عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه هر جا که یارانه باشد مافیا نیز شکل می‌گیرد گفت: هر جا یارانه هست مافیا نیز همانجا است یعنی اولا انحصار و رانت ایجاد می‌شود و به دنبال آن مافیا شکل می‌گیرد، درنتیجه کمیابی و گرانی کاغذ برای حوزه نشر اتفاق می‌افتد.

به گزارش نسیم اقتصاد، محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در مورد وضعیت نابسامان و رکود بی‌سابقه بازار نشر و گرانی کاغذ گفت: متاسفانه به رغم اینکه کاغذ در گروه یک قرار دارد و مشمول یارانه ارزی 4200 تومانی است، اما اثر این تخصیص ارز 4200 را در بازار کاغذ چه تحریر و چه روزنامه شاهد نیستیم بلکه شاهد گرانی سرسام‌آوری هستیم که بر روی تیراژ تاثیر می‌گذارد.

گرانی کاغذ فشار بر حوزه نشر را دوچندان کرده است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: قبل از اینکه کاغذ گران شود بازار نشر به دلیل مخاطب پایین در رنج بود، اما اکنون با این گرانی کاغذ فشار بر حوزه نشر دوچندان شده است، بنابراین به نظر من حوزه نشر رمق‌های آخر خود را می‌کشد.
به رغم اینکه کاغذ مشمول یارانه ارزی 4200 تومانی است، اما اثر آن را در بازار کاغذ نمی‌بینیم بلکه شاهد گرانی سرسام‌آوری هستیم که بر روی تیراژ تاثیر می‌گذارد

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پای مافیای کاغذ نیز به این حوزه باز شده است افزود: هر جا یارانه هست مافیا نیز همانجا است یعنی در ابتدا انحصار و رانت ایجاد می‌شود و به دنبال آن مافیا شکل می‌گیرد؛ زمانی که حوزه کاغذ یارانه‌ای می‌شود، در نتیجه کمیابی و گرانی کاغذ برای حوزه نشر اتفاق می‌افتد.

دستگاه‌های نظارتی به دنبال این باشند که چه کسانی یارانه گرفتند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید برنقش مهم دستگاه‌های نظارتی در حوزه نشر، تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی باید به دنبال این باشند که یارانه به چه کسانی تعلق گرفته و اگر یارانه ارزی تعلق گرفته، آیا کاغذ یارانه‌ای به ازای آن به بازار آمده یا خیر؟ اگر کاغذ یارانه‌ای آمده آیا تحت نظارت توزیع می‌شود یا خیر؟ آیا به قیمت ارز دولتی این کاغذ عرضه می‌شود یا خیر و همه اینها نیاز به رصد دارد؛ بنابراین دستگاه‌های نظارتی از تعزیرات تا دیگر دستگاه‌های نظارتی باید نظارت لازم را داشته باشند.

لینک کوتاه
رد پای مافیا کمیابی گرانی کاغذ حوزه تحریر