم در افزایش نرخ گوشت قرمز بی‌تاثیر نبوده است. تحریم در انتقال پول واردات گوشت گوسفندی اندکی مشکل ایجاد کرد. در نهایت همین مشکلات بر نرخ گوشت قرمز هم تاثیر گذاشت.
رییس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: بخشی از این کمبود به دلیل قاچاق گوشت به کشورهای همسایه است. دلیل دیگر کاهش عرضه گوشت در بازار به ذبح دام‌های مولد باز می‌گردد.
ملکیدر خصوص احتکار گوشت تصریح کرد: گرانی گوشت اصولا نمی‌تواند به دلیل احتکار آن باشد. گوشت بعد از ذبح دام نهایتا باید تا 3 روز بعد بفروش برسد. در غیر اینصورت منجمد می‌شود و اینگونه قیمت آن کاهش می‌یابد. گوشت منجمد، کیفیت گوشت گرم را ندارد. مردم تمایلی به خرید گوشت منجمد ندارند.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام: به زودی نرخ گوشت کاهش می‌یابد
در همین رابطه حمیدورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در گفت‌وگو با " نسیم اقتصاد " در خصوص توزیع گوشت دولتی ابراز داشت: در حال حاضر عرضه گوشت گوسفندی و گوشت گوساله ادامه دارد. مراکز عرضه نیز به طور مشخص سازمان‌میادین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بخشی از صنوف هستند. قیمت‌ها نیز مشخص است. به طور متوسط هر کیلیو لاشه 40 هزار تومان است منتها نرخ قطعات متناسب با نوع قطعه متغیر است.
او در مورد واردات گوشت گفت: هر روز گوشتمورد نیاز به صورت وارداتی تامین و وارد شبکه‌های توزیع می‌شود. این واردات از استرالیا، روسیه و کشورهای آسیای میانه صورت می‌گیرد. البته در خصوص انتقال پول با اندکی مشکل مواجه هستیم که در حال رفع این مشکل همیشگی هستیم.
وی با اشاره به واردات دام زنده تصریح کرد:مقدمات این مساله به فرجام رسیده است. بازدیدهای لازم در این خصوص نیز صورت گرفته است. در حال حاضر این دام‌ها آماده بارگیری هستند. به احتمال زیاد در همین هفته جاری دام‌های زنده وارد کشور می‌شوند. با ورود دام زنده مطمئنا شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.
او در خصوص صف‌های طولانی خرید گوشت گفت: در حال حاضر ما حجم واردات گوشت قرمز را افزایش داده‌ایم. ولی واقعیت این است که قیمت عرضه گوشت دولتی با قیمت بازار بسیار متفاوت است. به خاطر این اختلاف قیمت، بخشی از مردم برای تامین نیاز خودصف می‌ایستند. خرید هر کیلو گوشت با نرخ40 هزار تومان، رقم بسیار مناسبی است. به همین دلیل مردم از این نرخ استقبال کردند.
ورناصری ادامه داد: در نهایت برای اینکه بتوانیم این صف‌ها را کوتاه‌تر کنیم، میزان واردات را افزایش داده ایم. از این طریق زمان عرضه گوشت افزایش خواهد یافت و در آینده نزدیک این صف‌ها کوتاه‌تر خواهند شد.
او در خصوص گوشت 95 هزار تومانی گفت: در حال حاضر میانگین نرخ گوشت گوسفندی 75 هزار تومان است. این مقدار در تهران تا 85 هزار تومان هم افزایش دارد. نرخ گوشت 95 هزار تومانی ممکن است برای قطعه خاصی و با شرایط خاصی باشد که این نرخ همانطور که گفته شد عمومیت ندارد. متوسطقیمت برایهر کیلو لاشه‌هزار تومان است که در آینده نزدیک این نرخ هم کاهش می‌یابد.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در خصوص میزان کاهش نرخ گوشت ابراز داشت: مشخصا ضمن افزایش گوشت و دام زنده به کشور، این نرخ کاهش خواهد یافت؛ کمااینکه در یک هفته اخیر ضمن افزایش واردات، نرخ گوشت حدودا 7 هزار تومان کاهش داشت و همین روند در حال ادامه است.

لینک کوتاه
ذبح دام مولد قاچاق دام نرخ گوشت دام های زنده