یک مقام مسئول در صنعت قطعه سازی با بیان اینکه تجهیزات قرارداد پژو و رنو در کارخانه های قطعه سازی خاک می خورد، گفت:سازمان گسترش و خودروسازان اگر از فرانسوی ها تضمین گرفته اند، عملیاتی کنند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، فرهاد به نیا سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: دو شرکت رنو و پژو که قراردادهایی را بعد از برجام با ایران امضا کرده اند، تعداد بالایی خودرو در بازار بکر ایران فروختند و رفتند به نحوی که برآوردها حکایت از آن دارد که رنو 115 هزار دستگاه و پژو 30 تا 40 هزار دستگاه خودرو فروخته اند و مردانه بخواهیم بگوییم دروغ گفتند و رفتند.

وقت عملیاتی کردن تضامین اخذ غرامت از پژو و رنو است

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور گفت: بارها پیش از نهایی قراردادهای پژو و رنو از خودروسازان و مقامات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران سؤال کردیم که آیا با توجه به بدعهدی های قبلی خودروسازان فرانسوی در دوران تحریم سال های 90 و 91 تضامین لازم را از آنها اخذ کرده ایم؟ بسیار محکم پاسخ می دادند که آنها قصد ماندن دارند و تضمین های لازم گرفته شده است.
وی تصریح کرد: انجمن آن روزها به شدت بر روی اخذ تضامین لازم اصرار داشت اما اکنون این دو خودروساز بازار ایران را رها کرده و تمام خودروهایی که پلتفرم مشترک دو کشور بودند، رها شده اند.
به نیا ادامه داد: بسیاری از قطعه سازان قدیمی به واسطه اعتمادی که به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و وزارت صنعت داشتند، مبالغ هنگفتی خرج خرید تجهیزات ساخت خودروی مشترک با رنو و پژو کردند و اکنون تجهیزاتشان خاک می خورد.
به نیا ادامه داد: مطابق با هزینه های پرداخت شده، غرامت باید از سوی دو شرکت فرانسوی، خودروسازان ایرانی و وزارت صنعت به قطعه سازان پرداخت شود، پس اگر مقامات دولتی و خودروسازان تضامین کافی اخذ کرده اند، اکنون وقت عملیاتی کردن آنهاست و اگر این تضامین اخذ نشده باید جوابگو باشند و ما به قوه قضائیه در این رابطه شکایت خواهیم کرد.
وی افزود: اکنون باید به پژو ورنو درس جدی داد و دولتمردان و خودروسازانی که تضامین لازم را نگرفته اند باید جواب دهند.
به نیا گفت: اکنون زمان آن است که از محل تضامین، غرامت دریافت کنیم.

پژو 301 را با خودکفایی کامل تولید می کنیم

به نیا در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر آخرین وضعیت حضور قطعه سازان در تولید پژو 301 گفت: خودروی پژوی 301 به همت مرکز تحقیقات ایران خودرو به قصد خودکفایی صددرصدی در حال پیگیری است و قطعه سازان ایرانی نیز در رابطه با تولید آن مورد مذاکره قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: بیشتر قطعات استراتژیک پژو 301 همچون ABSو ایربگ قرار است در کشور تولید شوند.

لینک کوتاه
خاک تجهیزات قطعه سازان قرارداد پژو و رنو