همزمانی هفدمین دوره جام ملت‌های آسیا و تعطیلات ژانویه باعث کمیاب‌شدن بلیت تهران- دبی شده است. از سوی دیگر، بررسی‌ها از گرانی پروازهای خارجی حکایت دارد.

به گزارش نسیم اقتصاد، براساس این گزارش، اولین بازی ایران ساعت 19:30 شنبه(15 دی‌ماه) برگزار می‌شود. بلیت چارتری 18:15 تهران ـ دبی(ماهان) در همین روز که تا روز یکشنبه به قیمت یک میلیون و 218 هزار تومان به فروش می‌رسید، با ایجاد ظرفیت جدید از سوی ماهان و با قیمت یک میلیون و 595 هزار تومان عرضه شده است.
 
با افزایش نرخ ارز به دنبال التهابات ارزی نیمه نخست سال جاری، قیمت بلیت هواپیماها نیز افزایش پیدا کرد و به دنبال آن خیلی از ایرلاین‌ها با صندلی‌های خالی به پرواز درآمدند. اما در پی سیاست‌های جدید بانک مرکزی، ریزش قیمت در بازار ارز و سکه آغاز شد و قیمت‌های سربه‌فلک کشیده نیز روند ریزشی در پیش گرفتند، هرچند به دلیل چسبندگی قیمت‌ها و انتظارات تورمی هنوز قیمت‌ سایر کالاها در بازار کاهشی نشده است و به گفته کارشناسان اقتصادی، افزایش سطح عمومی قیمت‌ها تا پایان سال ادامه پیدا خواهد کرد. با این حال، با کاهش قیمت ارز، معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در 15مهرماه اظهار کرد که با کاهش نرخ ارز رسمی کشور، قطعا قیمت بلیت هواپیما نیز کاهش می‌یابد. پیش از این نیز به دنبال بالارفتن قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی در تابستان امسال، نشست مشترکی میان نمایندگان ایرلاین‌ها و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری برای رسیدن به نرخی مشخص برای پروازهای داخلی برگزار شد.
 
گرانی پروازهای خارجی

 
در آستانه جام ملت‌های آسیا بلیت پروازهای تهران-دبی تنها از سوی دو ایرلاین ایرانی و به تعداد محدودی باقی مانده و ایرلاین‌های خارجی نیز بلیت این مسیر را با قیمت گزاف می‌فروشند. در همین زمینه مهر گزارش داد که هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا از پنجم ژانویه(15 دی‌ماه) تا یک فوریه 2019(11 بهمن‌ماه) در امارات متحده عربی برگزار می‌شود. به همین دلیل بلیت پروازهای تهران ـ دبی از روز 13 دی‌ماه امسال به شکل عجیبی با کمبود مواجه شده و تنها تعداد بسیار کمی از بلیت‌های پرواز تهران ـ دبی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی باقی مانده است. همچنین یکی دیگر از دلایل کمبود بلیت پرواز تهران ـ دبی به دلیل همزمانی جام ملت‌های آسیا با تعطیلات ژانویه در اروپاست که سبب شده تا مسافران زیادی به این منطقه حاشیه جنوبی خلیج فارس سفر کنند. اولین بازی ایران ساعت 19:30 شنبه 15 دی انجام می‌شود. بلیت چارتری 18:15 تهران ـ دبی(ماهان) در همین روز که تا روز یکشنبه به نرخ یک میلیون و 218 هزار تومان به فروش می‌رسید، با ایجاد ظرفیت جدید از سوی ماهان و با قیمت یک میلیون و 595 هزار تومان عرضه شده است. بلیت سیستمی شنبه 15 دی ساعت 14:30 شرکت ایرعربیا تا روز یکشنبه یک میلیون و 224 هزار تومان به فروش می‌رسید که با اتمام صندلی‌های این پرواز، فروش بلیت‌های چارتری همین پرواز با قیمت یک میلیون و 214 هزار تومان روز گذشته به فروش رسید. بلیت سیستمی تهران ـ دبی ساعت هشت صبح هواپیمایی ماهان برای همین روز به نرخ یک میلیون و 435 هزار تومان در دسترس خریداران قرار گرفت. ایران‌ایر(هما) نیز پرواز چارتری هفت صبح همین مسیر در 15 دی را به قیمت یک میلیون و 842 هزار تومان عرضه می‌کند. ماهان نیز بلیت چارتری هشت صبح تهران ـ دبی در 15 دی را به نرخ یک میلیون و 950 هزار تومان می‌فروشد. عمان ایر پرواز دو ساعت و 10 دقیقه‌ای تهران ـ دبی را با توقف‌های چندساعته(از بین چهار ساعت و 50 دقیقه تا 10 ساعت‌و‌نیم) در مسقط پایتخت عمان به نرخ دو میلیون و 555 هزار تومان عرضه کرده است. همچنین پرواز پنج و 15 دقیقه صبح 15 دی‌ماه تهران ـ استانبول ـ دبی نیز از سوی ترکیش‌ایر با یک توقف 14 ساعت و 10 دقیقه‌ای در فرودگاه آتاتورک استانبول به قیمت پنج میلیون و 513 هزار تومان به فروش رسید. سایر ایرلاین‌های خارجی منطقه نیز پروازهایی در این روز از تهران به دبی دارند که با توقف‌های چندساعته در فرودگاه‌های کشورهای همسایه همراه است و با بیش از 20 ساعت پرواز و توقف در فرودگاه یا تغییر هواپیما و ایرلاین، نهایتا به دبی می‌رسند که بلیت این پروازها با قیمت‌های شش میلیون و 100 هزار تومان تا 10 میلیون و 600 هزار تومان در دسترس است.
 
میزان فروش بلیت هواپیما در بودجه 98
 
سهم یک‌درصدی دولت از قیمت بلیت هواپیما و کشتی در سال 1398 رقمی معادل 20 میلیارد تومان لحاظ شده است که بر اساس آن می‌توان درآمد ناشی از فروش بلیت هواپیما و کشتی را حدود 2000 میلیارد تومان تخمین زد. بنابراین اگر سهم یک درصدی دولت از قیمت بلیت هواپیما و کشتی در سال 1398 معادل 20 میلیارد تومان باشد، برآورد شده است که در سال آینده حدود دو هزار میلیارد تومان بلیت هواپیما و کشتی به فروش برسد. براساس گزارش ایسنا،‌ این درحالی است که سهم یک درصدی دولت از قیمت بلیت هواپیما و کشتی در سال 1397 نیز معادل 20 میلیارد تومان تعیین شده بود که رقم تعیین شده در بودجه سال آینده نیز بدون تغییر به مجلس ارائه شده تا بتوان دو استنباط مختلف را در رابطه با قیمت بلیت هواپیما و کشتی داشت؛ اینکه یا قیمت‌ها در سال آینده افزایشی نخواهند بود یا اینکه افزایش قیمت‌ها بنابر پیش‌بینی کاهش تعداد سفرها در سال آتی لحاظ شده است.

لینک کوتاه
اوج گرفتن بهای بلیت بلیت های پروازهای خارجی